Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvaring av fröer. Tips massor med tips önskas.  (läst 10365 gånger)

Tobbe B

• Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
Förvaring av fröer. Tips massor med tips önskas.
« skrivet: 26 sep-11 kl 13:54 »
Hur förvarar ni fröer till nästa år mm? Finns säkert i forumet tidigare men hittade det inte tillräkligt fort så jag skrev en ny tråd. ::)

Hur? Var? Smarta förpackningar mm? Hur spar ni dessa frön.?

Tips massor med tips önskas.

Mvh
Tobbe
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

Luffsen

• -
SV: Förvaring av fröer. Tips massor med tips önskas.
« Svar #1 skrivet: 26 sep-11 kl 14:15 »
I papperspåse, i kylskåpet.

Torrt o mörkt, har funkat bra för mig.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Tobbe B

• Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
« Svar #2 skrivet: 26 sep-11 kl 14:33 »
Jo torrt och mörkt så klart, tänkte med på förpakningen om någon har något smart, själv använder kaffefilter som jag viker och stänger med ett gem.
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

Luffsen

• -
« Svar #3 skrivet: 26 sep-11 kl 22:55 »
Mjooee.. har ingen speciell TYP av förpackning jag, utan jag återanvänder en del vanliga fröpåsar om jag har den kvar, annars kan vanliga kuvert duga långt... ja, om det inte handlar om jättestora mängder med frön då såklart...

Stora frön kan jag torka, t ex krasse, o sen lägger jag dom i en mörk burk med lock... i kylen.

Det finns visst nån tråd om hur man kan vika till egna fröpåsar...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

idalinda

« Svar #4 skrivet: 28 sep-11 kl 21:53 »
Jag har alltid förvarat mina fröer i rumstemperatur och det har fungerat det med.
MEN nu undrar jag om det vore smart att ha dom i kylen/ frysen.

jag har då ett par frågor, om det ska vara mörkt, svalt och torrt kan inte väl kylen vara ett bra ställe?
Har man fröer då i en tätt plastburk?
Om man förvarar dom i frysen, hur gör man om man vill ta fram dom och kolla dom då och då?
är det bra om det växlar mellan fryskallt till rumstemperatur?
Eller ska man ha en frölista med all info separat och inte röra fröer i frysen i onödan alls?

Ursäkta, det var inte det som trådstartaden önskade snacka om...

fräsen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 sep-11 kl 22:30 »
Jag har mina i glasburkar, typ tacosåsburk, framme i rumstemp.
Fungerar alldeles utmärkt.
Ärtor brukar jag ha i en glassburk utan lock. Funkar bra det med.

Znibban

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 16 okt-11 kl 18:22 »
Är också intresserad av förvaringstips, likaså vill jag gärna veta hur länge olika fröer håller sig groningsbara.
Jag har köpt en skruvlåda med plats för ett 40 tal olika fröer. Man drar ut plastlådorna som gamla mjöl -socker- gryn lådor man hade under köksskåpen. Har haft fröna på hushållspapper - tomatfrön och andra blöta frön som fått torka på pappret. När frölna är torra så lägger jag över pappret i en liten plastpåse. Nu har jag förstås mängder med plastpåsar- därav inköpet av skruvlådan.

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 16 okt-11 kl 18:26 »
......ser att ni pratar fröer. Vill ni vara med i frökedja?? :) Jag förvarar mina frön i kaffefilter och små påsar, i en pärm....har många fröer.... :)

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 18 okt-11 kl 13:38 »
Olika frö har olika grobarhet. Ett sätt att kolla är att gro några frö mellan fuktade engångstvättlappar. Då får man en ganska bra uppfattning om hur stor % grobarhet som finns kvar. MEN de flesta frösorter har frö med individuell startsträcka, detta för att det ska garanteras grodd om väder o klimat försvårar för de förstgrodda. Det får man ta med i beräkningarna.
Att förvara frö i kylskåp är inte nödvändigt, svalt, mörkt och torrt är dock viktigt.
;)
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 18 okt-11 kl 16:49 »
Vältorkade, torrt, mörkt, stora fröer i stora kuvert, pyttefröer i melittapåsar påskrivna med sort och år för insamling. Går det fukt i fröerna så kan de börja gro och då blir dom förstörda. Vissa fröer behöver frysa, andra inte, vissa ska sättas direkt och andra går bra att lagra i många år, vissa går igång när de blötläggs eller ska skrapas på etc etc. Man får läsa på för de sorter man har hur de vill ha det  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #10 skrivet: 23 jan-12 kl 00:13 »
jag har köpt små zippåsar som jag lätt kan skriva på sedan stoppar jag dom i större påsar uppdelat i släkt/användningsområde. ska fixa en plåtburk men det har inte blivit av änn, sedan står det i ett skåp som sällan öppnas. funkar för oss =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

lillvilda

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 feb-12 kl 09:58 »
jag viker små papperspåsar jag samlar dom sedan i en skokartong. jag brukar sätta ihop de frön (fröpåsar) som ska sås vid samma tid med gem.

Viker enligt den här beskrivningen

http://www.carnivorousplants.org/seedbank/Envelope.htm

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 24 feb-12 kl 10:41 »
- om man inte orkar göra egna påsar kan man använda kaffe/ tefilter. ;D
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #13 skrivet: 24 feb-12 kl 11:09 »
Jag använder gamla skokartonger där jag sätter i en mellanvägg på längden. Då kan jag ha två rader med fröpåsar ståendes i kartongen. Samlar dem dessutom gruppvis (t.ex. Sockerärtor, Brytbönor, Sallat) och avgränsar med en hård etikett som sticker upp och talar om vad gruppen innehåller. Lätt att bläddra igenom och inte alltför systematiserat (för då skulle jag aldrig orka hålla ordning  ::)).

Kartongerna staplas i bokhyllan i rumstemperatur (men drömmen är att kunna få plats med dem i frysen, tror det skulle förlänga hållbarheten en hel del). Någon extra ful kartong har jag målat så att den är lite snyggare, och vill man vara riktigt piffig så kan man ju klä dem med tyg så att de kan stå framme jämt. :)

Förresten, använder helst papperspåsar (köpta eller vikta), men det brukar fungera bra med små ziplockplastpåsar (jag sticker några hål med en nål så att de inte blir täta). Jag har inte märkt av någon försämrad hållbarhet i plastpåsarna, även om det sägs bli sämre.

poe5

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 07 maj-12 kl 19:40 »
Har precis letat upp mina gamla frösamlingar... därför såg jag denna fråga.
Det viktiga är oftast att fröna inte skall mögla eller bli uppätna.
Mina fröer kan hamna i det mesta, glasburkar (kryddburk till större) med hål i locket och kanske en bit papper i för fukten och namningens skull. Mössen kommer inte åt dessa även om den förvaras i uthuset.
Plåtburkar är oftast så otäta att inget extra hål behövs  (cigarrburkar är perfekta).
Sen som många andra skriver, i papper, kuvert eller kaffefilter, (i en cigarrask)
Torkar fröerna i närheten av en av mina luftavfuktare eller i min svamptork, ja eller bara på en bit papper.
Burkarna berättar sedan sin egna historia om tiden då man plockade fröerna men kanske lite obekvämt om man hantera många olika fröer och om man är lite mer rationell än vad jag är. Så använd vad du har som håller fröerna torra, omögliga och oätna. Men glöm inte att skriva vad det är för något, plockningsår, plats och se till att lappen inte trillar av.

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 1 användare
alfhild

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser