Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är svamp rikt på?  (läst 11322 gånger)

boerperd

Vad är svamp rikt på?
« skrivet: 26 sep-11 kl 12:14 »
En kompis häst dammsugar skogen på svamp, en viss sort svamp ska det va!
Så nu är frågan, är det bara för att han tycker att det är gott eller är det för han behöver fylla på något ämne??
Tror att det är någon kremla som är favoriten..

boerperd

SV: Vad är svamp rikt på?
« Svar #1 skrivet: 26 sep-11 kl 13:10 »
Ingen som vet vad svamp är rikt på??

LasseDalom

• -
« Svar #2 skrivet: 26 sep-11 kl 13:15 »
Rådjuren äter ju också svamp så nåt nyttigt finns det i dem.

Neiklot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 sep-11 kl 13:18 »
Svampen själv innehåller inte så mycket ämnen.

Däremot tar den upp vad som finns i marken. (Bla. tungmetaller!)
Svamp utgör ju en stor del av basfödan för många vilda djur (ex. rådjur).

Du säger att "hästen dammsuger skogen", så det är nog för att det är gott. :)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #4 skrivet: 26 sep-11 kl 14:01 »
Ja varför dricker folk sprit? Inte är det för att det är nyttigt. Är nog samma sak med svampen för hästen ;)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

boerperd

« Svar #5 skrivet: 26 sep-11 kl 16:21 »
Precis som jag misstänkte då! Han är en riktig gourmé ;D

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #6 skrivet: 26 sep-11 kl 19:30 »
svamp är främst rik på vatten, men av torrvikten är svamp rik på mineraler och har även bra proteiner (jämförbart med proteinerna i mjölk) och kantareller har även D-vitamin (enda icke animaliska källan förutom solen)

men det är som sagt mest vatten.
torkad svamp har även mkt umami i sig så på det sättet är det viktigt för smaken  :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 26 sep-11 kl 20:43 »
Om ett djur äter svamp så söker det djuret mineraler läste jag bara häromdagen .
Svampar är just rika på mineraler.

Förr i tiden var det vanligt att kor åt svamp på höstarna.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

anders50

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 sep-11 kl 20:53 »

tench

• -
    • Solrot
« Svar #9 skrivet: 11 okt-11 kl 19:48 »
Ingen som vet vad växter är rikt på? ;)
Svampriket är STORT.
Växter innehåller också väldigt mycket vatten. Länken angående "svamps" näringsinnehåll tycker jag är löjlig. Men jag antar att det syftar till en av de två svampar folk vanligtvis känner till. Dvs. champinjoner.

Ifall man kollar livsmedelsdatabasen och jämför kantareller med isbergssallat.
Då kan man se att kantarellerna innehåller mer av bland annat protein, kolhydrater, fibrer, retinolekvivalenter, betakaroten, vitamin d, tiamin, riboflavin, vitamin c, niacin, niacinekvivalenter, järn, magnesium, natrium, zink m.m.
Intressant i sammanhanget kan sägas att kantareller innehåller mindre vatten i jämförelse.
Det tycks vara en spridd myt att svampar är ett betydelselöst livsmedel.

Kanske kan boken Mushrooms as Functional Foods av Peter C Cheung ge ett bättre svar på din fråga.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

anders50

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 okt-11 kl 22:03 »
Ingen som vet vad växter är rikt på? ;)
Svampriket är STORT.
Växter innehåller också väldigt mycket vatten. Länken angående "svamps" näringsinnehåll tycker jag är löjlig. Men jag antar att det syftar till en av de två svampar folk vanligtvis känner till. Dvs. champinjoner.

Ifall man kollar livsmedelsdatabasen och jämför kantareller med isbergssallat.
Då kan man se att kantarellerna innehåller mer av bland annat protein, kolhydrater, fibrer, retinolekvivalenter, betakaroten, vitamin d, tiamin, riboflavin, vitamin c, niacin, niacinekvivalenter, järn, magnesium, natrium, zink m.m.
Intressant i sammanhanget kan sägas att kantareller innehåller mindre vatten i jämförelse.
Det tycks vara en spridd myt att svampar är ett betydelselöst livsmedel.

Kanske kan boken Mushrooms as Functional Foods av Peter C Cheung ge ett bättre svar på din fråga.

Ursäkta, men jag fattar inte vad du vill få ut med ditt inlägg? Vad har isbergssallad med svamp att göra?   ;D

tench

• -
    • Solrot
« Svar #11 skrivet: 11 okt-11 kl 23:22 »
En del i tråden antyder att svamp är ett obetydligt livsmedel och jag jämför det med en av de i särklass mest konsumerade grönsakerna.
Jag ville ge ett exempel på att det inte stämmer och hänvisar även till en bok jag tror kan ge en fördjupelse i det.
Jag ville också visa det är felaktigt att prata om "svamp" som en enskild art, som om det vore så att det inte skilde någonting mellan olika svampar.
Slutsats för att återknyta till ämnet:
svampriket är liksom växtriket en bra källa för massa nyttigheter. Att människor, hästar och andra djur äter svampar är inget märkligt egentligen. Att använda svamp som livsmedel är dock en ganska nytt i Sverige i jämförelse med att konsumera växter och djur.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #12 skrivet: 11 okt-11 kl 23:50 »
Kantareller spec Trattisar innehåller D2.  Även alger, plankton, lavar 
Den här länken innehåller mycket intressant långt bak http://www.cob.lu.se/photobiol/pop_sv.html
och även frågeställningar
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

anders50

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 okt-11 kl 09:46 »
En del i tråden antyder att svamp är ett obetydligt livsmedel och jag jämför det med en av de i särklass mest konsumerade grönsakerna.
Jag ville ge ett exempel på att det inte stämmer och hänvisar även till en bok jag tror kan ge en fördjupelse i det.
Jag ville också visa det är felaktigt att prata om "svamp" som en enskild art, som om det vore så att det inte skilde någonting mellan olika svampar.
Slutsats för att återknyta till ämnet:
svampriket är liksom växtriket en bra källa för massa nyttigheter. Att människor, hästar och andra djur äter svampar är inget märkligt egentligen. Att använda svamp som livsmedel är dock en ganska nytt i Sverige i jämförelse med att konsumera växter och djur.

Aha...funderade på varför du tyckte att länken om svampens näringsinnehåll var så löjlig då, om du tycker att svamp är nyttigt.
Och vi människor har väl använt svamp som föda ända sedan "stenåldern" ?

Gott är det!   :)

lj

• Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 12 okt-11 kl 09:59 »
Tungmetaller............................

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 okt-11 kl 10:14 »
I svamp hittar man aminosyror som annars bara finns i kött. Olika svampar är rika på olika mineraler (och tungmetaller) precis som med nötter och fröer. Växtplatsen påverkar givetvis mycket.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #16 skrivet: 12 okt-11 kl 10:29 »
anders50:
Vad är det du inte förstår i vad jag skriver? Läs om mina inlägg.
Må gott \o/

Körven

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 12 okt-11 kl 10:36 »
Enligt armens överlevnads experter så innehåller svamp som Kantareller och Karl Johan mm mycket lite energi och skall inte andvändas som huvudsaklig föda.Därimot som smaksättare och till stuvningar är den andvändbar.Sedan får man vara lite försiktig med att blanda ihop Kryptogamer,och tro att alla äger samma egenskaper,bara för att någon svamp innehåller vissa mängder proteiner så innebär det ju inte att alla svampar gör så.Sedan får man vara mycket försiktig med att blanda in svampar från tropiska områden.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Suresh

• -
« Svar #18 skrivet: 12 okt-11 kl 10:40 »
En välbehövlig tråd. Jag hade just börjat undra.

97 % vatten och 3 ¤ nyttigheter alltså. Men hur är det med det onyttiga om man inte bor i Gävleborg?

tench

• -
    • Solrot
« Svar #19 skrivet: 12 okt-11 kl 11:30 »
Körven:
nä, som huvudsaklig föda låter inte så vettigt. I en överlevnadssituation skulle jag snarare sikta in mig på exempelvis fisk och näringsrika rötter. Kanske kardeborrerot och kvickrot kan ge en del energi.
Vad är det med tropiska svampar som är unikt?

Nigantha Nataputta:
Det varierar nog mellan olika arter.
Citronslemskivling (Gomphidius glutinosus) lär till exempel ta upp Cesium 137 extremt effektivt
Källa: http://coalitionforpositivechange.com/stamets-fallout-mycoremediation.pdf

Svampar kan ta upp kadmium, nickel, bly och arsenik vad jag vet. Man kan säkerligen höra av sig till Länsstyrelsen eller liknande för att se ifall det är säkert att plocka svamp i området där man är. Sen ska man kanske inte överdriva sin konsumtion, precis som med insjöfisk av samma anledning.
Må gott \o/

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 1 användare
Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser