Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enkelt stativ för handborrmaskin  (läst 3714 gånger)

Humle

• Västerbotten
Enkelt stativ för handborrmaskin
« skrivet: 24 sep-11 kl 13:17 »
Gjorde mig ett enkelt stativ för en handborrmaskin jag har. Det tänkta användningsområdet är att borra längre smala hål i knivskaft etc där det blir svårt att borra exakt på frihand. Inte många exakt räta vinklar på den men många snea vinklar kan tillsammans skapa en rät helhet :D. Gjorde några testhål och den får godkänt. Tänkte detta kan vara ett tips om någon ej vill ha/ej har plats/ej har råd med en redig pelarborrmaskin. Tyst och lugn maskin.

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

gopo

SV: Enkelt stativ för handborrmaskin
« Svar #1 skrivet: 26 sep-11 kl 08:31 »
Det var finurligt! Kul tips!

/Göran

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 sep-11 kl 10:14 »
Detta gillas starkt! Tack för tipset! Lycka till med borrandet.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Humle

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 05 okt-11 kl 10:58 »
Förstärkte den en aning och lade till en ställskruv för borrmaskinen i sidled då det var lite väl snett där o:). Provade att jämföra med handborrat på frihand och där diffade jag 2-4 mm på testbiten som är 6 cm djup men med detta stativ är det max 1 mm.

Ställskruven som trycker axeln åt sidan.

Humle

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 28 jun-14 kl 23:48 »
Hej dags för en liten uppdatering. Bänkborrmaskinen i första inlägget använde jag bara ett fåtal gånger! Väldigt knepigt att få tillräcklig precision i träpelaren, ibland gick den lätt sen plötsligt tungt och vise versa, den saknade djupstopp och avståndet mellan pelare och borr var bara nån centimeter.

Nu har jag gjort en ny variant jag är betydligt mera nöjd med. Hittade ett stativ för en Black & Decker borrmaskin på loppis för 20 kr. Är ganska säker på att största felmarginalen i nuläget är chucken. Med detta stativ är maxdjupet strax över 6 cm vilket känns tillräckligt. Avståndet till pelaren är betydligt längre. Nackdelen är att jag måste spänna fast det jag borrar eftersom båda händerna behövs till att driva borren. En fotdriven pelarborr vore det optimal för då får man en hand fri men då tar den nog mera plats...

I teorin var det bara att i en liten ekträbit borra två hål för fästskruvarna och ett hål för borrmaskinen men dessa hål skulle vara "perfekta" och jag hade bara ett försök på den träbiten med borrsvängen... Naturligtvis blev två hål en aning sneda så det blev att ta fram filen och även sätta in ställskruvar och fastsättningsskruvar för borrmaskinen. Tog ett tag att ställa in den, man känner ganska snabbt om den är sne för det går tungt att borra efter ett tag. Siktade mest med vinkeljärn och pelare som referenser sen mätte jag avstånden mellan ingångshålen och utgångshålen i det jag borrade.

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 2 användare
Nataks, Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser