Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elmotordriven plogning.  (läst 5013 gånger)

bondobjekt

• Gäst
Elmotordriven plogning.
« skrivet: 23 sep-11 kl 11:25 »
Har haft funderingar på att låta en elmotor stå för hästkrafterna vid plogning. Antingen med hjälp av stållina eller med annan rigg (cirkulär bom med mittupphängning och drivhjul längst ut). Någon som har kul ideer?

TW

• Finland
SV: Elmotordriven plogning.
« Svar #1 skrivet: 23 sep-11 kl 17:47 »
I slutet på 1800-talet plöjde engelsmännen med två lokomobiler med varsin vinch. De drog plogen mellan sig. Plogen var byggd så att den kunde plöja oberoende vilken ända som gick före.
Vedervärdigt opraktiskt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Tännlappen

• -
« Svar #2 skrivet: 23 sep-11 kl 18:11 »
Var någon på tobaksforumet som använde spelet från Jeepen att dra en plog. Även sett på Tuben hur dom dragit plog med en bensindriven motor med vajer.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 23 sep-11 kl 20:28 »
I slutet på 1800-talet plöjde engelsmännen med två lokomobiler med varsin vinch. De drog plogen mellan sig. Plogen var byggd så att den kunde plöja oberoende vilken ända som gick före.
Vedervärdigt opraktiskt.

Gjordes väl i Skåne också. Plogen var byggd ungefär som en sån där dom har nu, vändbar. När den ena lokomobilen drog plogen, så körde den andra fram lite. Förmodar att en man fick följa med plogen för att styra. Förutsatte stora fält.

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 sep-11 kl 21:03 »
Gjordes väl i Skåne också. Plogen var byggd ungefär som en sån där dom har nu, vändbar. När den ena lokomobilen drog plogen, så körde den andra fram lite. Förmodar att en man fick följa med plogen för att styra. Förutsatte stora fält.
Det gjordes lite varstans på dom större jordbruken runtom i Sverige   med olika resultat   så även här uppe i norra västergötlad  har för mig berättas .
« Senast ändrad: 26 sep-11 kl 17:39 av pålle »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 26 sep-11 kl 17:37 »
Vattenfall och FERA gjorde en del försök med elektrisk plogning för sådär 70-80 år sedan, jag vet inte vad resultatet blev men jag misstänker att de lösningarna konkurrerades ut av billiga traktorer och billiga fossilbaserade flytande bränslen även om det kanske tekniskt sett fungerade bra.
Idag kanske det är läge att ompröva saken och ta elenergin till heders igen för sådana ändamål.

blizzard

« Svar #6 skrivet: 29 sep-11 kl 19:09 »
Jag tror att hela den elmotoriserade saken föll på eget grepp.Det blev helt enkelt för omständigt.
Man skulle ju kunna tänka sig några olika lösningar på detta.

Att använda biodiesel framställd på skogsråvara måste placera sig långt fram på bekvämlighets listan åtm.
Detta genom att den lösningen använder befintliga traktorer och maskiner.

Gengasaggregat,fullt möjligt.Dock farligt och omständigt.Vissa frågetecken ang miljövinster.

Traktor driven av en ångmaskin,också fullt möjlig.Konstruktionen initialt kostsam,driften arbetskrävande och tillgången på tex ved bör vara god.

En maskin driven av alkohol.Tveksamt det finns bättre...

En traktor eller kanske rättare sagt en redskapsbärare driven av en elmotor,fullt möjligt.
Den får ju ofrånkommligen vissa begränsningar oberoende om den drivs via nätet eller batterier.

Frågan är ju om inte konventionell teknik ska användas om inte det vore bäst att använda hästar eller oxar.

Åtm hästar skulle ju fungera bra till de flesta arbetsuppgifter som kan tänkas förekomma.Även som transportmedel för den delen.
Skulle inte förvåna mig om vi kommer tillbaka till hästar som arbetskraft igen.Det är ju historiskt sett inte alls länge sedan de var
alenarådande.
Hästar fungerar alla årstider både i skogen och på fälten.Jämnförelsevis med en häst och låt säga en ångdriven traktor så lär det vara effektivare att plöja med hästen.Mindre reservdelar och bättre mångsidighet.

brainghost

• Småland
« Svar #7 skrivet: 29 sep-11 kl 19:19 »
Lägg ner ...Du behöver inte gå tillbaka  i tiden .eller..

brainghost

• Småland
« Svar #8 skrivet: 29 sep-11 kl 19:22 »
sätt en lina i lappland o en i skåne o sen dra plogen skulle funka jättebra .. eller..

brainghost

• Småland
« Svar #9 skrivet: 29 sep-11 kl 19:27 »
framtiden skapas av de som gå motströms..ditt valspråk..
ja du min vän,vad har du gått imot förutom att plöja med ångtraktorer o liner?????

brainghost

• Småland
« Svar #10 skrivet: 29 sep-11 kl 19:39 »
Har du rökt på ..hästar är alldeles utmärkta men med 9-11 miljoner som ska födas o 83% blir galna när deras ifon inte fungerar, vi klarar oss utmärkt vi som är rädda om naturen o djuren o kan leva i harmoni. men sen kommer 08 o svälter vad kommer att hända .. 3 nätet gick ner häromdan vilket liv ..suck......

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 sep-11 kl 21:08 »
Plöjning med vajer är inte någon dålig idé. Det går åt mycket mindre energi och man packar inte jorden som när man kör på den.

Här är en film på plöjning med ångdrivna lokomobiler.

Steam Engine Plough

blizzard

« Svar #12 skrivet: 29 sep-11 kl 21:29 »
Har du rökt på ..hästar är alldeles utmärkta men med 9-11 miljoner som ska födas o 83% blir galna när deras ifon inte fungerar, vi klarar oss utmärkt vi som är rädda om naturen o djuren o kan leva i harmoni. men sen kommer 08 o svälter vad kommer att hända .. 3 nätet gick ner häromdan vilket liv ..suck......

Är du stenad eller vad? Vad bryr sig verkligheten om ifon eller 3eller 4 nätet... ???
Inse att verkligheten som du och jag känner den fort kan ändra skepnad,och verkligheten kan snabbt förvandlas till din värsta fiende.
Att tänka sig hästar som arbetskraft är definitivt inte helt främmande.
08 , ja de kommer ju som vanligt att bli en börda...

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 29 sep-11 kl 21:51 »
Hästar är mycket lämpliga till många jobb - men inte till plöjning.

Till plöjningen så kommer jag vilja att ha en stor eltraktor som kan dra 4-5 plogkroppar på 20 centimeters djup.

Med häst plöjdes det aldrig lika djupt som nuförtiden på 20-25 cm, och man har bara en enda ynka plogkropp... tar ju aldeles för lång tid.

Eller så får vi lov att utveckla nya växter som klarar konkurensen mot ogräs bättre och det därför inte föreligger något behov av plöjning, markpackningen kan ju undvikas iom fasta körspår på åkern vilket dessutom ökar skördeutfallet med några procent.

Men som sagt var så med utvecklandet av bättre solkraft och vågkraftverk och med fusionsreaktorer så tror jag nog att det blir eltraktor som står för matproduktionen, även om jag faktiskt gillar hästar.

blizzard

« Svar #14 skrivet: 29 sep-11 kl 22:09 »
Tidsfaktorn är nog en av de allra första faktorerna vi får vara beredda på att ändra vårat sk moderna synsätt på.
Om man ser tillbaka 70 år var det ingen som tyckte att det tog speciellt länge att plöja en hektar med häst.
Du nämner att du vill plöja med 4-5 plogkroppar,det tror jag att du kan glömma...
Glöm aldrig att vi är vars vi är idag med hjälp av dessa uråldriga lösningar som vissa tycker är rena fantasierna.
Vänder sig världen och dess sk "politiker" dig ryggen så är det för dig bara att acceptera lägre avkastning och större tidsåtgångt för att överleva.
Vem tror du ska göra det åt dig?

bondobjekt

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 29 sep-11 kl 22:33 »
Jag tænker mig en drivkælla på småbruk istællet før hæst. Antingen med stållina som tydligen redan ær testat och fullt fungerande eller med en rigg som de centralupphængda bevattningsriggarna fast man har den som pløjrigg istællet. Att slippa hæst och traktor och dessutom inte ha något som packar jorden var en tanke som tilltalade mig. Hæst i all æra men den kræver mycket mark och arbete i sig. Kan man alstra eller hamstra elenergi till pløjning vore det ju en vældigt resurssnål løsning i min værld. Tack før tips och bilder. De flesta innovativa ideer man får ær redan testade før 100 år sedan. Letade på nætet men fann inga referenser.

bondobjekt

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 29 sep-11 kl 22:44 »
Lägg ner ...Du behöver inte gå tillbaka  i tiden .eller..
Att ta ett steg bakåt kan med ny teknik innebæra nya, før tiden bættre løsningar.

pålle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 29 sep-11 kl 22:54 »
Lite nyfiken med va stor el motor de du tänkt dra plogen med då på fyra fem skär ?
« Senast ändrad: 29 sep-11 kl 23:10 av pålle »

blizzard

« Svar #18 skrivet: 29 sep-11 kl 23:07 »
Jag tænker mig en drivkælla på småbruk istællet før hæst. Antingen med stållina som tydligen redan ær testat och fullt fungerande eller med en rigg som de centralupphængda bevattningsriggarna fast man har den som pløjrigg istællet. Att slippa hæst och traktor och dessutom inte ha något som packar jorden var en tanke som tilltalade mig. Hæst i all æra men den kræver mycket mark och arbete i sig. Kan man alstra eller hamstra elenergi till pløjning vore det ju en vældigt resurssnål løsning i min værld. Tack før tips och bilder. De flesta innovativa ideer man får ær redan testade før 100 år sedan. Letade på nætet men fann inga referenser.

Några fullt fungerande alternativ till vad du eller jag är van med existerar inte...
De skulle då redan ha visat sig de senaste 80åren...
Att häst skulle kräva enorma arealer är ju bara svammel,de flesta småbruk hade en häst förrut.Klarade de av det ska vi väl också klara det.Att det är mer arbete med en häst än att kliva i en traktor och vrida på nyckeln om det finns diesel i tanken är riktigt uppfattat.
Men hur gör du om det inte finns diesel att tillgå?
Att dra plogen för hand är ju också arbetskrävande , eller hur?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 30 sep-11 kl 00:02 »
De lokomobiler som drog femskäriga balansplogar på 1800-talet var på ca 10 hästkrafter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 2 användare
Numera, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser