Jag har kollat igenom lite böcker om selar och dess delar och dess andvändningsområde,det är inget jag tänkt på tidigare,men jag har inte hittat en enda vettig beskrivning på varken selens delar eller dess funktion.
Naturligtvis så kollade jag Armens soldatinstruktioner,dom brukar ju vara grundliga,men inte fann jag något där heller.Den utmärkta boken Champions eller böcker rättare sagt,visserligen gäller det travselar,men nä jag hittade inget där heller,det enda felet med dom böckerna är att det saknas ett sakregister.
Inte blev man speciellt upplyst av CG Wrangels Handbok för hästvänner.Samma med Höök utgåvan Boken om körning.Samma med Hermods korrespondensinstituts bok Hästskötsel inget sakregister där heller och inget vettigt såg jag.Naturligtvis så finns ju dom vanliga benämningarna på selar med,men inte mer ingående.
Men lite roligt hittar man alltid som i Eduard Bohms bok "Hästen",en benämning på hästens yttere jag inte hört tidigare "Käringhuvud" det hör samman med hästhuvudets form som tex ramskopf

Är det någon som vet vad det är