Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur fästar man skacklar med selpinnar?  (läst 9506 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
hur fästar man skacklar med selpinnar?
« skrivet: 23 sep-11 kl 11:08 »
Hittils så håller vi på med inkörningen och då har vi använt grimskaftsanordningar  för att fästa skacklarna vilket känns sådär stabilt. Det finns selpinnar på selen.  Hur använder jag dom? Krävs det att skacklarna har ett hål då? Och hur gör man?  Det är loksele som jag har.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: hur fästar man skacklar med selpinnar?
« Svar #1 skrivet: 23 sep-11 kl 11:28 »
Skåra i skakeln, ja, oftast järnskodd.  Igenom den trär Du biten från selen (ofta i metall den också.)  I denna i sin tur är ett hål, som selpinnen passar i.  En selpinne gör Du lätt själv i ett hållbart träslag.  Den måste också vara säkrad.  Det brukar vara en rem i överändan, som man trär igenom ett hål i nederändan och gör en knut på.

Allt för att det inte ska kunna skaka loss.  Min far lånade en gång ut en snäll körhäst, och så glömde dom att knyta fast selpinnarna.  Bara stack i dem i hålen på selen.  Pinnarna hoppade ur, och den ena skakeln började slå hästen på sidan.  -> skentur -> hästen skrämd för resten av livet.  :(  :o

Det finns visst även selpinnar  av metall, med en bygel som man fäller ner och knäpper fast, ungefär som en fjädersprint.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Körven

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 23 sep-11 kl 11:36 »
Selpinnarna som sitter på selen där skall även finnas en järntunga ca 100mm lång och ca 30 mm bred med ett hål i där selpinnen skall sitta.Skalmen skall ha ett oftast rektangulärt hål som är järnskott,där i hålet trär man in järntungan och låser fast den med selpinnen,som skall säkras genom ett hål längst ner på selpinnen.Men det finns hur många varianter som hellst på detta,men så är själva principen.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Körven

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 23 sep-11 kl 11:38 »
Oj då............Trollmor var snabbare :'(

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 23 sep-11 kl 11:53 »
Oj då............Trollmor var snabbare :'(
För en gångs skull.  ;)

Huvudsaken är väl att TS får rakt besked?  Och Du använder rätt termer, som jag i hastigheten inte kom på  :)

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 sep-11 kl 20:09 »
Selpinnarna som sitter på selen där skall även finnas en järntunga ca 100mm lång och ca 30 mm bred med ett hål i där selpinnen skall sitta.Skalmen skall ha ett oftast rektangulärt hål som är järnskott,där i hålet trär man in järntungan och låser fast den med selpinnen,som skall säkras genom ett hål längst ner på selpinnen.Men det finns hur många varianter som hellst på detta,men så är själva principen.
Nu måste ja protestera lite :) sel stickan siter inte på selen utan i sel tungan som sitter i sel ringen på selen  och träslaget ska vara rön  låses vanligt vis med rem igenom ett hål eller helst med  lång tunn rem som man lägger i en åtta  och låser med ett dubbelt havslag  finns även en variant som låser sig skälv  men det blir för komplicerat att förklara i skrift för mig  stickor i plåt förkastar ja fullständigt ur säkert hets aspekt då de hjärna faller i sär vid trav eller galopp  det har hänt mig ett flertal gånger  tur bara man har haft en väl körd häst i det läget ofta som följd sken färd som Trollmor redan nämnt trästickor är  dess utom en säker hets a-späkt  om hästen skulle gå i kull  då går den lätt att bryta av vilket du inte kan med plåt stickor  ska man göra stickor något annat material så gör inget i något segt material bara  vet inte om någon blev klokare men man får hoppas  :)

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 23 sep-11 kl 22:15 »
Ännu klokare blir vi nog om någon lyckas få fram en bild på de olika modellerna.  Jag har tyvärr ingen, och har dessutom inte lyckats lära mig hur man lägger ut bilder här.  (Ännu!)

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 sep-11 kl 22:24 »
Ännu klokare blir vi nog om någon lyckas få fram en bild på de olika modellerna.  Jag har tyvärr ingen, och har dessutom inte lyckats lära mig hur man lägger ut bilder här.  (Ännu!)
Då är vi två då för ja har glömt  fast det var något med paint har ja för mig så man fick ner bildernas storlek och sen lägga ut dom  men en variant kan ni e om ni förstorar upp mina bilder med ve dragaren  det är den varianten med att slå  i åttor och dubbelt havslag .

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 23 sep-11 kl 22:52 »
Jag menade bilder på de olika modellerna av selpinnar, och gärna hur de ska sitta också, när vi ändå håller på.

Körven

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 26 sep-11 kl 13:24 »
Jag har kollat igenom lite böcker om selar och dess delar och dess andvändningsområde,det är inget jag tänkt på tidigare,men jag har inte hittat en enda vettig beskrivning på varken selens delar eller dess funktion.
Naturligtvis så kollade jag Armens soldatinstruktioner,dom brukar ju vara grundliga,men inte fann jag något där heller.Den utmärkta boken Champions eller böcker rättare sagt,visserligen gäller det travselar,men nä jag hittade inget där heller,det enda felet med dom böckerna är att det saknas ett sakregister.
Inte blev man speciellt upplyst av CG Wrangels Handbok för hästvänner.Samma med Höök utgåvan Boken om körning.Samma med Hermods korrespondensinstituts bok Hästskötsel inget sakregister där heller och inget vettigt såg jag.Naturligtvis så finns ju dom vanliga benämningarna på selar med,men inte mer ingående.
Men lite roligt hittar man alltid som i Eduard Bohms bok "Hästen",en benämning på hästens yttere jag inte hört tidigare "Käringhuvud" det hör samman med hästhuvudets form som tex ramskopf ;D ;D ;D ;D
Är det någon som vet vad det är ???

nordard

« Svar #10 skrivet: 26 sep-11 kl 14:38 »
läs boken hästmannaskap.
av hans sidbäck.
där får du svar på det mesta.
nordard

Luff

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 26 sep-11 kl 15:45 »
Här finns en bra bild och förklaring

http://www.cliffords.se/vilkensele.html
//Luff

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 26 sep-11 kl 19:06 »
Härligt, Luff!  Tack!  :D

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 27 sep-11 kl 11:03 »
Tack för alla svar :) jag har nu kommit fram till hur man använder mina selpinnar och dom fungerar jättebra :)

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 27 sep-11 kl 13:42 »
Och tack för tråden!  Vi är flera som lärt oss saker.  För min del några fackord.  :D

pålle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 sep-11 kl 15:02 »
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=media;in=1900;preview För stora upp den bilden så ser ni stickan som är låst med åttor och halvslag

nordard

« Svar #16 skrivet: 27 sep-11 kl 15:58 »
du har koll på läget du pålle.
mvh

pålle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 sep-11 kl 16:01 »
du har koll på läget du pålle.
mvh
Ja nu är det bara att få in bilderna  på den skälv låsande stickan det blir svårare det  ;D
« Senast ändrad: 27 sep-11 kl 23:00 av pålle »

pålle

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 28 sep-11 kl 12:16 »
Första bilden ring seltunga och sticka ska sägas att ja försökte mig på att göra pilar där av det vita  :) så nu blev det lite större bild.
« Senast ändrad: 29 sep-11 kl 10:18 av pålle »

pålle

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 28 sep-11 kl 12:19 »
Andra bilden seltunga och stickans form

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser