Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Remskiva till wirespel  (läst 4156 gånger)

Karlsdal

• Småland
Remskiva till wirespel
« skrivet: 21 sep-11 kl 10:44 »
Jag har ett gammalt wirespel som jag skulle vilja driva med en elmotor. Spelet har en utgående axel på 40 mm, men det saknar remskiva.

Jag behöver tips på var det kan tänkas finnas remskivor som jag kan använda till det här projektet. Jag vet inte vilken motor jag ska använda och hur stor remskiva motorn kommer att ha, så förslag på olika remskivor med olika diametrar vore perfekt  :)

Misse

• nr 9424
SV: Remskiva till wirespel
« Svar #1 skrivet: 21 sep-11 kl 11:02 »
Jag brukar plocka på bilar (brukar vara ca 14-20 cm diameter)  och ganska gamla tvättmaskiner (ca 35 cm till en halvmeter) på sopstationer eller ibland på baksidan av vvs-försälningsställen.
Bilars vattenpumpremskivor brukar vara mindre men har sällan nåt stabilt centrum att borra upp.
40 mm är en ganska grov axel, inte alltid det finns tillräckligt med material så det räcker att ta upp till så stort hål :o

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Karlsdal

• Småland
« Svar #2 skrivet: 21 sep-11 kl 22:01 »
Tack för bra tips, Missekatten :)

Jag har tyvärr inte utrustning för att själv ta upp hålet till 40 mm, så egentligen hade jag hoppats på tips om var jag kan hitta remskivor som redan har rätt dimension på centrumhålet :P

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 sep-11 kl 22:15 »
Tack för bra tips, Missekatten :)

Jag har tyvärr inte utrustning för att själv ta upp hålet till 40 mm, så egentligen hade jag hoppats på tips om var jag kan hitta remskivor som redan har rätt dimension på centrumhålet :P
Ja du bor ju lite långt bort så man kunde hjälpa dig  anar så är det inga bekymmer

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 21 sep-11 kl 22:40 »
Om man köper en ny remskiva på maskinfirma och betalar vad det kostar, så brukar de kunna bearbeta hålet till önskad diameter och ordna kilspår, stoppskruvar mm som man vill ha det.

Det finns också en remskivor med en slags koniskt klämnav, naven säljs färdigbearbetade för olika axeldimensioner. Man köper alltså remskiva och nav var för sig, de naven nyper fast på en slät axel utan kilar eller stoppskruvar.

Relativt billiga aluminiumremskivor kan man få tag i nya på t ex Jula eller Nima, men då är det knappast troligt att håldiametern stämmer med vad man behöver.

Imp

« Svar #5 skrivet: 22 sep-11 kl 21:22 »
Hur stor hastighet och belastning pratar vi om? Och hur ska skivan fästas på axeln? Kilspår,krympning, skruv eller? och vilken typ av rem, kilrem?
Jag kan bygga en riktig sniklösning åt dig. Svetsa fast ett rör med 40mm innerdiameter på en remskiva från en bil. Men du får inte köra så fort med den.

Karlsdal

• Småland
« Svar #6 skrivet: 26 sep-11 kl 21:04 »
Tack för alla svar. Det finns en verkstadsutbildning i närheten där jag kan få hjälp med att svarva upp hålet. Nu ska jag bara hitta en passande skiva.

blizzard

« Svar #7 skrivet: 27 sep-11 kl 22:59 »
Utan att veta hur ditt spel ser ut  ;) så föreslår jag att du räknar lite på det du eftersträvar.
Har det drivits för hand tidigare så är det ju gjort för  låga varv.Är det den typen med en tvärställd snäckgängad liten gänga som påverkar ett kugghjul som i sin tur driver trumman i ytterkant?

Eller är det två eller flera rakskurna drev som står mot varandra i en sida?
En annan fråga är hur ska drivningen ska regleras,beroende på hur det ser ur är det inte otänkbart att det går förhållandevis tungt
åtm i starten.Kanske behövs det en växellåda eller åtm en slirkoppling.

Ytterligare en aspekt är huruvida spelet bromsar,är det självlåsande eller "frihjular" det?
Många frågor som enklast besvaras med en bild,för fortsatt inputt ;)

blizzard

« Svar #8 skrivet: 27 sep-11 kl 23:08 »
Förresten ang funderingen att ta upp hålet till 40mm på remskivan så är det förmodligen bättre att låta dem tillverka en fläns.
En adapter som har rätt mått i bägge ändar.Beroende på hur remskivan ser ut så konstruerar man flänsen så att både spelet och skivan är ograverade.
Dvs att remskivans originalhål passar på mellanbiten man låtit tillverka så att skivan kan skruvas av och på enkelt.Även uppnås full styrka och möjlighet att sidoförflytta remskivan efter motor och andra önskemål.

Karlsdal

• Småland
« Svar #9 skrivet: 06 okt-11 kl 22:07 »
Här finns flera bilder på spelet:
http://wadensjo.wordpress.com/2011/10/05/linspel/

Det har drivts med traktor tidigare, men jag ska driva det med en elmotor på antingen 4 eller 5 kW. Jag kommer inte behöva ändra hastighet på spelet. Därför tänker jag att det inte kommer att behövas någon växellåda.

Det blir väl inte för tungt för motorn i starten?

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser