Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns: Bröd som primär mat?  (läst 10764 gånger)

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
Höns: Bröd som primär mat?
« skrivet: 21 sep-11 kl 10:07 »
Hur mycket bröd kan jag föda hönsen med?? (har så jag kan få ganska mycket dagsgammalt bröd)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Höns: Bröd som primär mat?
« Svar #1 skrivet: 21 sep-11 kl 10:15 »
Beror på vad det är för bröd. Precis som för människan är grovt/fullkornsbröd en sak, sirapslimpa och "vitt" bröd som bara växer i munnen och knölar till i magen en helt annan.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 21 sep-11 kl 10:40 »
Har du tillgång till blandade sorters bröd så är ju det egentligen förädlat spannmål med lite tillsattser .
Jag gav bara bröd , matrester och snäcksal för några år sen . Gick toppen!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 sep-11 kl 10:47 »
Vad du bör se till är att dina hönor inte får för mycket vete i förhållande till andra sädesslag. Det kan leda till fetma. Ge dem bröd, men komplettera upp med havre och foderärtor tex. Åsså grönsaker är klart ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

hen

• Småland
« Svar #4 skrivet: 21 sep-11 kl 12:54 »
så grönsaker och bröd då ;)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 21 sep-11 kl 12:57 »
Då var jag nog inte tydlig tillräckligt..... Vete till 20% utav den dagliga ransonen ungefär. Bröd består ju oftast av övervägande vete, ibland uteslutande.... du får läsa lite på innehållsförteckningen.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 21 sep-11 kl 19:32 »
Då var jag nog inte tydlig tillräckligt..... Vete till 20% utav den dagliga ransonen ungefär. Bröd består ju oftast av övervägande vete, ibland uteslutande.... du får läsa lite på innehållsförteckningen.

......................vilket innebär att bröd inte är någon bra basföda.

hen

• Småland
« Svar #7 skrivet: 22 sep-11 kl 08:02 »
ok ska inte ha de som basföda då :D

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 sep-11 kl 08:06 »
Brukar ge mina tre skivor vitt bröd delat på  tre hönor och en tupp är det för mycket  då?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 22 sep-11 kl 08:34 »
Det beror ju på vad du ger dina hönor mer än brödet, Pålle.

Jag är ingen allvetare på foder och rekomenderar därför de flesta med foderfrågor att läsa Lars på Solbackens tråd; Hösten- den viktiga fällningen. Där finns en hel massa foderinformation.

MVH

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 sep-11 kl 08:43 »
 Havre och all foder tror ja det hette  sånt för ung höns  ska byta när det är slut till riktigt värp foder.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 22 sep-11 kl 09:04 »
Nämen, då kompletterar väl brödet resten av fodret bra :D..... om det inte är Orpington du har. De ska tydligen vara extra känsliga för att bli feta och det är därför viktigt att inte ge dem vete (hört på bygden)

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 sep-11 kl 09:09 »
Nämen, då kompletterar väl brödet resten av fodret bra :D..... om det inte är Orpington du har. De ska tydligen vara extra känsliga för att bli feta och det är därför viktigt att inte ge dem vete (hört på bygden)
Nä det är det inte nån blad ras  och sen får dom ju gå ute och picka så klart ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 22 sep-11 kl 09:14 »
 :P Låter gott att vara höna hos Pålle :-*

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 22 sep-11 kl 09:31 »

Jag skulle minst lika gärna va häst.................... ::)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 22 sep-11 kl 10:07 »
Orkar inte leta upp mina länkar nu, men har skrivit tidigare om att bästa sädesslaget till växande fåglar är vete. Letade upp flera artiklar kring detta. Tror att de ev ligger på ank-tavlan.

Så jag tror att rädslan för att fodra med vete är överdriven. Det handlar mer om vilken mängd de äter totalt, samt hur deras liv i övrigt ser ut. Själv har jag tillgång till billigt vete (relativt sett) och har ibland fått tag på utgånget men fint bröd. Har aldrig märkt av att mina djur skulle vara feta, men de går å andra sidan ute på stora ytor och kan komplettera med annat.

Till mina ankor och gäss ger jag enbart vete, utom under värpsäsongen, då de får lite värpfoder (och snäckskal såklart). Hönsen får startfoder/allfoder/värpkoncentrat och vete. Och allt de hittar ute själva.

Så hade jag tillgång till bra bröd, dvs inte vitt äckelbröd utan sådant jag skulle äta själv, fullkornsbröd utan konstiga tillsatser, så skulle jag fodra med i huvudsak det, utan att oroa mig det minsta för att djuren skulle bli feta. Så mycket som de rör sig är risken minimal, och som sagt, hittills har jag inte märkt att något av mina djur varit för fet, varken vid den dagliga tillsynen eller när något djur slaktats.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

pålle

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 sep-11 kl 10:16 »
Jag skulle minst lika gärna va häst.................... ::)
Tack den karamellen suger ja på  :)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #17 skrivet: 22 sep-11 kl 10:42 »
Jag får bröd varje dag från icabutiken i närheten. Som mest hittils så har vi fått (på en dag) 45 kanelbullar, 41 frallor, 7 winerbröd, 7 sylt/vanlijbullar, 1 munk och 3 cupcakes.

Vi ger allt detta till våra fåglar, ankorna får de mesta men även vaktlarna, hönsen, duvorna m.m får detta. Som kompletteras med vanligt pullfor.
Mina höns är absolut inte feta, tycker de är FÖR smala! Man känner bröstbenen på de till&med. Har försökt på upp de i vikt, men jag lyckas inte.
Jag ser inte heller någon mask i deras avföring.

Mina duvor och ankor har riktigt fina kroppar, kraftiga och runda =)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Jennyt

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 22 sep-11 kl 12:52 »
De uppgifter jag fått om vete är bara andrahandsuppgifter, men det skulle isåfall handla om att fåglarna sätter fett på insidan.... och då skulle tydligen Orpington vara mest känsliga för detta.  Det är alltså inget fett man kan se (utan att slakta djuren)

Detta är som ni förstår inga uppgifter jag skulle gå i graven för att försvara, men det är ändå en utbredd uppfattning, som iallafall jag tänker på när jag fodrar mina djur.

Vill oxå tillägga att även mina fåglar får mycket bröd mellan varven.... när någon i bekantskapskretsen gör frys-rensning eller så. Det är den dagliga, konstanta givan jag pratar om.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 22 sep-11 kl 13:21 »
Sök gärna reda på mina länkar med uppgifter om vete som fågelfoder. Jag slaktar ganska många fåglar på ett år, och mina har inte varit feta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser