Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart och hur mäter ni temperaturen  (läst 1224 gånger)

Gallina

• Uppland
Vart och hur mäter ni temperaturen
« skrivet: 20 sep-11 kl 23:15 »
Ännu en fråga :-) Jag blir galen på detta med temperaturen. Har ju just nu två små kineser i en hamsterbur med värmelampa. Hängde in en termometer som visade konstant 38 grader, kom ju sen på att dessa pyttekycklingar är så nära botten så jag la ner själva "tempen" (har alltså en termometer där dispalyen har sladd och själva avläsaren sitter i andra änden av sladden (ni fattar va??) då visade den 43 grader...OJ panik höjde lampan....Lade så i tre olika termometrar, den på botten (på handduken)visade 44 den en liten bit upp visade 37,8 och den i ca halva buren visade 31...Hjälp hur mäter ni? och vart? i botten?? Lampan hänger över högra sidan av buren (ganska liten bur dock), men kycklingarna envisas med att ligga precis under den....

Bor på landet med min man, vår dotter, en rhodesian ridgeback och numera även duvor, vaktlar samt höns :-)

Luffsen

• -
SV: Vart och hur mäter ni temperaturen
« Svar #1 skrivet: 20 sep-11 kl 23:20 »
jag mäter aldrig temperaturen, utan tittar på hur kycklingarna ligger under lampan.

Tätt ihop rakt under lampan = Dom fryser.

i en cirkel i lampans utkant = Det är för varmt.

Men då gäller det ju brahmakycklingar förstås...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vart och hur mäter ni temperaturen
« Svar #2 skrivet: 21 sep-11 kl 08:29 »
Jag brukar bara mäta när jag riggar upp buren innan kycklingarna flyttar in. Då mäter jag på golvet. Till vaktlar vill jag ha 37-39 grader. Det brukar vara lagom första veckan.
Sedan tittar jag på hur kycklingarna ligger under lampan, precis som Brahmagubben skriver.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser