Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klippning  (läst 1917 gånger)

magnusT

• Småland
klippning
« skrivet: 20 sep-11 kl 10:31 »
Har köpt in mina första två angorakaniner, och nu börjar det bli dags för klippning. Var kan jag få tag i sax? eller är det bättre med maskin? var kan jag då hitta det?
Hoppas jag kan få hjälp med detta  :)

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
SV: klippning
« Svar #1 skrivet: 20 sep-11 kl 17:48 »
Vore jag dig skulle jag kolla med angoraföreningen...

...fast jag är ju inte dig  8)
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

magnusT

• Småland
« Svar #2 skrivet: 21 sep-11 kl 11:13 »
Tack, det ska jag göra  :D

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 sep-11 kl 12:43 »
Fast... det skadar ju inte om några svar hamnar här i tråden... Lite snopet när svaret blir att kontakta en förening, ifall man finner rubriken och frågeställningen intressant.

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 22 sep-11 kl 08:51 »
Skulle också vilja veta om det finns maskin som passar angorakanin, eller om alla i Sverige använder sax.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 22 sep-11 kl 10:24 »
Den enda maskin som jag provat som funkat på angorornas finfibriga ull är Moser Rex.
Men det kan säkert finnas fler märken och modeller, men de vanliga billiga trimmers som jag provat tuggar bara.
Jag hade en "riktig" angorasax med böjt handtag som tyvärr har försvunnit så nu använder jag en vanlig vass "allroundsax" och det går bra det med.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #6 skrivet: 22 sep-11 kl 12:22 »
Fast... det skadar ju inte om några svar hamnar här i tråden... Lite snopet när svaret blir att kontakta en förening, ifall man finner rubriken och frågeställningen intressant.

Min tanke var att om TS ville ha ett snabbt och korrekt svar så kunde föreningen ant. ge honom det.
Att sedan andra tycker si och så om mitt svar...

:P
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

magnusT

• Småland
« Svar #7 skrivet: 22 sep-11 kl 15:53 »
Kul med allas tankar och ideér  :)
Kontaktade faktiskt föreningen, och fick detta som svar från ordföranden Gunilla:

jag har under mina 25 år som angorauppfödare haft vanliga korta saxar från Fiskarn. Det finns några norska saxar som vi sålde ett tag men de är så stora och klumpiga.
Min sax är ca 15-20 cm, hela saxen alltså. Det bästa är att prova sig fram.

Hoppas detta kan hjälpa fler angoraklippare där ute  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser