Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på potatis ?  (läst 18028 gånger)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Pris på potatis ?
« Svar #20 skrivet: 14 jan-12 kl 09:10 »
vi har en bonde i närheten som benämner sitt odlings metod för traditionell.... alltså konventionell med en massa kemikalier.....

Mitt företag heter Eko-Trädgård och hela min verksamhet från bina till odling och förädling sköts ekologiskt.. ( inga gifter eller konstgödsel, varorna säljes lokalt, djuren är frigående med stort utrymme inget spill eller rester allt används på gården.  jag är inte knyten till någon organisation eller certifierad.

Jag anser att mina produkter kan kallas för ekologiskt men poängtera att jag är inte ansluten om någon fråga... Krav kan man ifrågasätta.....

man ska vara ärlig mot sina kunder och de får gärna kommer på besök....

mvh

Jonathan

jag glömde att säga att vi ta 12kr kg för potatis.....
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Bo

« Svar #21 skrivet: 14 jan-12 kl 12:27 »
Jag tar 30kr för nyupptagen felfri röd cheri.

Existens?

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 14 jan-12 kl 13:07 »
   Att odla mat utan att använda sig av kemiska bekämpningsmedel eller av konstgödning, och dessutom bruka jorden med ett långsiktigt hållbarhetstänkande, är väl att odla ekologiskt oavsett om man är med i krav eller inte. Krav är ju bara ett kontrollorgan åt kunden, där odlaren har ett certigfikat att visa upp som bevisar att odlingen är ekologisk. Men man kan ju säga att man odlar enligt kravs villkor om man inte vill använda sig av ordet ekologisk.

Nej, man kan inte säga att man odlar enligt kravs villkor om man inte är kontrollerad. Hur skulle det kunna tolkas? Som att du är godkänd..  Reklamen får inte vara vilseledande, och det är den i högsta gard om du använder den formuleringen.

vi har en bonde i närheten som benämner sitt odlings metod för traditionell.... alltså konventionell med en massa kemikalier.....

Mitt företag heter Eko-Trädgård och hela min verksamhet från bina till odling och förädling sköts ekologiskt.. ( inga gifter eller konstgödsel, varorna säljes lokalt, djuren är frigående med stort utrymme inget spill eller rester allt används på gården.  jag är inte knyten till någon organisation eller certifierad.

Jag anser att mina produkter kan kallas för ekologiskt men poängtera att jag är inte ansluten om någon fråga... Krav kan man ifrågasätta.....

man ska vara ärlig mot sina kunder och de får gärna kommer på besök....

mvh

Jonathan

jag glömde att säga att vi ta 12kr kg för potatis.....

Tyvärr, redan i ditt företagsnamn så bryter du mot reglerna. Eftersom du kallar den för Eko-trädgård, så förutsätts det att du är ekologisk och certifierad. Inte bara att du anser att du följer reglerna.

Allt detta är glasklart.

Ord som associeras med ekologiskt (exempel bio, eko och liknande) får bara användas vid märkning,
marknadsföring, försäljning och i handelsdokument om produktionen är ansluten till ett kontrollorgan och
underställd kontroll enligt EUs lagstiftning* för ekologisk produktion.

Från SMAKs hemsida, här dokumentet i sin helhet.

http://www.smak.se/website1/1.0.1.0/151/Markning_av_ekologiska_livsmedel_checklista.pdf

Bo

« Svar #23 skrivet: 14 jan-12 kl 14:56 »
Om ni odlar naturenligt efter bästa förstånd, skall ni så klart låta kunderna veta det också.

Petimetrar och paragrafryttare skall ni hålla en hälsosam distans till. När det inte finns vittnen, kan de gärna få en smäll på käften om de bråkar.

Delling

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 14 jan-12 kl 15:37 »
Om ni odlar naturenligt efter bästa förstånd, skall ni så klart låta kunderna veta det också.

Du menar som att t.ex. låta certifiera sig?
"Si l'on sait exactement ce qu'on va faire, ā quoi bon le faire?"

Bo

« Svar #25 skrivet: 14 jan-12 kl 16:54 »
Kostar mer än det smakar om omsättningen är låg. - Räcker mer än väl med att hålla sin kundkrets informerad.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #26 skrivet: 15 jan-12 kl 10:09 »
Ord som associeras med ekologiskt (exempel bio, eko och liknande) får bara användas vid märkning,
marknadsföring, försäljning och i handelsdokument om produktionen är ansluten till ett kontrollorgan och

hej,

det är mitt företag som het eko-trädgård ..... Jag marknadsför inte mina produkter som eko eller krav.... Mitt namn är skyddad hos bolagsverket så jag får visst kalla mitt företag för Eko-Trädgård utan att bryta några regler. Krav märket är i mina ögon kass då de ta inga hänsyn till transporter eller inte särskilt mycket hänsyn till hur djuren har det. Mina djur har det bättre än vad krav kräver. ( höns som är max 3 per m2 frigående och äter havre/korn från marken intill)

Mvh

Jonathan

www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Existens?

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 15 jan-12 kl 11:45 »

hej,

det är mitt företag som het eko-trädgård ..... Jag marknadsför inte mina produkter som eko eller krav.... Mitt namn är skyddad hos bolagsverket så jag får visst kalla mitt företag för Eko-Trädgård utan att bryta några regler. Krav märket är i mina ögon kass då de ta inga hänsyn till transporter eller inte särskilt mycket hänsyn till hur djuren har det. Mina djur har det bättre än vad krav kräver. ( höns som är max 3 per m2 frigående och äter havre/korn från marken intill)

Mvh

Jonathan

Varför kallar du det för Ekoträdgård om du aldrig använder företagsnamnet i marknadsföringen?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 15 jan-12 kl 14:26 »
Mitt företag heter Eko-Trädgård och hela min verksamhet från bina till odling och förädling sköts ekologiskt.. ( inga gifter eller konstgödsel, varorna säljes lokalt, djuren är frigående med stort utrymme inget spill eller rester allt används på gården.  jag är inte knyten till någon organisation eller certifierad. Jag anser att mina produkter kan kallas för ekologiskt men poängtera att jag är inte ansluten om någon fråga...

"Ekologisk skötsel" är mycket mer än det du nämner här..
T.ex ska det vara Ekologisk gödsel till odlingarna, gödsel som då ska komma från ekologiska djur som då bara ätit ekologiskt foder, ekologiskt foder som kommer från ekologiskt anmälda arealer m.m etc.
« Senast ändrad: 15 jan-12 kl 14:33 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

vicky-g

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 15 jan-12 kl 15:34 »
På Livsmedelsverkets sida står det om ekologisk mat: "I den ekologiska odlingen använder man inte konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel. "

Så det jag och alla andra här som odlar på det sättet odlar ekologiskt och har ekologiska grönsaker. Sen finns det olika sätt att odla ekoligiskt. Själv försöker jag härma naturen så långt som möjligt, men det är en helt annan historia.  :D

Men det kan tillhöra god sed att tala om man man inte är kontrollerad av t.ex. KRAV för att konsumenten inte ska känna sig lurad.

Till den egentliga frågan. Är med i en förening som köper grönsaker direkt från en ekologisk bonde. Han tar 10 kr/kg för potatis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser