Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på potatis ?  (läst 18027 gånger)

Ninnae

• Ångermanland
Pris på potatis ?
« skrivet: 18 sep-11 kl 11:52 »
Hej
Har fått en stor skörd potatis o tänkte sälja en del , vad tar ni andra för er ekologiska potatis ?

Ninnae

• Ångermanland
SV: Pris på potatis ?
« Svar #1 skrivet: 21 sep-11 kl 14:03 »
Svara mig själv då när ingen annan gör det  ;D  , 10 kronor kilot tar jag för min potatis  :)

Rubus

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 24 sep-11 kl 08:01 »
Hej
Jag odlar till försäljning och tar i 25 kg säckar 11 kr/kg för rund och 14 kr för mandelpotatis.
Om kunden vill ha i småpåsar blir priset högre.
Rubus

Ninnae

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 24 sep-11 kl 20:27 »
OK !  :) Tack för svaret ! Vi odlar egentligen inte för försäljning , men i år blev det mycket =) Kollade priser på ICA idag , där tog de 12:90 idag/kg , så vi säljer billigt. Hörde också av en kund att många fått sin potatis förstörd av regnet  och att potatispriset väntas bli högt i vinter då det kommer att vara brist på potatis. Vilken sort odlar du ?

Rubus

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 25 sep-11 kl 08:29 »
Så är det här oxå. Den regniga hösten har gjort att många har fått brunröta i potatisen.
Jag har inte heller fått upp all potatis pga blötan :'(
Jag odlar Mandel, finns inga namn på den potatissorten, en rund potatis som heter Felicia, lite Sparrispotatis och Blå mandel.
Desutom så har jag grönsaker ffa olika kålsorter, morötter och rödbetor på friland. All odling är ekologisk.
I år testar jag om det finns någon efterfrågan på färska ägg, vilket det verkar vara.
Nästa år blir det fler värphöns ;D
Rubus

nico75

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 okt-11 kl 21:47 »
Jag säljer för 5 kr kg det är för lite ser jag  :D jag odlar ekologiskt. Jag har en sort som heter kalmar röd resistens mot bladmögel, den liknar gammel röd fast större. rund med ögon. Alex har jag en sort astrix blåmandel

Ninnae

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 13 okt-11 kl 09:31 »
Ja 5 kr/kg lät billigt  :) vi har redan sålt slut på den potatis vi hade till salu . Tänker oss att sätta mer nästa år då det var så stor efterfrågan , vi har tom sålt till sthlm. Vi har också fått förfrågningar om ägg så det blir nog att vi skaffar fler värphöns vi med och kanske även säljer lite olika grönsaker.

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 okt-11 kl 09:37 »
Jag säljer för 5 kr kg det är för lite ser jag  :D jag odlar ekologiskt. Jag har en sort som heter kalmar röd resistens mot bladmögel, den liknar gammel röd fast större. rund med ögon. Alex har jag en sort astrix blåmandel

När ni säger att ni odlar ekologiskt.. Det är alltså KRAV-märkt?

nico75

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 okt-11 kl 19:32 »
Man kan inte odla ekologiskt här på den här planeten med allat skit som människorna släpper ut. Men vi spär inte på gifterna mera så vi är ekologiska på det sättet. Krav det är bara för det ska heta så att kontrollera bonden så han inte bluffar. Jag odlar utan gifter och annan skit som finns och slänga på åkrar

Ninnae

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 14 okt-11 kl 07:56 »
Vi är inte KRAV-certifierade om det är det du menar , vi odlar så naturligt man bara kan utan att tillföra handelsgödsel eller några bekämpningsmedel , alltså ekologiskt.  :)

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #10 skrivet: 14 okt-11 kl 07:58 »
Jag tar också 5:- kilot för mina. Men har ju aldrig varit någon affärsman...  ::)
Benämner också mina som ekologiska, dock utan att ha byråkratiskt stöd för det.
Fakse & Minerva. Brunröta i bägge. Men blev mycket ändå.
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 okt-11 kl 09:18 »
Ni får kalla det byråkrati om ni vill, men att kalla potatis ekologisk bara för att man själv tycker så, det är fusk helt enkelt. Och i förlängningen, om man tänker lite längre, så undergräver det förtroendet för alla märkningar som finns, och till slut tror inte kunden på nåt.
Odla hur ni vill, men var ärliga och kalla det *Odlat utan gifter* eller nåt sånt.

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #12 skrivet: 14 okt-11 kl 16:22 »
Giftfria brukar jag benämna dom om jag ska vara exakt. Även om det är en sanning med modifikation i den värld vi lever.
Tänka långt är annars inte min grej. Tar liksom emot. Brukar bara komma halvvägs, om ens det...  ??? ::)
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Ninnae

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 14 okt-11 kl 20:48 »
Jag är helt ärlig i att vi säljer ekologiskt odlad potatis  :) Sen kan den som vill kalla det för fusk eller inte !
Tänk på det du  o:)

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 14 okt-11 kl 23:07 »
Jag är helt ärlig i att vi säljer ekologiskt odlad potatis  :) Sen kan den som vill kalla det för fusk eller inte !
Tänk på det du  o:)

Tja..jag antar att du vet att du bryter mot reglerna då..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekologiska_produkter

Den som framförallt borde reagera är ju den som följer reglerna och lägger pengar på att bli godkänd.

Delling

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 11 jan-12 kl 18:24 »
Jag hade för mig att den som producerar och säljer direkt till konsument och alltså inte via grossist inte har någon skyldighet att certifiera sina råvaror?
(http://www.slv.se/upload/dokument/markning/ekologisk/Beslut%20om%20undantag%20090226-Aner.pdf)

KRAV-märkningen bör också ifrågasättas så att den kan bli bättre, personligen föredrar jag om möjligt produkter från närliggande gårdar jag själv kan besöka. Att vara KRAV-certifierad producent är inte nödvändigtvis detsamma som att ha en hållbar värdegrund.
"Si l'on sait exactement ce qu'on va faire, ā quoi bon le faire?"

donderboss

• -
« Svar #16 skrivet: 11 jan-12 kl 18:51 »
Ekologisk er val bare at det er dyrket efter nogle af staten ,vedtaget regler ,i samarbejder med nogle såkaldet experter ,och byrukratisk ,det er det.
Jeg har odelat ekologisk och være stats kontroleret ,men som jeg upfatter det er det inte tilstrækkeligt ,jeg bruger fortfarende inte pestisider ,kunne inte falde mig ind ,bruger inte kunstgødning ,transporterer inte mine vare den halve verden rundt ,och bruger alt for mycket forsilt brændstof ,och mycket andet ,jeg kalder det ansvarligt dyrket ,permakultur indgår ,osv ,så det et fuldgod lige val och betre end det vedtager ekologisk . ansvarligt dyrket ,over for jorden ,mennesker och djur.
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Existens?

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 jan-12 kl 22:32 »
Jag hade för mig att den som producerar och säljer direkt till konsument och alltså inte via grossist inte har någon skyldighet att certifiera sina råvaror?
(http://www.slv.se/upload/dokument/markning/ekologisk/Beslut%20om%20undantag%20090226-Aner.pdf)

KRAV-märkningen bör också ifrågasättas så att den kan bli bättre, personligen föredrar jag om möjligt produkter från närliggande gårdar jag själv kan besöka. Att vara KRAV-certifierad producent är inte nödvändigtvis detsamma som att ha en hållbar värdegrund.

Den texten som du hänvisar till i länken behöver tydligen formuleras tydligare,eftersom alla verkar missuppfatt den. Den betyder endast att det är tillåtet att sälja ekologiska produkter i liten skala utan att vara certifierad. Inte att man får odla och sälja. Är inte odlingen certifierad så har du inga ekologiska produkter att sälja.
Större butiker som vill sälja t.ex importerade ekologiska varor, måste certfiera själva butiken.

Sen må man tycka vad som helst om KRAV, men nån slags märkning som visar att det är en kontrollerad odling måste finnas, annars spårar det snart ut totalt. Alla kan inte tillåtas ha egna ideer om ifall deras odling är ekologisk.

Ekologisk er val bare at det er dyrket efter nogle af staten ,vedtaget regler ,i samarbejder med nogle såkaldet experter ,och byrukratisk ,det er det.
Jeg har odelat ekologisk och være stats kontroleret ,men som jeg upfatter det er det inte tilstrækkeligt ,jeg bruger fortfarende inte pestisider ,kunne inte falde mig ind ,bruger inte kunstgødning ,transporterer inte mine vare den halve verden rundt ,och bruger alt for mycket forsilt brændstof ,och mycket andet ,jeg kalder det ansvarligt dyrket ,permakultur indgår ,osv ,så det et fuldgod lige val och betre end det vedtager ekologisk . ansvarligt dyrket ,over for jorden ,mennesker och djur.

Självklart kan din odling anses ekologisk.
 Men tänk om din granne också tycker att han odlar ekologiskt, men i hans värld är det tillåtet att köra över med Roundup vart femte år...
Skulle du då tycka det var rättvist att han får påstå att hans odling är ekologisk?

För det är vad som kommer att hända om man slutar bry sig om certifieringarna.

Lagar är byråkratiska, det hör till deras natur.

Kalla era odlingar 'nära' eller 'giftfria' eller vad som helst, men låt de som betalar för kontroller ha rätt till benämningen 'ekologiskt'

Delling

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 14 jan-12 kl 02:05 »
...Den betyder endast att det är tillåtet att sälja ekologiska produkter i liten skala utan att vara certifierad. Inte att man får odla och sälja.

Då förstår jag bättre, tack för förtydligandet. Har flera tankar kring det hela, men de hör nog hemma i en egen tråd!
"Si l'on sait exactement ce qu'on va faire, ā quoi bon le faire?"

bjärkebo

• lever i min egen takt
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 14 jan-12 kl 08:39 »
Ni får kalla det byråkrati om ni vill, men att kalla potatis ekologisk bara för att man själv tycker så, det är fusk helt enkelt. Och i förlängningen, om man tänker lite längre, så undergräver det förtroendet för alla märkningar som finns, och till slut tror inte kunden på nåt.
Odla hur ni vill, men var ärliga och kalla det *Odlat utan gifter* eller nåt sånt.
   Att odla mat utan att använda sig av kemiska bekämpningsmedel eller av konstgödning, och dessutom bruka jorden med ett långsiktigt hållbarhetstänkande, är väl att odla ekologiskt oavsett om man är med i krav eller inte. Krav är ju bara ett kontrollorgan åt kunden, där odlaren har ett certigfikat att visa upp som bevisar att odlingen är ekologisk. Men man kan ju säga att man odlar enligt kravs villkor om man inte vill använda sig av ordet ekologisk.
Om träden kunde tala

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser