Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sadeltips till grov häst önskas!  (läst 15355 gånger)

vårlängtan

• Småland
Sadeltips till grov häst önskas!
« skrivet: 17 sep-11 kl 06:36 »
Vad har ni för sadlar till era grova pållar?
Anledningen att jag frågar är att vår nordsvensk, nu fyra år har breddat sej ordentligt över manken, så sadeln sitter helt fel.
Vi kommer ta ut en sadelutprovare, men här finns ju mycket erfarenheter som jag tänkte ni skulle få dela med er av.

Han har ju manke, men den är bred. Han är normalviktig.

Har förstått att detta inte är helt enkelt.
« Senast ändrad: 17 sep-11 kl 06:40 av vårlängtan »
Njuter av värme och allt det gröna!

Proppen

SV: Sadeltips till grov häst önskas!
« Svar #1 skrivet: 17 sep-11 kl 07:03 »
Vi kör westernsadlar med full quarterbom. Funkar finfint!

Men är du ute efter en engelsk sadel så har jag ingen aning... Har du kollat nordsvenskforumet på FNH:s Dalarna?

vårlängtan

• Småland
« Svar #2 skrivet: 17 sep-11 kl 07:32 »
Jag har lite svårt för westernsadlar, men det kan va ett alternativ, det är ju en vanesak. Jag "skogsmullar" mest.
Tack för tips om FNH:s sida, ska kolla det.

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #3 skrivet: 17 sep-11 kl 07:46 »
Vi har en ardenner på jobbet, man sitter i spagat när man rider henne :)
Hon har en bomlös sadel, passar jätte bra. Och skön att rida i.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

vårlängtan

• Småland
« Svar #4 skrivet: 17 sep-11 kl 07:52 »
Har förstått att det finns sadlar med olika "midjor", tror jag det hette. Det betyder att sadeln är uppbyggd så att man inte behöver sitta i spagat, vilket är frestande på höfterna.
Lärde mej detta när dottern provade ut dressyrsadel, hade aldrig hört det förut.
Smal midja ger en ej så bred sits, trots att hästen är bred.

Bomlös kan ju vara ett alternativ, de har ju utvecklats en hel del.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #5 skrivet: 17 sep-11 kl 13:12 »
Lite tips på märken som har bredare bomvidder. Tyvärr är det svårt att hitta sadlar till breda hästar.
Bladsadlar brukar fungera bra, tex en gammal armésadel kan ha en vid bom. Annars finns det ju bomfria som många nämner. De finns ju även i olika utformingar om man inte gillar den stora platta kudden som är standard. Det är dock superviktigt med balans i en bomfri sadel.

Albion: finns i bredare bomvidder och har ett ganska brett sortiment när det kommer till svänga bommar och raka bommar. De har en kort anläggningsyta som många kallblod behöver

Frank baines : Får beställas om man vill ha en vidare bom, men då har man möjlighet att få dem väldigt vida

Crown/ideal: Väldigt breda bomvidder, är även anpassade för häst med hög manke

Jeremy Rudge: Breda sadlar flr platta runda ryggar. Passar häst med liten manke och rakare rygg

Cliff Barnsby: Väldigt breda sadlar

Amerigo: Måttsydda sadlar som är svindyra

« Senast ändrad: 17 sep-11 kl 13:14 av Neinor »
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 sep-11 kl 21:46 »
Min häst är bred över ryggen och har samtidigt en kort "rak" rygg.
Efter att ha misslyckats med bomsadlar så har jag nu landat i en Star Trek Espaniola.
Med bredaste eller näst bredaste alternativet (sadeln har ett vinkeljärn i framvalvet som anger bredden).
Det är en bomlös med flyttbara paneler och man sitter väldigt skönt i den.
En väl passande bomsadel är nog alltid att föredra, men även om man måttbeställer så är det inte säkert att det blir bra, är min erfarenhet.
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #7 skrivet: 17 sep-11 kl 21:51 »
Jag håller med. Måttbeställa är jättefint, men en häst ändrar sig hela tiden och jag tror att det i de flesta fallen är stort slöseri med pengar att måttbeställa sadlar, i alla fall till hästar med "standard rygg". Har man hästar som avviker kanske man måste specialbeställa men att det blir bra till 100% är ofta svårt att få till. Det bästa är om man har flera olika sadlar som ligger bra som man kan variera mellan så belastningen på ryggen varieras lite. Även om det kanske inte blir mycket.

Jag har undersökt en hel del sadlar nu, bland dem en måttbeställd amerigo. Den var till och med sne i bommen, till ägarens förfäran. Det som är posetivt med märken som amerigo är dock att man alltid kan byta alt få sin sadel lagad om det är något fel.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

vårlängtan

• Småland
« Svar #8 skrivet: 18 sep-11 kl 07:51 »
Tack för alla tips!
Nu blir det barbacka och tömkörning tills jag fått hit sadelutprovaren!

Luff

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 26 sep-11 kl 15:47 »
Jag skruttar omkring i en islandssadel på min ardenner. Funkar bra.
//Luff

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 28 sep-11 kl 09:02 »
jag är lite i samma sits som du, och  är på jakt efter en liknande sadel till min nordis korsning. Väldigt vid bom eller bomlös lär de bli, sedan är de många som tipsar om islandssadel.

Det jag brukar vara noga med att titta på är att bossorna är jämna  och att man kan dra fyra fingrar mellan dom hela vägen. Sedan ska du ju kunna känna ett jämt tryck när du drar handen under bossan när sadeln ligger på hästen.  Sedan finns de troligtvis mer knep men så brukar jag göra.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #11 skrivet: 28 sep-11 kl 09:38 »
Kan man tänka sig syntet så finns ju även Wintec Wide och Griffin endurance. Bägge är runt 130 grader. Wintecen är ganska svängd, Endurancen är rakare och kortare.

Ett annat alternativ på en rak, bred rygg kan vara någon av Globus modeller i stl 38. De är dock inte lika breda som ovanstående.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

vårlängtan

• Småland
« Svar #12 skrivet: 28 sep-11 kl 14:45 »
Jag kan gott tänka mej syntet, de har utvecklats en hel del. Tack för tips!!!

MorAnna

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 28 sep-11 kl 15:11 »
Jag körde med bomlösa sadlar till våra två Haflinger. Två st. sadlar av märket Star Trekk - en dressyrsadel till min dotter och en i westernstil åt mig själv. Fungerade perfekt, oavsett säsong (sommarhull eller vinterbantad). Haflinger är ju inte bara klotrunda i konstruktionen, utan har dessutom obefintlig manke att "förankra" sadeln på. Så det behövdes även en brösta samt flitig träning i att parkera hästen intill "stigpallen" för att den lite tyngre modern skulle kunna ta sig upp i sadeln o:).

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #14 skrivet: 28 sep-11 kl 16:01 »
Jag kan gott tänka mej syntet, de har utvecklats en hel del. Tack för tips!!!

Problemet med endurance-sadeln är att de inte säljs nya i sverige, utan man får leta efter begagnad eller beställa från utlandet. Men det kan det vara värt!

Nyare syntetsadlar är i mitt tyckte mycket bättre än lädersadlar i samma prisklass. Materialet i sig är ju billigare, så mer krut har ofta lagts på resten av sadeln.  :D
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #15 skrivet: 28 sep-11 kl 16:50 »
Passar på att tipsa om de sadlar som jag är återförsäljare för sedan 12 år, Montségur- franska bladsadlar. Sadlar att rida långt i.

Finns i flera modeller med kåpa el fender, horn el utan osv. Går att få mycket kort bom 48 cm, och vida. Sadelväskor i flera modeller för långturerna..

mer info: montsegur.se

Hör gärna av dig om du har frågor.
Ann

Dora

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 04 okt-11 kl 09:22 »
Jag använder en Star Trekk Endurance på mitt grova och något svankiga kallblod. Är en bomfri sadel, lite dyrare även begagnad men mycket bra kvalité och stadig för att vara bomfri.  Framvalvet går enkelt att byta, just nu har hon strl 4 som är mycket brett. Det finns framvalv  i andra bredder att köpa hos återförsäljare så man kan byta allt eftersom hästen ändrar sig eller för att passa på flera olika hästar.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #17 skrivet: 04 okt-11 kl 13:37 »
Det beror ju också på hur han ser ut i ryggen allmänt, har han svängd rygg, rak, kort eller lång anläggningsyta.
Sedaln får ju absolut inte vara för lång så att de får tryck på länden (ngt som hänt flera bekanta med westernsadlar).

Till min förra häst, ett kralligt halvblod som var väldigt vid och hade rak rygg hade jag Morris & Nolans dressyrsadel med extravid bom (34 tum), då hade vi redan gått igenom wellingtons sortiment som unghäst (fick byta upp en storlek varje år).

Det finns en alldeles utmärkt tråd på Buke som heter "sadellistan 1.0" där flera olika sadeltyper gås igenom. Det finns ju också sadlar med utbytbara koppjärn men själv föredrar jag nog att köpa begagnade, lättsålda kvalitetssadlar och byta några gånger under unghästtiden tills ryggen börjar stabilisera sig. Köp eller låna en "ryggmätare" så du kan få ett hum om hur många grader vid sadeln bör vara. Prova kompisars av olika märken så kommer du förhoppningsvis snart att få ett hum om vilket sorts märke som passar honom bäst.

Passier Optimum är ett exempel på sadel med "midja" som ändå kan göras vid, den är dock rätt svängd.

Jeanette Johansson

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 05 okt-11 kl 15:55 »
Konstigt egentligen att ingen börjar tillverka en "nordis-sadel". Alla har ju samma problem om man inte har halvblod eller ridponny i stort sett.

Western på bruksnordisen och islandssadel på islandsmärren, men just nu passar islandssadeln bättre på nordisen än på islandsmärren... så det är ju många hästar som har denna modell, lite kortare, breda ofta med rätt djup rygg.

vårlängtan

• Småland
« Svar #19 skrivet: 06 okt-11 kl 07:18 »
Jag har förstått att westernsadel går att finna. Men jag vill helst ha en engelsk, eller liknande.
Casper är en grov nordsvensk brukshäst med rätt rak och kort rygg. Han har manke och är bred,

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser