Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sadeltips till grov häst önskas!  (läst 15346 gånger)

vårlängtan

• Småland
SV: Sadeltips till grov häst önskas!
« Svar #20 skrivet: 06 okt-11 kl 08:31 »
Intressant, DobDanes! Vi har ju mest haft engelska sadlar och det är ju inte lätt med bomvidder och "midjor" och allt.
Men när man hör western förespråkare så låter det som att det bara är att. . . Men vi har provat W-sadlar och de har varit för smala över bogen = ingen bogfrihet!

Det verkar som att det är svårt att hitta kunniga sadelutprovare till W.

Jag kommer ta ut vår "vanliga" sadelutprovare, hon kan sitt jobb och är inte bunden till något märke eller försäljare. Skönt.
Njuter av värme och allt det gröna!

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #21 skrivet: 08 okt-11 kl 10:26 »

Ett exempel är dessa billiga skitsadlar som säljs just nu, de har en ok vidd i valvet och bladen vid bogen, men bladen står på högkant längs med ryggen, ELLER så är de så otroligt vida i vinkeln, så de ligger enbart an längs med ryggradskanten och på insidan av bladen vid bogen, så hela sadeln trycker sönder allt vad ryggmuskler heter.

Jag ser även många sadlar, som ligger på ex en Tinker och så står det i annonsen xxx-vid sadel och på bilden ser man just att bladen står på högkant och sadeln lutar nedåt, till denna sadel har de sedan en built up pad...vad händer då med de bladen som står på högkant...jo de trycks ner i ryggen och trycker sönder ryggfileerna osv osv...

Kan även nämna att sååå olika är det inte med engelska sadlar. De ska ligga i balans, bredden på bossorna ska vara så att ryggraden går fri och bossorna hamnar på fileerna, men även att vinkeln på bossorna ska vara passande för den hästen och vinkeln på ortspetsarna. Det avnligaste man ser är att sadeln är för trång fram och sadeln lutar bakåt, allt tryck hamnar bak på bossorna, som trycker sönder fileerna,så det bildas två gropar, ryttaren hamnar i stolsits etc etc...
Visst är det kul och lätt med sadelprovning  o:) >:D .

Wow
Vad underbart med din kunskap. YES.
Det har passerat flera professionella hästmänniskor kända, erkända, dyrt fakturerande, förbi mig och min hästs ryggproblem.
Att de inte har mer kunskap om sadelns passning är GROTESK. Sadelförsäljarna smörade bara för att jag skulle köpa deras sadel...

Min häst fick muskelförtvining enl ovan och den som hjälpte mig med att köra in insisterade på att det berodde på för lite foder och att jag skulle gå in med vitaminer. Och rida i backar. Jag gråter fortfarande när jag tänker på vad jag utsatt min häst för på andra människors inrådan.

Nu är en av mina hästreferenser i tillvaron Ellen Ofstad som jag tycker är otroligt duktig reflekterande och reviderande!!
Hennes viktigaste film är "sadelutprovning" och det är också den som säljs minst :'(
symptomatiskt..

Sadelutprovning är svårt.  :(
« Senast ändrad: 12 okt-11 kl 20:11 av mimsan »
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

cahs

• Småland
    • Kajsas ull- och fårklippning
« Svar #22 skrivet: 14 okt-11 kl 09:12 »
Jag har lagt på en Premier med Full Quarter bars som bara ligger och flyger över ryggen på mammas kallblod. Så den går bort. Vad finns det mer för sadlar som kan va intressant att lägga på? Jag är lite nyfiken på Simcos Supreme Draft Horse. Hur skiljer sig Draft Horse från tex en Arabian?

/cahs, dotter till vårlängtan med ett brinnande intresse för just sadlar!

Lövåsen

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 14 okt-11 kl 09:23 »
Hej sök på Masterback deras sadlar är bäst!!!

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #24 skrivet: 14 okt-11 kl 12:52 »
Några kommentarer.

1. För att man är generalagent för en sadelmakare behöver inte det betyda att man vill sälja till varje pris. För det första är en missnöjd kund dålig reklam. För mig är sadlar en biinkomst o jag är på intet sätt beroende av dem.  Däremot försöker jag få till provridning- det är inte för att övertyga om sadelköp utan för att utesluta köp där ryttaren inte blir hjälpt eller inte trivs i sadlarna. Jag hade tidigare öppet köp även på måttbeställda sadlar en blevv tvungen att gå ifrån det eftersom jag blev utnyttjad av kunder som när sadeln kom ångrade sig om t ex färgval och skickade tillbaka en brun sadel för de kommit på att de hellre ville ha en svart...Då blir det omöjligt att hålla priser som de flesta klarar av i längden.

2. Lika viktigt som att sadeln passar hästen, är att ryttaren får hjälp att sitta lodrätt. Om man som ryttare sitt i bak- eller framvikt så kommer det oundvikligen orsaka ett ökat tryck mot muskulaturen, antingen i ländrygg eller bog. Att säga "westernsadel" är mer diffust angående hur sadeln påverkar ryttarens sits, som att säga "engelsk sadel". Man måste ta hänsyn till vad sadeln är tänkt till för ridgren, utöver märke, bomvidd, längd osv. Det finns många fler specialsadlar inom "western" än inom engelsk ridning- där man nöjt sig med dressyr, hopp och sk allround (som inte duger till varken det ena el det andra). Om man som ryttare inte får en sits där viktpunkt, för både häst o ryttare sammanfaller, avsäger man sig väldigt mycket i form av vikthjälper- i alla fall om man har som mål att "föra" hästen med sin viktpunkt. Man kan fortfarande skjuta o knuffa den..

3. I ryttarkulturer runt om i världen- alltså där man sitter lång tid på hästryggen- används olika typer av bladsadlar. De fördelar vikt på större yta, ger ryttaren mer stöd mm. De är mer "förlåtande" mot olika hästryggar än bommar med ortspetsar. Dels för att de "flyter" mer ovanpå ryggmuskulaturen och dels för att de inte har stoppade paneler. Stoppningen finns i paden. Den kan man på hemmaplan påverka- man behöver inte lämna in till omstoppning. Självklart finns det gränser för hur olika hästryggar en o samma sadel kan ligga på. En kort bred bom passar fler hästar än en lång smal bom. Alla sadlar, liksom det mesta vi hari materialväg/gör med hästarna, kräver att ägarna har kunskap. Oavsett om du ska avgöra om du ska ha en pad med builtupfunktion eller avgöra när sadeln behöver stoppas om.

4. Traditionella westernsadlar- oavsett trail, barrel, roping el vad det nu är för inriktning- har ngr nackdelar som jag ser det, om man inte tänkt sig tävla i westerngrenar. a) De har en "skirt"- läder ovanpå panelerna som för vårt öga döljer hur bommen ligger p hästarna. De är alltså svårare att avgöra passformen på, för de flesta av oss, jämfört med bladsadlar utan skirt eller engelska sadlar.
b) de har nästan alltid horn. För mig är det mer i vägen än det gör nytta. Jag fastnar med jackan i det när jag sitter av, jag får det i magen när man ska ducka för grenar. Det gör kanske att man sitter kvar ett par extra bocksprång, MEN, det gör förbannat ont att landa på oförutsett! Handställningen blir högre. Det är inte så många av oss som fångar kor med lasso så därför brukar jag avråda osäkra kunder från horn. Det går mycket bra att fästa sadelväskor på annat sätt.
c) De är ofta onödigt tunga. 12 kg o uppåt är det som gäller. Även om hästen klarar att bära ekipaget så blir det mer tungrott att hantera sadling. Även små hästar har korta breda bogar- traditionella westernsadlar är för långa för de flesta islandshästar t ex.
d) jag saknar 3-punktsfästet för sadelgjorden, jag ogillar att ha så mycket läder mellan min skänkel o hästen som de flesta w-sadlar har med både fender och ett grovt "stigläder".
c) sist men inte minst. Priset på kvalitetssadlar i w-modell är ofta väldigt högt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser