Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gröna levande bullerplank.  (läst 9089 gånger)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Gröna levande bullerplank.
« skrivet: 16 sep-11 kl 16:11 »
Har precis flyttat in i ett torp ifrån 1700-talet och bor nu ca 100 meter från en trafikerad väg.

Då jag under de senaste 5 åren bott vid en liten grusväg har jag ännu inte vant mig vid ljudet. Så jag funderar på att plantera något ca 1 meter ifrån huset i vandrande skugga  i östläge som kan ta en del av ljudet men samtidigt passa in i miljön.

Varför "planket" måste stå så nära huset är pga att huset ligger på en höjd.

Någon som har tips om vilken växt jag söker?

Huggorm

• Gäst
SV: Gröna levande bullerplank.
« Svar #1 skrivet: 16 sep-11 kl 16:28 »
Granhäckar är vad man brukar använda mot buller, jag vet dock inte hur effektivt det är. Ger man dem mycket omvårdnad håller de sig ganska snygga också, även om jag ogillar gran i andra sammanhang.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2 skrivet: 16 sep-11 kl 16:31 »
Men klarar sig gran uppe på ett berg och under stora lövträd (vandrande skugga)? De kräver väl ändå en hel del vatten.

Abigail

« Svar #3 skrivet: 16 sep-11 kl 20:39 »
Idegran tål mer skugga och är tåligare. Finns olika idegranar med olika växtsätt.

Gronavagen

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 16 sep-11 kl 20:44 »
Intressant! Hur fort växer dom? Arrenderar torpet... :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 sep-11 kl 20:47 »
Idegran är känslig för kyla. Överlever den i Uppland så är det nog nätt och jämnt. Snabbväxande är den dock inte någonstans.

Abigail

« Svar #6 skrivet: 16 sep-11 kl 22:00 »
Har haft idegran i många år här i zon 2. Aldrig några frysskador här i alla fall, men sakta växer den.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 16 sep-11 kl 22:15 »
JAg är ju väldigt svag för häggmispel ( Amalancher) :-[..... men den är ju inte vintergrön och jag antar att den därför inte bullerdämpar nämnvärt under den mörka årstiden. Man kan däremot formklippa den hursomhelst.

Jag funderar däremot på någon lösning med armeringsmattor och murgröna.... hmmmmm...... om man byggde såsom en tjock hög mur, med jord i, åsså planterade man murgröna och vildvin däri. Det finns någon variant av nät som man lägger stenkross i, så bildar det höga murar..... kanske kunde  man istället lägga jord däri....hmmmm..... kanske för avanserat :-\ och jag har ingen aning om pris ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 sep-11 kl 22:26 »
JAg är ju väldigt svag för häggmispel ( Amalancher) :-[..... men den är ju inte vintergrön och jag antar att den därför inte bullerdämpar nämnvärt under den mörka årstiden. Man kan däremot formklippa den hursomhelst.

Jag funderar däremot på någon lösning med armeringsmattor och murgröna.... hmmmmm...... om man byggde såsom en tjock hög mur, med jord i, åsså planterade man murgröna och vildvin däri. Det finns någon variant av nät som man lägger stenkross i, så bildar det höga murar..... kanske kunde  man istället lägga jord däri....hmmmm..... kanske för avanserat :-\ och jag har ingen aning om pris ::)
Torvblock skulle nog fungera  :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 16 sep-11 kl 22:40 »
Absolut :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

hustran

« Svar #10 skrivet: 18 sep-11 kl 16:32 »
Vad jag har hört (bor nära en motocrossbana) så dämpar inte växter el. skog "buller" så jag skulle nog satsa på ett rejält plank. Du kan ju måla det grönt ;D alt. skyffla upp jord eller som ngn. skrev torvblock ( vet inte om man kan få ngt. att växa i sådana) + ett plank.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 18 sep-11 kl 16:42 »
Mossa kan växa i torvblock :P..... men i kombination med en armeringsmatta samt klätterväxter skulle det nog utgöra en riktigt bra bullerdämpning.

Grönavågen..... jag funderade lite..... 1 meter från huset.... hur högt har du tänkt att ha ditt bullerskydd och har du tänkt på att det kommer ta en hel del ljus från din inomhusmiljö...... eller ska du sitta intryckt mellan huset och bullerplanket ??? ;D

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 18 sep-11 kl 17:04 »
Vet inte hur det ser ut med din tomt yta men jag skulle nog försöka bygga en jordvall så nära vägen som möjligt och plantera någon snabb häck t.ex.syren ovanpå. Ljudvågor rör sig rakt fram och vänder eller byter riktning när de möter något hinder. Därför gör det inget om huset ligger på en kulle.

Gronavagen

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 18 sep-11 kl 18:09 »
Skulle jag bygga plank/jordvall nära vägen skulle det behöva vara ca 8 meter högt, då huset ligger på en höjd.

Den delen av huset har ett fönster som vetter mot öster och ligger i skuggan av stora lövträd, så jag tror inte jag mister så mycket ljus. Sen är det inomhus jag blir störd, utomhus är jag för upptagen för att bry mig.

Har funderingar på någon typ av spalje med klätterväxter. Några förslag på skuggtåliga snabbväxande klättrare?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 18 sep-11 kl 19:00 »
hehehe.... så framför mig 8 meter högt plank ;D

Skuggtåliga klättrare: Klematis ( finns en skogsklematis som både blir stor och växer snabbt) Murgröna, Vildvin ( det som blir alldeles rött på hösten) Åsså kan du ju stoppa dit en alp-klematis oxå ( den blommar på våren) Vill man kan man ju alltid putta dit en honungsros oxå :P

Vill du ha en sorts växt som tar över snabbt kan du välja Bokharabinda. ( kallas även arkitektens dröm, eftersom den snabbt kan dölja även stora fel) Lyfter dock ett varningens finger eftersom den är ganska hysterisk :-X

De flesta klättrare trivs i skugga, eftersom de naturligt är gjorda för att ta sig upp i träd ;)

Abigail

« Svar #15 skrivet: 18 sep-11 kl 19:02 »
Växter tar allt bort en del buller. Märktes när jag fällde massa träd här att bullret som kommer långt bortifrån hörs mer här nu. Fast ett plank kanske är bättre, det vet jag inte.

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 18 sep-11 kl 19:54 »
Växter tar bort en del buller, men är inte så effektiva jämfört ett plank eller en vall. Vi bullerberäkningar får man inte räkna med effekten av skog, den ges samma dämpningskoeffecient som mjuk mark i övrigt tex åker. Anledningen är dels att skogen kan huggas ned, dels att bullerreduktionen måttlig.(Hård mark tex vatten, asfalt; har däremot en mycket sämre dämpning, det ljud om sträffar marken studsar istället förratt absorberas) Då man inte officiellt räknar på reduktion av skog så har jag inga bra siffor, men det brukar pratas om 2-3 dB /100 m om det är gran eller  under säsong slyig lösvkog. Ett korrekt utfört plank tar mellan 5-15 dB.

Psykologiskt har växtlighet en effekt, trafik som inte syns uppfattas att bullra mindre (ävenom man mäter samma nivå).

Ett plank eller en vall skall placeras nära platsen man vill skydda,  eller nära källan (med nära menas nära, på en väg kan det löna sig med plank imittrefug för att ta de bortre körfälten.) Står det mittemellan så går bullret över planket och spridningen gör att det änså till del når platsen man vill skydda (tänk en båge över planket). Någon skrev att det inte spelar roll om huset ligger på en kulle, det gör det, terrängen har väldigt stor betydelse. Om ett hus ligger högt kanske ett plank vid vägen inte kan bryta siktlinjen och då måste planket stå intill huset för att fungera. Ett hus som ligger väldigt högt, tex vid en skärning kan vara skyddat av skärningen trots att det ligger väldigt nära vägen. Utan att göra beräkningar/modelleringar så kan man tänka att siktlinjen skall brytas av för at få buller skydd.

Vill man ha ett grönt plank så kan man tänka sig att används torvblock eller nåt liknade (tex att fylla som fylland mellan två nätstaket)  och plantera på planket/muren, det är en knepig växtmiljö. Alternativt ett plank med klängväxter.

Ett bullerplank skall vara tätt. inga glipor (dubbelpanel om det görs i trä), och även sluta tätt mot marken (offerplanka, mineritskivor).

Jennyt

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 18 sep-11 kl 20:04 »
Min tanke var nog inte att platera i "torvplanket" utan nedanför.... som man gör med ett vanligt plank ;) Men det är klart, både murgrönan och vildvinet har ju sugfötter, så de skulle nog sätta sig både är och där.

I teorin skulle man ju kunna sätta Rhododendron i torvblocken, men jag tror det skulle se konstigt ut :-\

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 18 sep-11 kl 20:19 »
Läst igenom tråden en vända till: Är det inomhus man störs så är det oftast enklare och billigare att åtgärda fasad och fönster. Äldre fönster (kopplade 2 glas dämpar ca 25 dB troligen lite bättre i detta fall, beror på avstånd och hastighet). Är fönstren täta?, ny tätningslist gör ett par dB, Är det drevat runt fönsterkarmen?, lossa fodren peta i mineralull/lindrev. Man kan byta ena rutan (ur buller synpunkt är det bra med olik tjocka rutor för att inte skapa resonans) till tjockare glas tex 4-6 mm istället för 2 mm som är vanligt i äldre fönster. Ventiler, byt till bullerdämpande, en olämplig ventil lär kunna försämra bullernivån inomhus med 10 dB.

Mjuka ytor inomhus kan göra en hel del, så gardiner, väggbonade, stoppade möbler osv.

Sen kan man naturligtvis sätta i helt nya fönster kan dämpa upp till drygt 45 dB (men då får man nog fundera över väggkonsturktionen också om det skall vara lönsamt) , tilläggsrutom osv osv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 2 användare
Christina Wallander, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser