Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Våga köpa beg. luftvärmepump?  (läst 7249 gånger)

ylvak

  • Inlägg: 202
  • Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
Våga köpa beg. luftvärmepump?
« skrivet: 16 sep-11 kl 01:11 »
Har nu segat och dragit på beslutet om värmekälla i år.

Kör nu det sista gjutjärnet ur en vattenmantlad vedpanna fr 1966 i köket. Den har levt på lånad tid länge...

Ved finns i skogen men jag är numera själv och orkar/fixar/vill inte/har inte tid att dra ikring ved till att elda året om/del av året. Är ju ändå vedeldning som på sikt är bäst.
Har tänkt mig panna o acktank i sep byggnad m kulvert in.

Nu saknas dock en viktig del: P E N G A R Måste prioritera att få färdigt ett våtrum inne.

Tänker framåtillbaka på om jag skall bo kvar där.....

Nu till det frågan gäller; måste överleva kyla i vinter utan att ruinera mig på elkostnade för ett gäng element.

Kan en beg luftvärmepump typ denna:
http://www.blocket.se/alvsborg/Luftvarmepump_IVT_35913422.htm?ca=16&w=1
vara något att våga satsa på.
Får ev. monteringen gratis(av behörig kylmontör) men vätskor måste kanske fyllas på? Dyra?

Mor & far köpte dylik maskin för ett par år sedan, typ 5, och betalade då nästan 30 lök för mackapären samt montering.

Våga och vinn, eller försvinn? ;-)

48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Våga köpa beg. luftvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 16 sep-11 kl 07:34 »
Det beror på om den som plockade ner värmepumpen visste vad han gjorde, om en begagnad luftvärmepump ska vara lätt att återanvända.
Man kan låta den suga tillbaks allt kylmedium till utomhusdelen och stänga kranarna vid anslutningsnipplarna innan man kopplar bort rören, i så fall är det bara att koppla ihop allt och låta en kylmontör vakuumpumpa systemet innan man tar det i drift igen.

Men om man inte brydde sig om återsugningen och kanske till och med lät kranarna stå öppna, så att allt kylmedium har läckt ut och fuktig luft kommit in i systemet, så ska man vara skeptisk till att återanvända en sådan värmepump.

Om man ska köpa en begagnad luftvärmepump så är det allra bästa om man får se den i drift innan den plockas ner, och låter samma kylmontör som sedan ska köra igång systemet vara med vid nerplockningen.

Fabriksnya luftvärmepumpar säljs annars för ner mot 5000 kr på t ex ÖoB och Jula.
Ta gärna en titt på www.varmepumpsforum.com för att samla på dig erfarenhet av olika modeller.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17001
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Våga köpa beg. luftvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 16 sep-11 kl 21:24 »
Om vi säger det så här så tror jag att du gör en bättre affär om du köper en nyare kökspanna och köper den ved du kommer behöva denna vintern.
Blir det en kallvinter så orkar inte de billigare luftvärmpumparna med att värma upp huset utan kommer köra på det innbyggda värmeelementet och du ruinerar dig likförbannat på elen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ylvak

  • Inlägg: 202
  • Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
SV: Våga köpa beg. luftvärmepump?
« Svar #3 skrivet: 16 sep-11 kl 22:53 »
Om man ska köpa en begagnad luftvärmepump så är det allra bästa om man får se den i drift innan den plockas ner, och låter samma kylmontör som sedan ska köra igång systemet vara med vid nerplockningen.
Ja, en röris sa att om hela vätskan skall fyllas på blir det ett par tusen bara det..... :(


Om vi säger det så här så tror jag att du gör en bättre affär om du köper en nyare kökspanna och köper den ved du kommer behöva denna vintern.
Blir det en kallvinter så orkar inte de billigare luftvärmpumparna med att värma upp huset utan kommer köra på det inbyggda värmeelementet och du ruinerar dig likförbannat på elen.
Vill inte ha pannan i köket=har inte råd med om- installationen just nu! Vill ha en viking smal-spis i köket istället, tips på begagnad sådan?
Detta var ju en IVT så det är väl inte värsta skiten...... ;D
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser