Anette Eriksson har börjat på en alldeles utmärkt artikel i Handboken: http://handbok.alternativ.nu/Mat/Mejeriprodukter/Hårdost
Är det förresten någon som har ost-bilder som kan passa i den?
Nu har jag lyckats få in bilder från mitt försök att göra Hushållsost. Vi får väl se hur det går... Det är ju det där med att plasta in ostar, det går lätt och fort åt pipsvängen då

men som jag skrev i Handboken så är det så man gör skorpfria hårdostar... Tyvärr blev den inte så slät i ytterhöljet som jag hade velat, för ostmassan hann bli lite för kall när jag formsatte den (2-åriga gossen min tog min tid i anspråk ett tag genom att vifta med en vass kniv

)
Vad roligt att läsa om era ostförsök och att det gick så bra. Jag undrar dock om det där med att vaxa osten, hur gör man det och var får man tag på vax till detta? Går det lika bra med att lägga på ett lager syltparaffin tex?
Jag har ensamhushåll numera och får problem med att lagra ostar på vanligt sätt. Jag lägger med poröst papper som suger upp kondens, detta ökar hållbarheten till det dubbla. Inget mögel.
Syltparaffin går utmärkt att använda. Smält det och ös lite i taget på din ost. Det blir inte lika snyggt som om du doppar hela osten i ett paraffinbad, men vad spelar det för roll. Gör bara ett lager först, och sedan lägger du på ett lager till var 6:e vecka så länge du har den på lagring. Se till att det 'smälter ihop bra' i skarvarna mellan dina 'paraffin-ösningar' så att det inte kommer in luft någonstans.
När det gäller temperaturen/luftfuktighet på lagringen beror det på vilken typ av ost du har som mål i din tillverkning. Se mer detaljerat i handboken.
Det är kanon att lagra ost på bambumattor och träskivor. Poröst papper har jag aldrig hört någon annan lagra på, men om det funkar för christinag så funkar det säkerligen för andra

Att så många hemgjorda ostar smakar Västerbottensost har nog att göra med att de blir relativt små, lagras utan vaxning=torkar relativt mycket och lagras ganska länge med tanke på sin storlek. Själva konsistensen blir ju så där 'småhålig' om man öser upp ostmassan med hålslev el dyl. Åter igen kan jag hänvisa till handboken

Det går förresten jättebra att göra pyttesmå hårdostar... tänk bara på de där små kloten av edamer som säljs till jul i alla affärer... Vaxa ytan, så att osten inte bara blir ett hårt skal, och lagra inte för länge bara så blir det nog bra

/Anette Eriksson