Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ge oss friheten tillbaks!  (läst 20607 gånger)

Halte

• Gäst
SV: Ge oss friheten tillbaks!
« Svar #40 skrivet: 05 okt-11 kl 18:29 »
Kristdemokrater har i riksdagen arbetat för att hemslaktat kött skall få säljas under samma regelverk som gäller om producenten äter upp köttet själv, dvs i stort sett djurskyddsregler. Det är en lagom nivå, men därav blev som bekant inget.
Jävlar vilket uppsving det skulle bli för det småskaliga jordbruket! Med sådana bestämmelser skulle det inte krävas gigantiska djurbesättningar för att kunna börja ha gården som en inkomstkälla istället för som en utgift.

Jag HATAR regelverket som styr upp matförädling! Maken till "overkill-regelverk" får man leta efter..

Existens?

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 06 okt-11 kl 07:40 »
På vad vis skulle det göra en dramatisk skillnad på lönsamheten? Att sälja 10 får om året kommer aldrig att löna sig, oavsett regelverk.

pyromanen

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 06 okt-11 kl 09:12 »
Angående hemmaslakt så har jag hört att den som ska ha köttet kan köpa djuret levande. Han blir då reggad som djurägare med allt vad det innebär, men så snart som möjligt så slaktar man djuret. Då är det konsumenten som bär hygien-ansvaret och inte säljaren. Men det måste självklart skötas snyggt. Ingen gård kan ha ett stort, illegalt slakteri som slaktar åt andra heller.
Funkar inte!  För att räknas som (laglig) hemslakt så måste djuren vara "huvudsakligen uppfödd på den egna gården" och det är det ju inte om man nyss köpt det.

pyromanen

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 06 okt-11 kl 09:14 »
Nu får det banne mig vara nog! Att det finns lagar och regler är jättebra, men nån måtta med allt får det ju faktiskt vara. Att jag inte får slakta ett av mina får här hemma, stycka upp det i köket och sedan sälja till grannen tycker jag är ett hån mot oss människor. Varför ska staten(eller vem det nu än må vara) bestämma vad min granne ska äta? Varför anses mitt kött som "möjlig miljöfara" bara för att jag slaktat det hemma? Varför får man på ICA/Konsum sälja cigaretter som bevisligen dödar tusentals varje år, men de får inte sälja hemslaktat kött. Skulle det vara farligare med hemslakt än med tobak? Någon som har svar på det?

Varför får jag inte sälja hembakt bröd utan att först bygga ett separat kök som måste miljögodkännas? Varför får jag inte baka bullar och sälja till ålderdomshemmet, varför får jag inte göra egen marmelad och sylt hemma i köket och sälja till brorsan? Är det farligare med hembakta bullar än att sälja alkohol på systembolaget?

Förstår inte hur vi kan acceptera detta och bara lulla runt tysta och snälla, eller smygsälja så ingen ska få veta något om de där hemska syltburkarna. Nej nu är måste vi säga ifrån! Varje människa måste väl själva få bestämma vad de stoppar i sig. Jag vill kunna gå till grannbonden och köpa mjölk direkt från kon för en femma litern! Det tjänar ju både bonden och jag på!

Vi måste ju kunna göra något, eller är det bara oljeindustrin, alkoholbranchen och tobaksindustrin som har nog med pengar för att få sälja "möjligt miljöskadliga produkter"? Har bullbakarna helt enkelt inte stålar nog för att driva sin sak mot storebror?

Många kloka tankar!
Kanske inte nöja sig med att skriva här utan skicka det till Eskil också?  Han verkar ju vara en stor förespråkare för "matlandet Sverige"...

Halte

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 06 okt-11 kl 09:58 »
På vad vis skulle det göra en dramatisk skillnad på lönsamheten? Att sälja 10 får om året kommer aldrig att löna sig, oavsett regelverk.
Vi har nog inte samma definition av "lönsamt".. Men oavsett det så är det ju ganska givet att det skulle göra en dramatisk skillnad på lönsamheten. Att skicka djur till slakteriet tar i allmänhet bort en ganska duktig del av vinsten för ett lamm, även om den råkar vara i perfekt klass. Att kunna få ut ett riktigt kilopris oavsett vikt och kunna ta hand om fällen skulle ju ge en hel del mer i näven.

Även om inte vinsterna för ett småbruk blir så pass att man kan leva på det på heltid så skulle det intressera betydligt fler att skaffa djur om det gav ett märkbart tillskott i kassan

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #45 skrivet: 06 okt-11 kl 10:09 »
Det som hindrar mest är väl statens förlust av skattepengar, som med allt annat. Om det inte finns tydliga regler så går det för lätt att slinka undan detta och ju mer komplicerade saker (fler led som måste gås igenom) desto mer skatt till staten. De har ingen glädje av självförsörjande gårdar  >:D

Sen har det givetvis med smittorisk att göra men där tycker jag faktisk att köparen har ett egenansvar. Smittor sprids  via mat och har alltid gjorts, men ät inte mat som inte hettats upp ordentligt då. Svårare än så är det i regel inte. Men det kanske är fel på mig  ??? Jag äter inte kött och tycker inte om löskokta ägg........

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #46 skrivet: 06 okt-11 kl 10:17 »
Många kloka tankar!
Kanske inte nöja sig med att skriva här utan skicka det till Eskil också?  Han verkar ju vara en stor förespråkare för "matlandet Sverige"...

Nu har jag skickat till Eskil också. Får se om han lyssnar :) Eller så får man väl Säpo på sig  :-X
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #47 skrivet: 06 okt-11 kl 10:25 »
Utan gödkännande av dit kök kan du vid enstaka tillfällen baka bröd och sälja till din granne.

Du behöver inte ett särskilt kök för att bereda mat för avsalu, det går utmärkt att få sitt vanliga kök godkänt om det är någorlunda vettig byggd och inte befolkas av katter, hunder, möss och friliggande isoleringsmaterial.

Eu-lagstiftningen är rätt liberal när det gäller livsmedelshantering och mycket kan man få göra hemma i köket utom slakt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #48 skrivet: 06 okt-11 kl 11:36 »
Utan gödkännande av dit kök kan du vid enstaka tillfällen baka bröd och sälja till din granne.

Du behöver inte ett särskilt kök för att bereda mat för avsalu, det går utmärkt att få sitt vanliga kök godkänt om det är någorlunda vettig byggd och inte befolkas av katter, hunder, möss och friliggande isoleringsmaterial.

Eu-lagstiftningen är rätt liberal när det gäller livsmedelshantering och mycket kan man få göra hemma i köket utom slakt.

Så om man har katt då kan alltså ingen äta mat som är gjord i mitt kök? Om jag håller rent och har bra hygien tycker iaf jag att det inte ska vara några problem. Sen stämmer det ju inte riktigt att man får göra det, iaf inte i min kommun, där är de stenhårda på allt vad gäller tillaging av mat. Att vi var tvugna att göra bullar i godkänt kök är ett typsikt exempel på det. Bullar ska ju ändå hettas upp! Eller att vi måste betala närmare 1000 kr / år för att få baka tunnbröd i bagarstugan, där det aldrig vistas någon förutom när man bakar! Sen är det ju ännu värre att de inte ens kommer hit och tittar hur det ser ut i bagarstugan. De tar bara betalt!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #49 skrivet: 06 okt-11 kl 12:11 »
Citera
Eller att vi måste betala närmare 1000 kr / år för att få baka tunnbröd i bagarstugan, där det aldrig vistas någon förutom när man bakar! Sen är det ju ännu värre att de inte ens kommer hit och tittar hur det ser ut i bagarstugan. De tar bara betalt!

Kanske det är lugnast så men jag är mer säker på att det är lagvidrigt! De tar alltså betalt för en "tjänst" som inte utförs.
(Tror dock det är värre som sotaren här, han sotade grannens skorsten utan att lämna bilen.)

Väck inte den björn som sover, det blir nog billigast så. F.ö. är ju politiker och ämbetsmän straffriförklarade.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #50 skrivet: 06 okt-11 kl 12:30 »
Så om man har katt då kan alltså ingen äta mat som är gjord i mitt kök? Om jag håller rent och har bra hygien tycker iaf jag att det inte ska vara några problem. Sen stämmer det ju inte riktigt att man får göra det, iaf inte i min kommun, där är de stenhårda på allt vad gäller tillaging av mat. Att vi var tvugna att göra bullar i godkänt kök är ett typsikt exempel på det. Bullar ska ju ändå hettas upp! Eller att vi måste betala närmare 1000 kr / år för att få baka tunnbröd i bagarstugan, där det aldrig vistas någon förutom när man bakar! Sen är det ju ännu värre att de inte ens kommer hit och tittar hur det ser ut i bagarstugan. De tar bara betalt!

Klart du får ha katt, men den ska ju ut ur köket när du tillagar mat för avsalu och du ska ha rutiner för att göra rent köket efter att katten ha lämnat köket.
Att din kommun gör fel kan man inte klandra lagstiftaren för, det gäller att överklagar och se till att vinna överklagandet. Det står rätt tydligt i livsmedelslagstiftning, kommunala riktlinjer får ej förekomma. 

Om ni använder bagarstugan som livsmedelsföretagare, jo, då kostar det en slant för själva tillståndet, bakar man några enstaka gånger per år så räknas det inte som företagande och tillstånd ska ej behövas. Samma gäller bullarna, bakar ni bullar ofta till försäljning ska köket vara godkänt, men det kan ffortfarande vara det egna köket, men vid enstaka tillfällen så behövs det inte vara godkänt.

http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/vagledningar/godkannande_registrering_vagledning.pdf
9.1.1 om livsmedelsföretagare
9.1.2.2 om privatbostad och livsmedelshantering

Halte

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 06 okt-11 kl 12:41 »
Jobbigt att det ska behövas överklagas och krånglas för att man ska få rätt även om man följer gällande lagstiftning.. Det avskräcker nog en jäkla massa människor. Det gäller ju inte bara förädling av mat utan flera andra områden där det är beslutanderätt på kommunal nivå.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #52 skrivet: 06 okt-11 kl 12:42 »
Jobbigt att det ska behövas överklagas och krånglas för att man ska få rätt även om man följer gällande lagstiftning.. Det avskräcker nog en jäkla massa människor. Det gäller ju inte bara förädling av mat utan flera andra områden där det är beslutanderätt på kommunal nivå.

Ja, man kan ju börja med att peka ut relevant lagstiftning för dem. Ibland räcker det faktiskt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #53 skrivet: 06 okt-11 kl 12:49 »
De flesta friheter får man ta sig utan att låta sig oroas så förbenat. Vad är det värsta som kan hända?

En idiot till yrkesinspektör häjade på ett företag. De ringde mig och frågade vad som egentligen gäller. Efter att ha talat om det och vad som EGENTLIGEN var farligt med den maskinen förvissade jag mig om att han hört det hela. Sen sa jag ljudligt: Öppna dörren på baksidan och släng ut den jävlen i Alsterån, för dethär begriper han inte.

Man ska ha LAGOM respekt för "överheten".
« Senast ändrad: 06 okt-11 kl 12:57 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Imp

« Svar #54 skrivet: 06 okt-11 kl 13:15 »
Lopt
Detta är svaret
eddie meduza - eleganten från vidderna

Existens?

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 06 okt-11 kl 17:43 »
De flesta friheter får man ta sig utan att låta sig oroas så förbenat. Vad är det värsta som kan hända?

Det värsta som kan hända är ju såklart att man har ihjäl nån på grund av att man skickat ut mat som inte duger till människoföda.
Jag tycker det är rätt praktiskt att veta att jag utan större risk kan äta den mat som jag köper. Jag vet att den som tillverkar den har ett hum om hygien och kanske inte har torkat sig i röven precis innan han knådar bulldegen. Jag vet förhoppningsvis att jag slipper katthår i maten. Jag kan äta en råbiff om jag så skulle vilja, eller de goda löskokta äggen utan att riskera salmonella.
Men det kanske bara är jag som tycker sånt är praktiskt.

Man kan aldrig utgå från att en som köper ens kött ska veta exakt hur den ska hantera det för att döda eventuella smittor, man måste utgå från värsta scenario. Såvida man inte bara vill sälja till sina närmaste vänner, och det är för övrigt tveksamt om de fortsätter att vara vänner om deras barn dör av ehec-bakterier.

Jag vet heller inte vad det är för vits att driva en verksamhet där man inte  kan betala 1000 kr om året i tillsynsavgift.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 06 okt-11 kl 17:50 »
Självklart kräver ingen att det skall bli förbjudet att betala pengar till någon kommun eller något annat. Det saknar värde för folkhälsan, men det är inte poängen. Poängen är inte heller huruvida småbrukare får bättre eller sämre ekonomi. Poängen är att det inom vida gränser skall vara köpare och säljare som avgör vad som köps och säljs.

Existens?

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 06 okt-11 kl 17:51 »
Nu har jag skickat till Eskil också. Får se om han lyssnar :)

Lyssnar gör han säkert, men mer blir det inte. Han är inte mannen som får saker gjorda, då vore han inte minister över jordbruket. En handlingskraftig och krånglig person på den posten vore livsfarligt för vilken regering som helst.

Existens?

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 06 okt-11 kl 17:53 »
Poängen är att det inom vida gränser skall vara köpare och säljare som avgör vad som köps och säljs.

Det är en god tanke, tyvärr något naiv.
Finns det vida gränser, så tänjs dom ytterligare, det är en naturlag. Till slut finns ingen styrsel alls.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 06 okt-11 kl 17:59 »
Varför då? Jag har i min ryggsäck två nätverkskort som kommer att fungera utmärkt för sitt syfte utan någon myndighetskontroll alls. Och faktum kvarstår ju: ingen får ehec av hemslakt. Det är bara en myt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser