Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vattenskadat spån+masonittak  (läst 2706 gånger)

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
vattenskadat spån+masonittak
« skrivet: 14 sep-06 kl 02:40 »
Har just flyttat in i ett hus med eternittak lagt ovanpå träspånor, och träspånorna är fläckvis vattenskadade ser man inifrån vinden. Ser ut att vara gammal vattenskada, det är helt torrt nu men trät är svart o vitmissfärgat och smular sig. Ska spånorna tas bort, eller går det bra att ha dem kvar?
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:vattenskadat spån+masonittak
« Svar #1 skrivet: 14 sep-06 kl 08:41 »
Gamla rötskadade spån gör knappast någon skada om de inte blir blöta igen. Jag skulle ta bort dem om och när det blir dags att ersätta eterniten. Men det är ditt tak.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 14 sep-06 kl 10:59 »
Ta bort och lägg ett plåttak är mitt tips
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 14 sep-06 kl 14:14 »
Om yttertaket är helt och spånet torrt så hade jag låtit vara kvar. Det har varit spåntak på alla våra byggnader en gång i tiden. Nu är det andra tak (eternit, plåt och cementpannor) lagda på men, så länge de är hela finns det ingen anledning att göra något.
« Senast ändrad: 14 sep-06 kl 14:15 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

marivio

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 sep-06 kl 21:18 »
Låt dom ligga. De gör ingen skada så det finns ingen anledning att lägga ner energi på det - om du inte är helt sysslolös och behöver ett terapiarbete förstås!
Marivio

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #5 skrivet: 24 sep-06 kl 04:24 »
Tack för alla svar! Huset hyr jag, så det känns som att jag inte har lust att lägga ner så mycket pengar o tid på det om det inte är absolut nödvändigt. Så spånorna får nog ligga kvar så länge...
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 04 nov-06 kl 14:23 »
ja hyr du så se bara till att det inte blir blött igen på spånorna och kanske medela ägaren.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser