Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äter som hästar  (läst 2610 gånger)

Terra77

  • Inlägg: 128
    • -
Äter som hästar
« skrivet: 13 sep-11 kl 11:26 »
Har en stilla undring...

jag har under sommaren bara behövt köpa två säckar foder åt mina höns......

men senaste tiden så äter de som hästar  ??? har gått nästan en säck på två veckor...o då har jag slaktat 6 unga/vuxna individer...

Äter de extra nu inför hösten/vintern??
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Äter som hästar
« Svar #1 skrivet: 13 sep-11 kl 11:37 »
De har säkert hittat en massa godsaker ute i naturen som gjort dem mätta tidigare.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Äter som hästar
« Svar #2 skrivet: 13 sep-11 kl 11:45 »
De äter extra för att det är höst, de ruggar och snart kommer vintern så de måste förse sig med hull o kraft
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Äter som hästar
« Svar #3 skrivet: 13 sep-11 kl 12:40 »
För du har väl inte ovälkomna gäster som äter upp hönsens foder? Möss, råttor, katter...?

Hade en råttinvasion tidigare i sommar. Det gick sanslöst med foder innan jag fattade vad som var på gång. Nu tar jag undan hönsens foder på natten, då äter de ju ändå inte. Och så har jag åtgärdat råttproblemet, åtminstone för ögonblicket.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Xoot

  • Gäst
SV: Äter som hästar
« Svar #4 skrivet: 13 sep-11 kl 13:06 »
Det är nu som råttorna börjar komma in. Har själv märkt det där med fodret, likadant förra året.  :-\
Men är beredd med luftgevär, råttgift, slagfällor och levandefångstfällor.

Råttor brukar jaga i grupp och inrikta sig på endast en styck höna för att sedan bita ihjäl den.
Har hänt mig. Men inte numera tack och lov. :)

Fast nu kanske du har lite modernare hönshus än mig som har ett äldre stall.
Men det kan vara värt att tänka på. Råttorna går främst på vattnet.

Terra77

  • Inlägg: 128
    • -
SV: Äter som hästar
« Svar #5 skrivet: 14 sep-11 kl 18:55 »
Bra då fick jag svar ATT DE ÄTER MER NU INFÖR VINTERN...

Har inte sett eller misstänkt råttor, möss har jag men inte äter de så mycket...katterna håller efter o har nån fälla ute för råda bot på dem.

Hmm....hittar de inte godsaker ute längre???
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Äter som hästar
« Svar #6 skrivet: 19 sep-11 kl 00:26 »
För du har väl inte ovälkomna gäster som äter upp hönsens foder?   katter...?


HA här är det oftast ett visst gäng kochin som smiter in i grisstallet och TAR >:D katternas mat!  Katterna är mycket missnöjda med det!
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Äter som hästar
« Svar #7 skrivet: 19 sep-11 kl 00:29 »
Samma här nu alla käkar som f*n men jag gissar på ruggning o tonåringar som växer är boven i dramat .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Äter som hästar
« Svar #8 skrivet: 19 sep-11 kl 11:23 »
Tonårshöns är dyra i drift  ;) Den här årstiden minskar tillgången på insekter och gott grönt väldigt snabbt i naturen så foderåtgången ökar helt naturligt. Jag gör åt ungefär 40% mer foder/ vecka nu som när alla är färdigvuxna och färdigruggade.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

PetraL

  • Inlägg: 228
    • Västergötland
SV: Äter som hästar
« Svar #9 skrivet: 24 sep-11 kl 06:38 »
ååh naturligtvis. Jag har gått här och funderat på varför i helskotta det går så mycket foder. Fick 5 nya höns i förra veckan, chabo och dv kochin, och helt plötsligt går det dubbelt så mycket mat, har sedan innan ca 15 STORA höns (brahma och faveroll), och tänkte att det var väldigt vad dem nya var hungriga. Men självklart så börjar ju alla äta inför vintern, ungefä samtidigt har ju allt regnande gjort utegården till lervälling. Ja jösses, ibland tänker jag visst inte längre än näsan räcker!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser