Ja du vad skall man svara på sådana här förståndiga påstående.Jag behöver inte och har inte för avsikt att övertala dig om vad dom flesta förståndiga människor redan vet och känner till.Jag förmodar att blizzard tillhör juniormedborgarna och är nyfrälsta innom jägarkåren,och gärna delar med sig av sin erfarenhet.Men skulle du händelsevis känna någon som är orienterare eller militär,så visa dom vad du skrivit.
Det är ett stort problem inom forskningen med djur som stressas,så dom dör.Det är därför som man undviker att fånga in tex vargar för märkning flera gånger,stressen blir förstor.Det händer att vilda djur till synes hel friska dör när man hanterar dom.Vad det beror på är inte helt klarlagt,det kan finnas medfödda defekter.Ännu märkligare är att människor kan dö på liknande sätt,till synes helt friska människor bara dör.Bland naturfolk är det inte ovanligt,innom psykologin kallas fenomenet att "peka ben"
Man kan ju verkligen fundera vad min ålder har med detta att göra?
Har körven inget annat att skriva om ,eller är det ett medvetet försök att försöka få omgivningen att neglicera min åsikt.
Huruvida jag är ung,gammal eller mitt emellan spelar väl ingen större roll...
Men det står naturligtvis fritt för alla att fundera och fantisera om detta

Faktiskt får jag väl nästan uttrycka en viss tillfredställelse i att vederbörande tycker att jag tillför forumet en ungdomlig "toutch"

Vem vet?,jag kanske är både orienterare och är anställd eller har varit anställd av försvarsmakten dessutom,hur skulle det påverka mitt inlägg?
Jag ser faktiskt ett stort problem i att människor skriver inlägg i frågor som de uppenbarligen helt saknar kunskap om.
Att tycka och tro får alla göra,men att med en närmast maniskt besatthet ifrågasätta nästa all form av jakt och ämnen besläktade
med detta tycker jag tyder på att personerna är omogna och saknar praktisk erfarenhet av i princip allting.
Problemet för dessa verklighetsförnekare är att jag förespråkar både logik och suntförnuft samt förståelse med och om andra människor.
Hårda ord?,ja kanske...
Jag tycker personligen att tex klä ut sig i teaterdräkter för att "lajva" ter sig underligt och attraherar mig inte det minsta,för den skull så innebär det ju inte att jag besöker deras forum och sitter till dödagar och ifrågasätter eller idiotförklarar allt de håller på med.
Jag ogillar också den närmast förföljementalitet som på senare år har börjat dyka upp mot jägare och naturfolk.
Att påstå saker som man inte har någon praktisk erfarenhet av utan att ens egna åsikter bara bygger på sina egna föreställningar och fantasier tycker jag är bedrägligt.
Att det stressar djuren det tex forskare gör med de stackars vargar och andra rovdjur med långa spårningar med helikoptrar och skotrar och allt vad de nu använder för att spåra och ingfånga djuren med,det förstår jag verkligen.
Detta är heller inget som jag ställer mig bakom att hålla på med.
En helikopter som jagar djur i djupsnö för att komma till skott med ett bedövningsgevär måste vara otroligt stressande och olustigt för djuret.
Jag som jägare skulle defenitivt inte vilja utsätta ett djur för denna stress.
Att överhuvudtaget jämnföra helikopterjakt med en drevkedja är ett tecken på fullständig okunnighet.
Tycker någon att det är normalt att behöva bli kallad öknamn tex djurplågare,idiot,sadist mm för att man försöker ge en nyansierad bild av verkligheten när det gäller jakt och naturliv?
Nä det hoppades jag inte heller,men det är tyvärr inte alls så ovanligt...En del människor är inte så pålästa om hur saker och ting förhåller sig.