Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hö till getter, HEMSKT tacksam för svar!  (läst 2691 gånger)

mariasvensson82

  • Inlägg: 7
    • Skåne
Hö till getter, HEMSKT tacksam för svar!
« skrivet: 12 sep-11 kl 20:03 »
Köpte i somras 2 bockkillingar som nu är ca 4 månader gamla o kastrerade. När jag började titta på hö till de små liven i vinter så undrar jag lite om energivärdet. Har ett ställe där jag kan köpa ifrån där det smälta råproteinet är 66 o energi 8.4. 2-skördhö är det. Låter detta som ett ok hö för getter?? Kan man ge dem betfoder?
Har börjat klippa ner sly o lagt in för torkning så det kan få stöd av detta som lite gott i vinter=)
Mvh Maria

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hö till getter, HEMSKT tacksam för svar!
« Svar #1 skrivet: 13 sep-11 kl 16:05 »
Ja, för sådana herrar är det nog värre att få för mycket mat än för lite, ja inom rimliga gränser förstås!  Det är risken för urinsten som bör undvikas.  Det Du beskriver låter helt OK för mina öron.  Givetvis beror det på skördevädret också, att höet inte blivit angripet av mögel och sånt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mariasvensson82

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: Hö till getter, HEMSKT tacksam för svar!
« Svar #2 skrivet: 13 sep-11 kl 20:51 »
Nä, vi är noga med maten till de små liven=) Rent kilomässigt, hur mycket äter de under vinter i höväg? Vi kommer stödfodra med typ bröd, pasta o torkade lövruskor. Men först o främst hö kommer det bli. Mest så att man inte beställer alldeles för lite (eller för mkt).

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hö till getter, HEMSKT tacksam för svar!
« Svar #3 skrivet: 13 sep-11 kl 22:00 »
Till svenska lantrasgetter kan Du räkna med omkring 2 kilo per get och dag, utslaget på hela året och oavsett ålder.  Om det är dvärgisar Du har, så ska de ha mindre, där brukar jag hänvisa till Balbina.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mariasvensson82

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: Hö till getter, HEMSKT tacksam för svar!
« Svar #4 skrivet: 14 sep-11 kl 18:05 »
Tack!! Jo det är dvärggetter jag har=) Men då har jag lite hum iaf. Nu skall det beställas hö=)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hö till getter, HEMSKT tacksam för svar!
« Svar #5 skrivet: 14 sep-11 kl 18:16 »
Ha så trevligt med Dina kompisar!  Och välkommen till alternativ.nu och Gettavlan!  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser