Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ang avel och Mellerudskaniner  (läst 1710 gånger)

Jutta

• Värmland
Ang avel och Mellerudskaniner
« skrivet: 11 sep-11 kl 19:31 »
1 - Hur är de i temperamentet?

2 - Hur många kullar bör man ha som max för en kaninhona?

3 - Är det fri tillgång till mat under dräktighet och när hon har ungar eller foderstat? Hur ändrar ni foderstaten isf?

4 - Vid vilken ålder är det lämpligt att para honan?

5 - Vid 8-9 veckor tar man ungarna från mamman. Är det en bra idé att ha ungarna på balkongen 1-2 veckor innan leverans? (Hade bara tänkt att ta ungar på sommaren)

6 - Finns det någon erfaren i trakterna södra Värmland/norra Västra götaland som skulle kunna tänka sig att hjälpa till med könsbestämning av ungarna?

Det var vad jag kom på nu, men det blir säkert fler frågor varteftersom...

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
SV: Ang avel och Mellerudskaniner
« Svar #1 skrivet: 11 sep-11 kl 20:24 »

3 - Är det fri tillgång till mat under dräktighet och när hon har ungar eller foderstat? Hur ändrar ni foderstaten isf?

5 - Vid 8-9 veckor tar man ungarna från mamman. Är det en bra idé att ha ungarna på balkongen 1-2 veckor innan leverans? (Hade bara tänkt att ta ungar på sommaren)

6 - Finns det någon erfaren i trakterna södra Värmland/norra Västra götaland som skulle kunna tänka sig att hjälpa till med könsbestämning av ungarna?

3. Kaniner äter 100 gonger pr dygn, så dom ska alltid ha fri tillgång till mat (grovfoder). Men inte fri tillgång till kraftfoder  :)

5. Ta heller mamman frå ungarna, så ungarna får stanna kvar i buret sitt en vecka innan dom flytter. Då blir inte livet utan mamma så hårt i starten ;)

Dom andra frågorna är det bättre at mellerudsägare svarar på  :D
« Senast ändrad: 11 sep-11 kl 20:27 av Skiftestads »
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

jebo

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 12 sep-11 kl 08:04 »
Supertrevliga. Mycket nyfikna och oerhört keliga. Passar bra som barnkaniner. Men precis som med alla kaniner gäller det ju att man uppmärksammar dem för att få behålla keligheten.

MorAnna

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 12 sep-11 kl 09:59 »
1. Jag tycker att Mellerudskaniner är lugnare än Gotlandskaniner (åtminstone de jag har av vardera slaget), medan Gotlandskaninerna är mer nyfikna. Men båda sorterna är trevliga :-).

2. Har hört rekommendation på 1-3 kullar per år. Honan bör inte paras oftare än 2 månader isär, dvs lagom när man skiljer ungarna från honan vid c:a 8 veckors ålder.

3. Hö ska alltid finnas på fri tillgång. Under dräktighetens sista vecka/veckor och under digivningen behöver hon ha någon sorts kraftfoder. Även småungarna behöver en hel del under de första 2-3 månaderna. Mängd kan säkert någon annan svara mer detaljerat på.

4. 8-12 månader första gången.

5. Om balkongen inte står i söderläge eller det blir för varmt - kaniner har svårt att hantera värme (kyla är inget större problem). Annars håller jag med Skiftestad - flytta mamman istället.

6. Könsbestämning - se jättebra artikel på kanin.ifokus.se -> http://kanin.ifokus.se/articles/4d715841b9cb46222d067d27-konsbestamning

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 3 användare
Hans Hultén, Tångräkan, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser