Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sjuk angorakanin, hjälp!  (läst 1952 gånger)

Lovisa

sjuk angorakanin, hjälp!
« skrivet: 11 sep-11 kl 16:41 »
Jag klippte en av angorakaninerna förra helgen. Han har ätit och varit pigg hela veckan sedan klippningen men igår kände jag på kaninen och upptäckte att han blivit fruktansvärt mager sen jag klippte honom, som ett skelett. igår var ögonen lite kladdiga och idag är ögonen väldigt kladdiga och jag ser att han har en stor böld på halsen, kanske är det lymfkörtlarna? han har ätit bra hela tiden men nu ser han väldigt dålig ut. Kaninerna bor utomhus och med tillgång till bolåda med strö. Jag utfodrar dom med maskrosor en gång om dan och de har fri tillgång till kaninpellets (och vatten såklart)

Vad kan ha hänt? Om han blivit förkyld pga att jag klippte honom borde han väl inte tappa allt hull på bara en vecka? Är det någon som råkat ut för något liknande?! Tacksam för alla tips och råd!

Lovisa

ItsmeNotYou

• Västergötland
SV: sjuk angorakanin, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 11 sep-11 kl 20:15 »
ge honom hö istället, fri tillgång.
Kan det vara mask?

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #2 skrivet: 11 sep-11 kl 20:40 »
Va innehåller pelletsen?
Hur är hans avföring?
Har han våt nos och våta framtassar (tecken på snuva)?

Jag kan tyvärr inte svara på din fråga..
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #3 skrivet: 11 sep-11 kl 20:42 »
Om det är en böld med kaninvar så se till att INTE röra vid de andra kaninerna innan du tvättat händerna och se till att inget som varit i kontakt med den sjuka kaninen kommer nära de friska. Alla kaniner har kaninvarsbakterier latent, de kan *aktiveras* av stress, foderbyte eller bara komma utan att man hittar en orsak enligt veterinären. Mycket smittsamt och i princip inget att göra åt.
Håller tummarna att det inte är det din kanin har, men var uppmärksam tills du vet säkert. Det kom varfyllda hårda knölar väldigt väldigt fort på vår gottlänning.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Annamax

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 11 sep-11 kl 20:50 »
Du råkade inte klippa honom i skinnet, och han har fått en infektion i såret? Tänkte på bölden, om det kan vara det? Annars är det väl som någon skrev bättre att ge dem hö, och inte så mycket pellets:)

Andromedae

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 19 sep-11 kl 21:43 »
Hur har det gått?

Har du tagit kaninen till en veterinär? Det är det första som borde göras om man upptäcker något sådant fel på sin kanin.
Satt bölden mitt på halsen eller mer mot käken?
Skulle kunna vara en böld pga en tand, därav skulle kaninen också kunnat haft svårt att äta och därför magrat av.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser