Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hantering av ensilage, någon som kan hjälpa mig?  (läst 3279 gånger)

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
Hantering av ensilage, någon som kan hjälpa mig?
« skrivet: 11 sep-11 kl 09:51 »
Jag har två afrikanska dvärggetter. Nu har jag ordnat så att jag kan hämta ensilage från en mjölkbonde i närheten (kan vara såkallad hösilage också är inte säker ::) Min fråga är hur länge jag kan ha höet liggandes? Altså hur ofta måste jag hämta hem nytt? Jag får inga hela balar utan plockar från redan öppnade.
Har ytterligare en fråga; Jag hittade en massa höbalar på logen..ser torrt och fint ut. Men i och med att vi flyttade in ganska nyligen så vet jag inte hur länge det legat där.. Vad jag vet så har det inte funnits några djur här sen 7 år tillbaka. Kan vanligt hö bli för gammalt? Är väldigt tacksam för svar!  :-*)
Det blir vad du gör det till!

Skogsola

  • Gäst
SV: Hantering av ensilage, någon som kan hjälpa mig?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-11 kl 10:03 »
 På första frågan svarar vi 4-5 dagar och på andra frågan att så länge getterna äter det så är det inte farligt men värst med näring är det inte. ;)

Gamina

  • Inlägg: 915
SV: Hantering av ensilage, någon som kan hjälpa mig?
« Svar #2 skrivet: 11 sep-11 kl 10:19 »
Nu ska jag givetvis säga emot ;)
Svaret på första frågan är att det beror på temperaturen. Är det -10 då står det sig länge är det + grader så börjar det hända saker ganska fort. Lukta så märker du om det är dåligt. Tänk på att mögel i silage inte luktar som vanligt grönmögel.
Höt på skulle jag kasta om det legat i 7+ år så kan jag nästa med 100% säkerhet säga att det är mögligt iom att vi haft många fuktiga vintrar och det är näst intill omöjligt att få hö att stå sig 1 vinter. Om det mot förmodan inte är mögligt så ska det ha samma näringsvärden som tidigare men därmeot saknas vitaminerna.
Genbank för Gotlandshöns

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Hantering av ensilage, någon som kan hjälpa mig?
« Svar #3 skrivet: 11 sep-11 kl 16:06 »
Tack för svar!
Jag tror jag låter höet ligga kvar.. vågar inte chansa ;)
...Altså måste jag åka och hämta nytt ensilage minst EN gång i veckan.. + lukta för säkerhets skull!
Det blir vad du gör det till!

Gamina

  • Inlägg: 915
SV: Hantering av ensilage, någon som kan hjälpa mig?
« Svar #4 skrivet: 11 sep-11 kl 22:25 »
Om du börjar fodra nu så hämta minst 2 ggr/vecka om du har möjlighet och lukta alltid. Ibland syns inte möglet  :(.
Genbank för Gotlandshöns

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Hantering av ensilage, någon som kan hjälpa mig?
« Svar #5 skrivet: 12 sep-11 kl 16:00 »
Tanken är att jag ska börja fodra när det gröna tagit slut.. de går lösa ett par timmar om dagen  :)
Det blir vad du gör det till!

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Hantering av ensilage, någon som kan hjälpa mig?
« Svar #6 skrivet: 15 sep-11 kl 08:11 »
Om jag vore (Fröken Claesson)  ;)  Så varför inte kolla i grannskapet om det finns någon bonde som har hö, då kan du elda upp det gamla på logen och ställa in lite nya hö balar och slippa tänka på att hämta ensilage så ofta, eftersom det är lite större risk att ensilaget kan vara dåligt när du hämtar öppna balar , och listeria risken som är större med ensilage. Men det är ju vad jag skulle gjort  ;D

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Hantering av ensilage, någon som kan hjälpa mig?
« Svar #7 skrivet: 15 sep-11 kl 19:29 »
Ja det är sant det hade varit mycket smidigare.. Jag ska höra med den bonden jag hämtar från nu om han kommer ha hö till vintern, som sagt mycket smidigare att kunna lagra upp rejält :)
Det blir vad du gör det till!

trassla

  • Gäst
SV: Hantering av ensilage, någon som kan hjälpa mig?
« Svar #8 skrivet: 16 sep-11 kl 13:44 »
Tänk bara på när du utfodrar med silage att det inte får vara frostbitet på det (väldigt lätt att det blir det på vintern vid riktigt kallt väder). Hade ensilage till mina getter, men fick tina mycket utav fodret innan pga att det var fruset. Man kan även känna på silaget om det blir varmt, så kan man inte använda det. Man skall heller inte tala om problemet att övergå till vanligt hö, sedan de fått smak på silaget. Jag rekommenderar dig faktiskt att använda vanligt hö till dem, men smaken är ju som baken ...... :D.

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Hantering av ensilage, någon som kan hjälpa mig?
« Svar #9 skrivet: 16 sep-11 kl 16:06 »
Haha.. det var inget lätt val det här :) Men det verkar som att mina getter tycker om hö mer än silage, fast under vinterhalvåret kan jag tänka mig att de äter typ vad som helst, det som bjuds ;) Har hört att bockar inte ska ha kraftfoder.. stämmer det? Vi kastrerade honom för en månad sen. Och just nu har vi fårfor pellet. Vad tror du går det bra under vintern?
Det blir vad du gör det till!

trassla

  • Gäst
SV: Hantering av ensilage, någon som kan hjälpa mig?
« Svar #10 skrivet: 16 sep-11 kl 22:08 »
Detta är en smaksak tror jag. En del anser att det räcker att getterna får t ex granruskor, hö och mineraler. Sen finns de getägare som ger kross/hel havre , mineraler o s v. Jag kan bara prata för mig själv och jag ger mina getter inklusive killingen som blev kastrerad för ett tag sedan kross, hö och sly, under vintern får de samma sak fast granruskor. Jag ger inte mina getter mycket, utan lite grand som uppskattning att komma in på kvällskvisten. Oturligt nog så är de väldigt noga med klockslaget, för attans om inte matte kommer och tar in oss klocka halvsju, då skall hon få veta att hon lever. Jag kan lova dig, det får jag, för de står i hagen mot huset och skriker som galninger exakt klockan halv sju. Det enda jag hört är att man inte skall ge dem för mycket för att inte få njursten. Men om du tittar på din lilla bock(vet faktiskt inte vad det heter när den är kastrerad) och ser/känner att han inte blir tjock eller att avföringen blir för hård. Så kör på med vad du tycker känns rätt för dig och det viktigaste, hur din lilla get mår. Lycka till!!

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Hantering av ensilage, någon som kan hjälpa mig?
« Svar #11 skrivet: 17 sep-11 kl 08:08 »
Tack för tipsen! Kan det heta kastrat kanske??  ::)
Det blir vad du gör det till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser