Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slakt  (läst 4880 gånger)

ratjacks

  • Inlägg: 73
    • Rat Jack's kennel
slakt
« skrivet: 13 sep-06 kl 10:28 »
Hej ! verkar vara svårt att sälja gute lamm i höst, nästa månad måste dom gå till slakt och min fråga är hur gör ni när ni slaktar alltså inte själva förfarandet utan skickar ni dom till slakteri eller kommer det hem någon gårds slaktare om det nu finns sådana kvar ! jag bor i skåne så om någon vet om något litet slakteri eller slaktare så är jag taksam för information.

MVH  Göran   ;D
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:slakt
« Svar #1 skrivet: 13 sep-06 kl 14:28 »
Du har ju Ugglarps, (www.ugglarps.com), Sjöbo slakteri och så finns det ett i Glimåkra; Knorrevången (www.knorrevangen.se).

javill

  • Inlägg: 11423
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:slakt
« Svar #2 skrivet: 13 sep-06 kl 16:35 »
Här i Blekinge så finns det ett lokalt slakteri i Bräkne-Hoby (kanske finns det fler men, inte som jag känner till). Jag hoppas att de kan slakta våra lamm i höst. Min kompis som också har får lämnar sina där för slakt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:slakt
« Svar #3 skrivet: 13 sep-06 kl 17:36 »
Vad kostar det kilot att låta småslakterierna slakta lammen och sen återta dem i år, någon som har koll ?

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:slakt
« Svar #4 skrivet: 13 sep-06 kl 17:57 »
Mitt slakteri tar 260 kr per lamm  för Legoslakt.

(Intransport kostar 200kr och 50kr lammet om dom ska transportera in dem till slakteriet)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ninna b

  • Gäst
Re:slakt
« Svar #5 skrivet: 13 sep-06 kl 21:06 »
Skånsk Struts i Munka Ljungby ska jag anlita i år. 300+ moms för slaktat och styckat lamm. Skinnen får jag tillbaks saltade, så får jag själv skicka dom till Tranås.

javill

  • Inlägg: 11423
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:slakt
« Svar #6 skrivet: 14 sep-06 kl 11:57 »
Som jag fattat det så kostar det runt 300:- + moms per lamm och då får man tillbaka skinnen saltade.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

leifhh

  • Gäst
Re:slakt
« Svar #7 skrivet: 15 sep-06 kl 09:31 »
Har man inte mer än något halvdussin lamm som skall slaktas och konsumeras hemma så är det väl enklast att göra det själv (eller med lite hjälp)?
Det borde väl vara det naturliga valet för en alternativare som vill/försöker klara sig själv?

Och ett litet förtydligande: gäller det en lite större mängd djur som skall slaktas så har jag full förståelse för att de skickas bort....

Småbrukaren

  • Gäst
Re:slakt
« Svar #8 skrivet: 15 sep-06 kl 09:35 »
Hej!

Ugglarp i Hörby slaktar endast nöt men det finns ett lammslakteri i Sjöbo som någon nämnde. Dessutom finns det två småskaliga gårdsslakterier som slaktar lamm, ett i Degeberga (Degeberga slakteriprodukter) och ett i Skåne-Tranås (Appeltorps lamm & vilt). Det sistnämnda har även KRAV-slakt.

I år kostade legoslakten (KRAV) på Appeltorp 190 kr, styckningen 185 kr och skinnåtertag (ej saltade) 35 kr. Allt plus moms. Vet inte om det är samma pris på icke-KRAV-djur.


Hönsmamman

  • Inlägg: 175
    • Södermanland
Re:slakt
« Svar #9 skrivet: 17 sep-06 kl 20:50 »
Jag har också undringar kring slakt.
Hur gör man om man gör det själv?
Jag hade nog tänkt be någon komma hem och utföra slakten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser