Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vill ni dubbelkolla mina foderstater som jag satt ihop?  (läst 17714 gånger)

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: vill ni dubbelkolla mina foderstater som jag satt ihop?
« Svar #20 skrivet: 15 sep-11 kl 22:13 »
Ok, men det är ju bra. Som jag skrev så var det ju svårt att se hur foderstaten såg ut utan att veta värdena på kraften du gav. Men det är ju bra att det går ihop  :)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #21 skrivet: 15 sep-11 kl 22:33 »
okej, va skönt att det verkade bra! Känns alltid bra att ha dubbelkollat med någon som är duktig på foder! Tack :)

På nordiskorsningen så höjde jag av bekvämlilghetsskäl  hennes giva till 9 kg hö och sänkte sojan till 0,10 kg. Dom två damerna går tillsammans nämligen så därför är de smidigt att kunna ge samma giva till dom :-[  verkar de okej?

Sedan ändrade jag om ardenneråringens foderstat till följande

12 kg hö

1 kg hippogrow alfa

0,3 kg soja

0,3 kg bryggerijäst

0,03 kg miner blå

hur verkar det?

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #22 skrivet: 15 sep-11 kl 22:33 »
lite foderkrita på ardennerårinen med :P

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #23 skrivet: 15 sep-11 kl 23:00 »
Hur mycket väger ardennern?
www.dissolve.blogg.se

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #24 skrivet: 15 sep-11 kl 23:54 »
skulle gissa på att han väger ca 350 kg. Han bör landa på en vuxenvikt på ca 800 kg.

Jag kommer från och med november även ha 2 ardennerföl på 6 månader och frågan är väll om de höet verkligen går att använda till dom? Känns som om ja inte kommer ifrån att skaffa ytterligare ett hö, hursomhellst? Iallfall till de små som kommer i nov.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 16 sep-11 kl 09:00 »
Varför skulle höet inte gå att använda till de små menar du ??? Om du har möjlighet så kan du ju låta dem stå på fri tillgång och se hur mycket de lyckas trycka i sig :P ;)

Det låter bra tycker jag att du ökat isisens grovfoder och ändå lyckats få ihop det. Jag kan inte nog poängtera vikten av växtfiber till hästarna. Själv tullar jag hellre på värdena till hästarna..... alltså att de får lite för mycket energi, eller för lite protein..... än att jag ger för lite växtfiber. Växtfibern för att tarmen håller igång och funkar som den ska. Då undviker jag fång, kolik och en massa andra tarm-relaterade åkommor. Det är anledningen till att jag hellre använder lucern som proteingiva än soja...... men nu ska jag sluta tjata om det :-X o:)

Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #26 skrivet: 16 sep-11 kl 11:36 »
Så här är det:   18-åringen och isisen ska gå i samma hage Därför vill ja ge dom ganska lik giva.  Men de har vi ju lyckats få ihop nu  :) Då får isisen ganska mycket energi men de gör inte så mycket.  Ja får hålla lite koll så hon inte blir alltför rund bara.

Ardenneråringen och de två kommande ardennerfölen kommer att gå i en hage tillsammans.  Ardenner killen äter ca 12 kg  om dagen.  Fölen kanske inte orkar äta mer än som mest 8 kg var nu i början.  Ardennerkillen orkar inte äta mer än 12 kg, för de är precis så han orkar äta upp.  Ja känner att ja får lilte mindre kontroll vid fri tillgång och skulle ja då ge dom säg 8 kg var dom små, då saknas de ofantligt mycket protein :-\

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #27 skrivet: 16 sep-11 kl 12:01 »
för att magen ska hålla igång kanske ja kan ge någon dl vetekli? Eller krafts mag o tarm?

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #28 skrivet: 16 sep-11 kl 13:19 »
Hur fungerar det annars med fri tållgång? Säg att ja skulle låta ardenneråringen plus  de två kommande fölen få fri tållgång av det höet jag har. Hur vet jag vem som ätit vad?  Åringen lär ju äta i sig mer än vad fölen kommer att göra.  Eftersom man inte vet vem som ätit vad för dagen kan man väll omöjligt vet vad man ska ge för kraftfoder? Tänker ja fel?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 16 sep-11 kl 15:00 »
Du kan ju lugnt räkna med att åringen äter mer än de andra två..... om du ger dem begränsad tillgång kan detta leda till att de två små inte får tillräckligt. Ger du dem fri tillgång....ja, då kanske åringen får lite för mycket, men du kan oxå vara säker på att småttingarna kan äta ordentligt. Att en växande unghäst på lösdrift skulle få för mycket energi bara genom hö har jag svårt att tänka mig. En häst på lösdrift förbränner väldigt mycket mer än en uppstallad häst. Upptill kan du ge protein-tillskott.

Du märker ju snart åtgången. Även om hästarna har fri tillgång, så kan du ju ge dem mat en gång.... eller två, per dygn. Då har du ju fortfarande full koll och kan räkna på vad de behöver mer än höet.

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #30 skrivet: 16 sep-11 kl 15:33 »
jag bryr mig inte om ifall unghästarna får för mycket energi. Men hur ska ja veta vem som äter vad? 

Jennyt

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 16 sep-11 kl 17:29 »
Det kan man inte veta exakt på kilot när de går i samma hage..... man får känna sig fram, åsså får man kolla lite på dem. Om det är någon av dem som KASTAR i sig maten och nån annan som står och pillar lite, och går en sväng..... åsså får man hålla koll på hullet. Inte så lätt på en häst i full vinterskrud ::) men måttband är bra..... åsså får man försöka känna igenom tjock-pälsen.

Vet man med sig att kvoten kalcium/fosfor inte stämmer..... så vet du ju på ett ungefär hur många kilon per dag de äter..... då får man höfta lite. Ser man att de börjar tappa muskulatur..... då får an tuta i dem mer protein osv. Millimeterprecition funkar liksom inte i flock o:)

Jag har två fjordingar 26 och 18 år, en shettis 11 år och hennes korsningsavkomma 2 år. De får tillsammans typ 15 kilo morgon och 15 kilo kväll ner till 5- ungefär..... kallare så ökar jag. Ännu så länge finns det gräs att tugga på..... då minskar jag. E det redigt kallt så får de lite betfor, åsså vet jag att höet har lite låga proteinvärden.... då tillsätter jag lucern. Mest till det växande fölet och den gamla märren. Åsså har de fri tillgång på mineralbalja och saltsten. Jag har oxå lite låga fosforvärden.... så de får extra fosfor.... de stora lite mer än de små, eftersom jag utgår ifrån att de äter mer än de små.

Jag lägger alltid en foderstat på hösten utifrån grovfoder-staten och då har jag tillräcklig koll tycker jag. Utifrån den är det sedan känsla som gäller ;)

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #32 skrivet: 16 sep-11 kl 17:35 »
okej, då förstår jag vad du menar :) Dock tror jag inte att det är någon metod som passar mig då ja alltid vill ha stenkoll på allt. Annars går ja runt med ständig oro.  Vet inte riktigt hur ja ska få ihop det hela.. ??? får fundera  och grubbla ;)

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #33 skrivet: 16 sep-11 kl 17:41 »
Sen får man räkna med att oavsett hur noga foderstaten är så kan man aldrig ha stenkoll. Analysen visar vad det hö man skickar in ha för värden. Även om resten av höet antagligen ligger väldigt nära. Det blir alltid lite spill om man fodrar kilovis per häst. Äter dem ute så är det en del som kanske blåser iväg eller som trampas ner.
Att vilja ha koll är jättebra. Men fri tillgång på föl/åring är ofta inte så illa. Det är svårt att se vad en växande häst behöver oavsett vilken tabell man går efter.  Ofta är det en hel del bus i de små liven och mycket energi går år till att bara härja i hagen. Då måste man ta i beräkning om den rörelsen måste ha ett tillägg just med tanke på att de växer.
Men jag förstår dig fullt ut att du vill veta vad du ger dem.
www.dissolve.blogg.se

Jennyt

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 16 sep-11 kl 18:43 »
Eftersom även jag har ett ganska stort behov av kontroll skulle jag skulle nog vilja påstå att jag har stenkoll..... på hästarna, inte nödvändigtvis på foderintaget ;)

Detta påminner mig om en väninna i utkanten av min bekantskapskrets. Hon hade svårt att amma sitt barn, eftersom hon då inte kände att hon visste vad barnet fick i sig. Hon föredrog att ge barnet tillägg, så att hon ordentligt hade koll på näringsinnehåll och hur mycket barnet drack i ml. räknat. För att inga missförstånd ska ske..... hon är givetvis inte en sämre mor för det :-*

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #35 skrivet: 16 sep-11 kl 18:56 »
Hur fungerar det annars med fri tållgång? Säg att ja skulle låta ardenneråringen plus  de två kommande fölen få fri tållgång av det höet jag har. Hur vet jag vem som ätit vad?  Åringen lär ju äta i sig mer än vad fölen kommer att göra.  Eftersom man inte vet vem som ätit vad för dagen kan man väll omöjligt vet vad man ska ge för kraftfoder? Tänker ja fel?

Unghästar och föl bör ha fri tillgång dygnet om med ett bra grovfoder , speciellt föl.
Deras tarmsystem kan inte ta upp kraftfoder riktigt innan 8månaders ålder och det är alltid bäst att se till att dom kan tugga dygnet om för matsmältningen .
Jag har själv en ardennerkorsning som är född här .
Han har gått på fri tillgång av ett mkt bra hösilage hela livet + 2dl kraft blå vita-mineraler.
Han musklar sej fint , växer i lagom takt o vet att maten aldrig tar slut så han surar aldrig runt maten .
Han är tre år nu .
Om hästar har tillgång till bra grovfoder så äter dom det dom behöver .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #36 skrivet: 16 sep-11 kl 19:55 »
Travelhorses: Om du har ett hö med med katastrofala proteinvärden då? 

Jag tror att fri tillgång är en sund idé för många hästar men inte för alla. Ofta blir de sk välfärdsproblem som fång etc. Däremot har jag full förståelse för dom som vill ge sina föl unghästar fri tillgång.  Dock känner jag för min del att ja inte har lika bra kontroll då.  Jag fodrar mina hästar 5 gånger om dagen så möjligheten att tugga finns med jämna mellanrum och dessutom använder jag mig av sk terapinät just för att ättiden ska bli längre.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 16 sep-11 kl 20:16 »
Citera
Jag tror att fri tillgång är en sund idé för många hästar men inte för alla. Ofta blir de sk välfärdsproblem som fång etc

Jag håller helt med dig! Mina tre vuxna skulle INTE må bra av fri tillgång.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #38 skrivet: 16 sep-11 kl 20:54 »
Travelhorses: Om du har ett hö med med katastrofala proteinvärden då? 

Jag tror att fri tillgång är en sund idé för många hästar men inte för alla. Ofta blir de sk välfärdsproblem som fång etc. Däremot har jag full förståelse för dom som vill ge sina föl unghästar fri tillgång.  Dock känner jag för min del att ja inte har lika bra kontroll då.  Jag fodrar mina hästar 5 gånger om dagen så möjligheten att tugga finns med jämna mellanrum och dessutom använder jag mig av sk terapinät just för att ättiden ska bli längre.

Jodå den tabben lyckades jag med hösten 07 har jag för mej . Skithö och då fodrade vi upp alla hästarna med lusern och den gammla varmblodshästen fick Dodson o Horeel 16+ för gamla hästar .
Vi gjorde analys o sen räknade på staten  :-\  men även lusern räknas som grovfoder .
Nej fånghästar är svåra att ha ..
Men friska hästar pratade jag om i mitt förra inlägg o just växande bebisar .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Falin

• -
« Svar #39 skrivet: 16 sep-11 kl 21:55 »
Jag håller helt med dig! Mina tre vuxna skulle INTE må bra av fri tillgång.

Med rätt värden i grovfodret, anpassade hagar och rätt sammansättning på hästflocken tror jag det är ytterst få som inte skulle må bra på fri tillgång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 2 användare
karsan, Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser