Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  grisflytt  (läst 4839 gånger)

drakvinga

• Småland
grisflytt
« skrivet: 08 sep-11 kl 16:06 »
ska flytta min linderödsugga till ett nygg hägn i skogen. hästtransport eller bilburet går inte att använda... har ni tips på hur man ska flytta henne?
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: grisflytt
« Svar #1 skrivet: 08 sep-11 kl 16:09 »
Varför går inte bil eller släp?  Går traktor?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

drakvinga

• Småland
« Svar #2 skrivet: 08 sep-11 kl 16:15 »
går inte att backa till ett släp till det hägnet där hon går nu, ingången är liksom bakom en husknut.... går inte att komma så pass nära så att hon inte smiter när vi ska lasta

Jimmy_C

• Småland
« Svar #3 skrivet: 08 sep-11 kl 16:16 »
Du kan ta och slå ner stolpar i backen, så fäster du plyfa skivor så ser hon ingen chans till rymning så du bygger en sorts "tunnel" eller hur man ska beskriva det. Annars jag kan gå med alla mina grisar om ja har min foderspann med mig hehe dom följer mig blint med blicken fäst på spannen ;)

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 08 sep-11 kl 16:29 »
Ja, grisar brukar vara ganska matfixerade.  De har dock svårt att gå nerför, dock är linderödare kända för att vara lite mer välgymnastiserade än svenska slaktsvin i allmänhet.

Så Du ska skjutsa henne i ett släp till nya hägnet?  Hur går det att backa intill där, då?

Kan Du kolla hur pass väl hon följer en mathink inne i nuvarande hägn, eller är det alldeles hopplöst för en människa att gå där inne?  Hur pass god vän är Du med henne, ser hon Dig som en inkräktare inne i hagen?  :o

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 09 sep-11 kl 08:36 »
Vi sätter upp ett tillfälligt elstängsel ca 5m brett till nya hagen ,Sedan häller vi en folkpilsner i en bytta,Suggan går jätte snällt efter byttan.Mvh

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 09 sep-11 kl 08:46 »
Ja, jag brukade bara lägga mat där jag ville ha grisarna, och sen ropa eller banka på dem.  Men ibland vill man ju vara ännu säkrare.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 09 sep-11 kl 09:02 »
Vi har fått låna en kulle på 0,5 ha som ligger bredvid där galtarna går så i helgen ska vi sätta eltråd och band runt och släppa ihop alla grisar ,Då slipper vi flytta mer i framtiden ;D,Till vintern är det bara stora galten och suggan kvar i hagen så vi får ha 2 kojjor när det är dags för kultingar,Mvh

drakvinga

• Småland
« Svar #8 skrivet: 17 sep-11 kl 17:37 »
suggan är supersnäll men man vill ju vara 120% säker så hon inte springer bort. ska pröva med tillfällig eltråd och hoppas på det bästa. det är ett djupt vattendike på ena sidann och fårstängsel på andra sidan vägen så förhoppningsvis vill hon inte prova vingarna och hoppa i diket bara för att kunna smita på väg till nya hagen. pilsner var en rolig ide  ;D

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #9 skrivet: 20 sep-11 kl 10:24 »
Om man kommer och ger dom frestande godis några dagar innan så brukar det vara väldigt lätt att bara gå före med godiset, så går grisen, grisarna efter.

Oemotståndligt är tex ostbågar eller jordnötsringar.  Mina grisar blir som hajar när man slängt i blodiga köttstycken i havet om man kommer och prasslar med en jordnötsringspåse framför deras trynen.

Det braiga är att detta godis luktar så pass gott att det fångar deras intresse väldigt mycket och att man bara behöver ge dom en eller två bitar i taget.

Sill eller annan rå fisk brukar också göra grisar helt tossiga och hagalna!  Då kan man hålla en sill i handen och gå och dingla med den framför gristrynet.

Det viktiga är att godiset är mer frestande än gräs eller dylikt som de kan hitta på marken under promenaden till det nya hägnet!
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 20 sep-11 kl 18:10 »
Klassiker:  äpplen!  :D  Fast, såna kan ju finnas på marken ...  :P

Vallhund?  Men då måste gris och hund känna varandra väl.

drakvinga

• Småland
« Svar #11 skrivet: 21 sep-11 kl 09:53 »
jaha... suggan gick med när jag gick före med en hink med äpplen... no problems so far MEN
jag hade tänkt mig att galten skulle följa med men han vägrar gå ur sitt gamla hägn. går inte att få ur honom ur hagen... han vägrar gå genom grinden.. så nu går han ensam kvar. ska göra ett försök till ikväll annars blir det slaktarn. Tips för att få ut honom ur hägnet.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #12 skrivet: 21 sep-11 kl 10:38 »
Haha... har precis samma problem med min galt,får öppna ett jättehål i staketet för att få ut honom,men suggan följer så snällt med.
vet inte vad du har för stängsel men vi har eltråd som vi kopplade bort och sen la vi ut granris på en stor plätt så han liksom tappade bort var linjen för staketet var.
Lite elakt men det underlättar om han är ordentligt hungrig så att han gärna vill följa med maten.
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 21 sep-11 kl 12:02 »
Det där är nog ren perceptionspsykologi.  Han SER helt enkelt inte att det är ett hål i stängslet, där det förut var  :o :o :o :o läskigt, otäckt.  Granris är nog en vettig idé, men när han väl är utanför, kanske han mister sansen och börjar springa omkring.  Bäst att vara beredd med lockbete!  ;)

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 sep-11 kl 12:15 »
Man får tänka på att grisar är extrema vanedjur, och sen då kombinerat med att ha fått lära sig att elen är farlig i staketet, då blir det så här.

En gris som aldrig smakat ett äpple, är heller ingen ide att locka med ett sånt, den vet ju inte att det är gott.
Och staketen kan ta flera dar att gå över. Ett sätt är att göra den gamla hagen obekväm, riva hyddan, ta bort allt som går att äta, då blir det till slut bättre att flytta på sig.

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 21 sep-11 kl 12:23 »
Givetvis.  Du har nog mera erfarenhet av grisar än jag.  Jag bara känner i hela kroppen hur :o det är att ha en fullvuxen galt nervöst galopperande omkring där han inte är orienterad, utan kanske känner paniken växa.  De flesta grisar går ju ändå att prata med.  :D

pålle

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 sep-11 kl 12:25 »
Givetvis.  Du har nog mera erfarenhet av grisar än jag.  Jag bara känner i hela kroppen hur :o det är att ha en fullvuxen galt nervöst galopperande omkring där han inte är orienterad, utan kanske känner paniken växa.  De flesta grisar går ju ändå att prata med.  :D
Tja Troll brukar va lite byxis när nått galopperar ;)

drakvinga

• Småland
« Svar #17 skrivet: 21 sep-11 kl 13:19 »
slaktarn kanske inte är så dum ide då
hon borde vara betäckt redan så kanske bättre att stoppa honom i frysen än att krånga

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #18 skrivet: 21 sep-11 kl 17:33 »

En gris som aldrig smakat ett äpple, är heller ingen ide att locka med ett sånt, den vet ju inte att det är gott.

Men det räcker med att den smakar EN Gång.... sp det gäller att ha flera äpplen med sig, eller sillar, eller jordnörsringar!
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

drakvinga

• Småland
« Svar #19 skrivet: 26 sep-11 kl 16:42 »
jag hade allt gott jag kunde tänka mig
galten tittade på mig som om jag var dum i huvudet. traskade ut ur inhägnaden, struntade fullständigt i min godishink och travade bort till hägnet, ville vända en gång men traskade sedan in
jaha, så nu är man idiotförklarad av en gris

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser