Om det blir mycket is i frysen och det inte beror på att man har ställt in blöta och/eller opaketerade saker för infrysning, så kan det inte gärna bero på något annat än att dörren är otät. Kolla noga att inte dörren har blivit skev, ...
Jag tycker det verkar som överlisten är otät. Har du kollat tätheten genom att sätta ett papper mellan list och dörr och känna efter om pappret sitter fast?
Det var ju en idé. Nej, det hade jag inte kollat, men jag gjorde det nu och mycket riktigt så verkar det vara lite otätt i mitten av överkanten av dörren. Det stämmer rätt bra med var en stor del av isbildningen mot dörren är, så kanske är det i så fall bara tätningslisten som behöver bytas? Skev verkar dörren däremot inte vara, både öppen och stängd håller vattenpasset med mitt ögonmått om att den sitter helt rakt.
Infrysning hade jag kunnat tänka mig själv också att det var om det inte var för att det återkommer gång på gång utan att jag ställer in något nytt.
Byt ut ditt gamla frysskåp mot en 5-8 år gammal frysbox från Blocket. Betydligt energieffektivare och kostar typ 500:-
Förutom att jag inte har någonstans att göra av en frysbox till, då.
Fast att en bättre begagnad frysbox vore energieffektivare är nog ganska troligt, på skylten inne i frysen står angivet 225 W och i juli använde jag totalt 323 kWh enligt elnätsfakturan. Dvs i juli hade jag en snittförbrukning på 434 W. Nu tror jag inte att frysen står för en så stor del av förbrukningen, men att det finns energieffektivare alternativ är helt säkert. Som jag sa redan i första inlägget så räknar jag kallt (haha) med att byta ut kyl och frys inom en inte alltför avlägsen framtid ändå, det är just nu som jag gärna vill undvika större klumputgifter i den mån det går.