Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera vind  (läst 14260 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Isolera vind
« skrivet: 11 sep-06 kl 12:05 »
Pga en vattenläcka i röret till gamla pannans expansionskärl så har vinden i vår tillbyggnad varit oisolerad i flera år.  ::) Tidigare låg där mineralull och denna var dyngsur och togs bort. Nu är det torrt och fint på vinden igen men, det känns lite onödigt att fortsätta att elda för kråkorna. Så hur gör jag nu? Innan var det plastfilm på vindsgolvet (är innertaket från undervåningen så att säga) och så var det utrullat mineralull ovanpå det. Inget mer är gjort på vinden isoleringsmässigt så det är fritt blås ut till verkligheten, man ser det gamla spåntaket och sen är det lagt cementpannor på det.

Så hur isolerar jag detta bäst? Ska jag köpa mineralull igen? Ska det ligga plast underst på golvet? Kan jag lägga upp kutterspån istället? Hur gör jag vid takfoten? Är kutterspån dåligt pga att det är mer brandfarligt?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skipper

Re:Isolera vind
« Svar #1 skrivet: 12 sep-06 kl 21:31 »
om du använder mineral ull så bör du ha en bra diffspärr av plast, kutterspån funkar bra det med, andas bättre än mineral ullen, en tjärpapp torde funka som diffspärr.

Kutterspånet isolerar sämmre en mineral ull,och sjunker i hop med tiden, så du bör kunna fylla på mera allt eftersom.

Vid takfoten måste du ha luftväxling, isoleringen får inte ligga emot taket. Lägg tex masonit på en distans mot yttertaket, så att du får luft igenom.

Det finns även isolering av återvunna tidningar, som är malda lite som kutterspån, typ...

Det brukar sprutas på plats. Sök på nätet så hittar du mera info om den..

// lasse

Sågaren

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 14 sep-06 kl 11:01 »
det bästa på en vind är spån själv litar jag inte på den där pappersgrejen och än värre är lösullen. ja spån sjunker undan med tiden så en påfyllning ska nog göras på en oinredd vind ca vart 10 år.
« Senast ändrad: 14 sep-06 kl 11:03 av Sågaren »
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 14 sep-06 kl 14:16 »
Om jag har spån ska det ändå vara plastfilm underst? Spelar det någon roll vad det är för sorts spån? Tror jag har lättast för att få tag på kutterspån.

marivio

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 sep-06 kl 21:16 »
Är det ett gammalt hus ska du inte använda plast. De är byggda för själdrag och självventilation. Täpper du till med plast får du fuktproblem och mögel (en stor del av våra gamla torp håller på att ruttna bort för man sprutar plastfyllning i tak och väggar). En bra grundregel är att använda samma typ av material som finns i huset. Moderna hus (från 70-talet? och framåt) är redan fulla med plast så där kanske det inte gör något.
"Så renoveras torp och gårdar" är en utmärkt och trevlig bok om gamla hus. Finns att låna på biblioteket.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 17 sep-06 kl 15:52 »
Tillbyggnaden som det gäller är från 30-talet. Jag tror att jag satsar på spån. Hade missat längre upp att man kanske kunde använda tjärpapp som diffusionsspärr också. Det lär blir jag som för göra det för det är kryphöjd på vinden och maken är nästa dubbelt så lång som jag och får knappt plats.  ::)
« Senast ändrad: 17 sep-06 kl 15:52 av javill »

skipper

« Svar #6 skrivet: 17 sep-06 kl 21:53 »
Nån form av diffspärr är att rekomendera, och glöm inte att ventilera! Se till att den är åldrings beständig, bara.

dålig ventilation har förstört många hus. Fukt kommer inifrån dom varma utrymmena, och kan vid dålig vent, kondensera i dom kalla delarna med fukt och mögel som följd!

Ventilation har ingen dött av, däremot brist på dylik!

//lasse

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 18 sep-06 kl 10:38 »
Själva vinden är väldigt välventilerad, så eventuell fukt som hamnar där uppe lär vädras ut.  Ska bara försöka få till det nere vid takfoten också. Blir nog reglar med masonitskivor och så luftspalt bakom där. Risk annars att spånet ligger mot yttertaket.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 20 sep-06 kl 11:05 »
Fick igår boken "Se om ditt hus" i brevlådan. Har sett teveprogrammet sporadiskt i sommar. (Har inte tid att titta på teve på sommaren.) Där fanns det ett jättebra kapitel om isolering av trähus! Det fanns en massa annat bra också men, jag har bara hunnit ögna igenom den ännu så länge. Ett tips alltså!

Gammel Smurf

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 sep-06 kl 12:50 »
Det finns något som kallas för vindpapp, det är ett oljeimprengnerat papper. Dess funktion är att hindra den ventillerande luften ifrån att ta värmen ur isoleringen (värme konvektion) men samtidigt släppa igenom fukt (diffusion) denna ska ligga överst. Om man sprutar lös ull använder man som regel ingen vind papp överst utan man kompenserar detta värme spill med ca 10 cm tjockare lager isolering.
Träspån är jämfört med minneral ull mycket ineffektivt som tumregel räknar man 10 cm träspån = 1 cm minneralull, grovt sett.
Skillanden mellan att änvända vindpapp eller inte är ca 10 cm mimeral ull (se ovan).
Detta är kunskaper jag fått lära mig av snickare och som jag hittils inte sett i någon bok, tänkte att det kunde vara av intresse för er andra.

ollebolle

« Svar #10 skrivet: 20 sep-06 kl 14:39 »
Det är viktigt att tänka hur fukten vandrar. Normalt inifrån och ut. Fukten (den absoluta mängen) är allstå  hög i ett uppvärmt rum även om en hygrometer (den relativa) skulle visa på motsatsen.

Anledningen är att rummet har högre temperatur (luften kan bära mer fukt) än omgivningen (under kalla årstiden).  Om den fuktiga luften går igenom isoleringen så blir den kallare och så sker fuktutfällningen någonstans i isoleringen. Det gäller alltså att hindra den fuktiga luften att vandra ut ur rummet!

När den fuktiga luften träffar diffusionsspärren, t.ex plastfilm, så är plastfilmen så varm (den ligger ju närmast rummet) att fukten inte kondenserar och således klarar man sig mot röta i isoleringen. Luften på insidan och utsidan ska alltså inte gå igenom diffusionsplasten.

Jag tror det är många som inte tänker på det här.

Sommartid kan det ju bli tvärtom och då är det inte bra. Säg att man har luftkonditionering och det är 40 grader varmt ute med hög luftfuktighet. Då kommer fukten att fällas ut i isoleringslagret eller strax intill diffusionsspärren (på fel sida). Men normalt sett ska diffusionsspärren sitta nära den varma sidan av isoleringen och vindpappen på utsidan.

Sen ska man ju inte ha för fuktigt inomhus utan ha lite utbyte av luft på något sätt. Fläkt eller stora ventiler. Hygrometer är bra att ha för att se att man ligger rätt. Inte över 75% RH.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 21 sep-06 kl 14:39 »
Intressant detta.  :) I min nya bok som jag nämnde ovan så tycker de att en av nackdelarna med mineralull och liknande är att den "saknar hygroskopiska egenskaper" dvs, "den kan inte ta upp och avge fukt i ångfas. Däremot kan fibern binda vatten kapillärt (det fastnar mellan fibrerna)." Därav diffusionsspärrarna. Hygroskopisk är däremot cellulosa i olika former som t ex kutterspån eller returpappersbaserad lösull. Därför behöver man inte använda diffusionsspärr till konstruktioner med cellulosafiberisolering däremot "såväl invändig som utvändig vindspårr för att undvika konvektion"  Dessutom så ska också cellulosabaserad isolering ha en annan densitet per /m3 och därför mer förlåtande när det gäller brister i vindspärren.

En annan sak som också står i boken är att kutterspån har en lägre densitet och därför en bättre isolerande förmåga än sågspån!

Margit

• Gäst
SV: Isolera vind
« Svar #12 skrivet: 23 okt-10 kl 22:12 »
I mitt hus finns en delvis isolerad och inredd vind. Halva vinden består av ett inrett isolerat rum resten står helt oisolerat men innerväggar av trä har påbörjats.
Huset är byggt av min farfar och stod klart 1948, jag hittar inga ventiler (förutom i källaren) och antar att det är självdrag som gäller?

Jag tänkte inte isolera ända upp i taknocken utan ha ett innertak med isolering ovanpå, likaså tänkte jag isolera de påbörjade innerväggarna av trä och öppna upp dörrar så att man kan komma in i den oisolerade krypvinden.

Bör man sätta in ventiler i gavlarna ovanför innertaket?

Är det dumt att inte isolera ända ner till takfoten och ha en oisolerad krypvind..? Den blir ju inte frostfri då. Måste man ha en fuktspärr i väggarna trots att det finns ett oisolerat utrymme "bakom" väggarna?

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 okt-10 kl 22:20 »
"Värmen i gamla hus" av Göran Gudmundsson. Bra att läsa.

Margit

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 okt-10 kl 22:24 »
"Värmen i gamla hus" av Göran Gudmundsson. Bra att läsa.

Ska kolla in den, tack!

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 okt-10 kl 22:50 »
Ska kolla in den, tack!

Ingår i serien "Byggnadsvård i praktiken". Brukar finnas på biblioteken och andra sidan är hela bokserien värd att köpa, om man sysslar med sådana grejer.

Norrsken

• -
« Svar #16 skrivet: 24 okt-10 kl 15:23 »
Ingår i serien "Byggnadsvård i praktiken". Brukar finnas på biblioteken och andra sidan är hela bokserien värd att köpa, om man sysslar med sådana grejer.

Låter som nåt som kan vara värt en investering... Var hittar man den serien, förutom på bibblan?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

edithsdotter

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 24 okt-10 kl 16:00 »
Låter som nåt som kan vara värt en investering... Var hittar man den serien, förutom på bibblan?

http://www.byggnadsvard.se/best%C3%A4ll-b%C3%B6cker

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 24 okt-10 kl 19:49 »

Ja, de är guld värda. Den där nya som han har skrivit är absolut inte heller dum.

edithsdotter

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 okt-10 kl 20:58 »
Ja, de är guld värda. Den där nya som han har skrivit är absolut inte heller dum.

Därmed inte sagt att författaren alltid är så sakkunnig som han utger/-s att vara. Men det är ju en annan historia  >:D

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser