Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga rökgasfläkt  (läst 3428 gånger)

Sklepo

• Dalarna
    • Webservern
Bygga rökgasfläkt
« skrivet: 05 sep-11 kl 21:26 »
Har lite funderingar på att bygga en rökgasfläkt... är det någon som har erfarenhet av dylika tilltag?

Har en fläkt men frågan är vilket alternativ man bör välja? Räcker det med ett Y-stycke eller skall man i ett rör i skorstenen för att undvika att det blåser tillbaka?

kmartins

• Gäst
SV: Bygga rökgasfläkt
« Svar #1 skrivet: 05 sep-11 kl 22:00 »
Jag har aldrig byggt en sådan, men jag har en liggande i ladan. Det viktiga verkar vara att separera motor och fläkthjul så att inte motorn blir överhettad. Alltså att inga rökgaser träffar motorn. Den fläkten du visar skulle inte fungera då.

Jo, en erfarenhet har jag: Inga plastdetaljer i rökgaserna! Dom smälter!

Sklepo

• Dalarna
    • Webservern
« Svar #2 skrivet: 06 sep-11 kl 07:01 »
Jag har aldrig byggt en sådan, men jag har en liggande i ladan. Det viktiga verkar vara att separera motor och fläkthjul så att inte motorn blir överhettad. Alltså att inga rökgaser träffar motorn. Den fläkten du visar skulle inte fungera då.

Jo, en erfarenhet har jag: Inga plastdetaljer i rökgaserna! Dom smälter!

Mjooodå... som du ser på bilderna så blåser jag in luft underifrån så det enda som blir utsatt för röken är plåtröret.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 08 sep-11 kl 22:29 »
Du behöver uppnå något som heter venturieffekt.
Jag är inte alls någon expert på det men jag tror att du behöver minska tvärsnittsarean efter skorstenen för att åstakomma ett undertryck.
Tror också att en plåt som styr luftströmmen från fläkten åt rätt håll är nödvändigt.
I vilket fall som helst så har du lite spännande experiment framför dig  :)
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser