Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När är första parningen lämplig på tackor?  (läst 1970 gånger)

Hejja

• -
När är första parningen lämplig på tackor?
« skrivet: 04 sep-11 kl 06:52 »
Har blivit fårägare sedan en tid till baka! Nu ångrar man att man inte blev det tidigare :D. Har dock en fråga.
När jag köpte fåren köpte jag 2 tacklamm och en bagge. Älsta tackan är född i december 2010 och yngsta i Januari 2011. Baggen är född i slutet på Mars. Fåren är av ren köttras.
Kvinnan jag köpte fåren av sa att det inte var några som helst problem att låta baggen gå med tackorna hela tiden vilket vi har gjort. Tar de sig inte så gör de inte sa hon eller så har ni tur att de gör det...Men sen har jag hört någon annan säga att han kanske inte skall betäcka dom nu. Utan att vi skall sära på dom ett tag...för att sedan släppa ihop dom längre fram.

Ja, vad säger ni med erfarenhet? Vill ju inte att något skall gå tokigt. Har läst en del i Fårboken också. Men tycker inte att de ger mig tydligt svar ::)

Sedan har jag en fråga till... mina får var anslutna till Elitlamm när jag köpte dom. Är det något jag bör fortsätta med eller vad tycker ni? Detta är hobbyfår som vi skal ta lite lamm på slakta någon och eventuellt sälja något lamm om allt går bra.
Bor på gård tillsammans med sambo och dotter. Har sedan barnsben alltid haft ett stort intresse för djur. På gården finns Hästar, Hundar, Får, Höns och en Katt.

ardagan

• Ångermanland
    • HeLe Gård
SV: När är första parningen lämplig på tackor?
« Svar #1 skrivet: 04 sep-11 kl 17:22 »
Enligt mig har din uppfödare rätt. Nu vet jag inte vad för får du har men många gånger säger man att tacklammen bör väga runt 45 kg levandevikt för att kunna bli betäckt men minst 35 kg. Det beror ju givetvis på vad det är för ras. Sen så blir de betäckta när de är redo för det, sas. Låt baggen gå med tackorna och se när det blir lamm  :)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: När är första parningen lämplig på tackor?
« Svar #2 skrivet: 04 sep-11 kl 18:39 »
Det beror ju också på när du vill ha lamm. Om dina får är av en ras som kan brunsta året om (t.ex. Dorset) så kan du ju få lamm mitt i vintern om det tar sig nu. Vill du det så är det ju bara att låta baggen gå kvar och som ardagan skriver så blir de betäckta när de är redo för det.

Vi har bara våra baggar ihop med tackorna i två månader under senhösten/vintern. Orsaken till det är att vi vill veta ungefär när lammen kommer. Men vi har ju många får och vill ha en så koncentrerad lammning som möjligt.

Elitlamm är ett bra program för att hålla ordning på släktskap, lammningar, vägningar, slaktresultat m.m. och till Elitlamm kan man också koppla den elektroniska stalljournalen. För oss med många djur är Elitlamm nästan oumbärligt, men för dig spelar det nog ingen större roll.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser