betapred.?

Startat av jompe, 03 Sep-11 kl 10:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jompe

efter första sommaren med bin har det blivit några stick. jag har inte uppvisat några allergiska tecken ,men eftersom jag bor lite avsides  och mobila teckningen inte alltid funkar tänkte jag införskaffa lite betapred lr liknande IFALL det skulle hända nått konstigt.sagt och gjort ringde jag till vårdcentralen och förklarade hela grejen.
en riktigt otrevlig dam i andra ändan förklarade att det kommer jag absolut INTE få något recept på förrän det verkligen hänt något.
?? det kan ju vara så dags då sa jag och menade att då kanske jag ligger där medvetslös ensam i skogen.
då får du väl ringa en ambulans kläckte hon ur sig.

ja ni kan ju räkna ut själva vad jag tyckte om henne just då.
efter en stunds ytterligare tjatande gav jag upp ......

finns det någon som fått receptet utan att vara allergisk??

Mvh Jonas

Christinaki

Hej Jonas!!
Självklart ska du kunna få både Betapred och Anapen (kortisonspruta) utskrivet utan att du fått en reaktion ännu. Man har ju dom medicinerna för säkerhets skull!!! Inte bara för sig själv utan även för sin omgivning. (så tänker jag i alla fall). När jag bodde i Sverige så hade jag inga problem att få dessa utskrivna då jag är allergisk mot både det ena och det andra så doktorn tyckte det e lika bra att jag har enkla Zyrlex tabletter och more heavy stuff. Nu bor jag i Grekland och här behöver man inga recept till dessa mediciner så det e skitbra. Känner flera servitörer på de bättre restaurangerna här som säger att de alltid har en Anapen spruta med sig för en gäst kan få en allergisk reaktion på ngt de äter utan att de visste de var allergiska. Så stå på dej!

sɹǝpuɐ

Det gäller att hitta en sympatisk läkare. När jag höll på med bin hade jag Anapen och Betapred mot anafylatisk chock. Även Clarityn. ABC. Inte nödvändigtvis för eget behov, lika väl för gäster och besökare.

Behövdes aldrig.

En Anapen-injektion är det som gäller först. Därefter kortisontabletterna, men de hjälper inte så akut, det är mer förebyggande mot att det blir värre, så det kan vara mer tveksamt om du behöver sådana om du snabbt kan tillkalla hjälp eller blir körd till akuten. Men en Anapen är definitvt rimlig för mer akuta åtgärder, särskilt om man vet att man reagerar starkt på stick. Men dyrt ...

Annars finns det andra kanaler:

http://goldpharma.com/search/anapen/lang/SWEDISH/

http://www.allertec.gr/eng/anapen.php

Tyvärr verkar de inte sälja Betapred. Men i samband med att du köper en/två Anapen kan du be förskrivande läkare att föreslå något preparat liknande Betapred, i GoldPharmas sortiment. Kanske Fortecortin? Förklara att du vill ha det som del av en behandling vid kraftiga reaktioner på insektsstick, och att du är biodlare.

Vi slutar med Google-annonser för att finansiera hemsidan.
Här kan du lämna ett frivilligt bidrag till tidningen och forumets fortlevnad.
Tack!

* Online just nu

265 Gäster, 1 användare
Galaxie