Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Granhäck.  (läst 4102 gånger)

belzebub

• Dä ä ente lätt när dä ä svårt.
    • -
Granhäck.
« skrivet: 02 sep-11 kl 18:09 »
Kära forummedlemmar.
Jag har tröttnat på att se mina grannar vintertid och vill därför anlägga en saftig granhäck att gömma mig bakom.
Marken i fråga är ganska skuggad och fuktig. Grannens hus ligger liksom nedanför mitt åt söder och den tilltänkta häcken kommer skuggas av deras hus och andra uppväxta träd stor del av dagen.
Skulle bli tacksam om tips och råd avseende plantering,plantavstånd,om de skall klippas och i så fall vid vilken storlek.mm.
Vore även kul att få en uppfattning om ungefärlig tidsrymd innan det blir en häck,så att säga.
Tacksam för råd.
Belzebub.
Walk and dont look back!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Granhäck.
« Svar #1 skrivet: 02 sep-11 kl 21:03 »
det tar längre tid än man tror... jag satte en granhäck i skugga..för ca5år sedan..har växt ca 10cm.... sen satte jag en granhäck i soligare läge och bättre jord för ca2år sedan och den har nog växt 20cm redan.. men det tar tid har jag förstått... tror att thujor är ett bättre val om man har lite brådis...
Fjäderfän och kaniner

Abigail

« Svar #2 skrivet: 03 sep-11 kl 00:52 »
Idegran passar bättre i skugga, men jag vet inte om den växer så snabbt precis. Den tål att klippas hårt.

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 03 sep-11 kl 07:37 »
hej. har stor 3 meters granhäck vid mitt hus, dn är gammal men jag ser att den växer ca 20 cm om året.  solläge på utsidan där den växer mest, seng insidan av trädgården är den finast i solen men döda grenar där träd står o skuggar.

kolla med nån granförsäljare som har på rot, köp större granar så går det fortare.
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 3 användare (1 dolda)
matematiker, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser