Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla julgranar  (läst 26371 gånger)

Tillkvist

• Ångermanland
Odla julgranar
« skrivet: 02 sep-11 kl 17:42 »
Jag har under en tid funderat på vad jag ska göra med en bit åker som ligger mellan vårt hus och sjön, jag vill inte ha något som blir högt och skymmer utsikten och kom att tänka på julgranar. Är det någon som har testad det själv?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Odla julgranar
« Svar #1 skrivet: 02 sep-11 kl 21:10 »
jag har en granne några hundra meter bort som odlar julgranar... han planterade dem i fina rader på åkern...sen har han kört med gräsklippare mellan raderna hela sommarn..  det blir nog fina granar och bra extrapengar framöver...  en gran kostar?5kr.. på några år (5?)är den lagom stor och man får ju minst 100kr st... relativt liten arbetsinsats....
Fjäderfän och kaniner

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 sep-11 kl 01:00 »
Ingen mer som är insatt i ämnet? :)

rangs

• -
« Svar #3 skrivet: 03 sep-11 kl 08:04 »
Kärlek och krig är detsamma, och krigslister och taktik är tillåtna i båda

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 sep-11 kl 08:49 »
Har läst, hade hoppats på mer eller annan fakta.  ;D
Finns det ingen här på Alternativ som odlar julgranar?

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 05 sep-11 kl 03:43 »
Jag har precis börjat (år 1), vad vill du veta?
Vem vet kanske kan jag svara ;)
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Xoot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 sep-11 kl 16:28 »
Jag har precis börjat (år 1), vad vill du veta?
Vem vet kanske kan jag svara ;)

Vad kul! Löper det på ännu som du förväntat dig? Satte du med plantmaskin eller drängar som gick med rör?  :)
Hur stor mark håller du julgransodling på, eller hur många plantor har du satt?
När satte du dina plantor, när anses vara den bästa tiden?

Hur gör du med gödsel? Innan du satt eller efter du satt, eller efter första året? Vilken typ av gödsel har du?

Vilka julgranssorter odlar du? :)
Rödgranen är ju vanlig men tydligen en god investering. Sen har vi blågranen som luktar kattpiss när den står inne.
Kungsgranen finns också. Min egna tanke är att sätta rödgran och kanske 25% kungsgran.

Vill du bjuda mig på studiebesök som går ut på att jag bara får stå och titta lite?  ;D

Har du stängsel eller du chansar? Vilken typ av stängsel? Letade du på blocket och hade tur, som jag gör just nu?  ::)

Hur långt har du mellan granarna? Ska tydligen funka med 1meter men jag är så feg och tänkte sikta på 2meter.
Har du många stigar inne i odlingen, så du kommer in med minitraktor?

Planerar du att klippa granarna? Enligt många så funkar det ändå tydligen men de blir ju också finare, men är en del jobb.

Hur länge läste du på/planerade innan du började? Känner du att du vill dela med dig av något annat matnyttigt?  ;D
« Senast ändrad: 05 sep-11 kl 16:37 av Xoot »

kiik

• Småland
« Svar #7 skrivet: 05 sep-11 kl 22:46 »
Vi har lite obrukad mark och har funderat lite på julgranar.Hur många år ska de växa innan de ska huggas och vad är priset på en gran?
Jag gillar natur och trädgård.

Xoot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 sep-11 kl 22:53 »
Vi har lite obrukad mark och har funderat lite på julgranar.Hur många år ska de växa innan de ska huggas och vad är priset på en gran?

4-6år beroende på gödning och julgranssort. Många räknar av någon anledning alltid på 5år.
Förra året sålde man som grossist för 80-120:-/st. Detta inom Skåne/Kronoberg.

Det är förstås mer lockande att odla för att kränga själv på torget inne i Göteborg. En kungsgran för 600spänn.
Har torgat 2år men nu eftersom det finns tillräckligt med mark så nöjer jag mig med att odla, handlar ju om mängd mark.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #9 skrivet: 05 sep-11 kl 22:54 »
Var köper man plantor?
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

kiik

• Småland
« Svar #10 skrivet: 05 sep-11 kl 22:56 »
Går det att plantera Kungsgran här i Kronoberg eller är den för känslig?Är det vanliga rödgranar som säljs mest?

kiik

• Småland
« Svar #11 skrivet: 05 sep-11 kl 23:00 »
Jag läste lite om att sätta julgranar och där gick de runt och toppade årsskotten och det var viktigt att trimma gräset under granarna annars så förstörs det undre kvistlagret.Gör ni så eller de får växa bäst de vill och tar bara de finaste?

Xoot

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 sep-11 kl 23:01 »
Var köper man plantor?

Sök på google efter "Skogsplantor" :)
Anledningen till mitt tråkiga svar är att det finns så många som säljer och du får alla träffar efter den sökningen.  :D
Oftast blir det billigare om du köper minst 500st, sen ännu billigare efter 1.000st annars rör inte priset sig.

Ska du bara köpa ett par stycken så räkna cirkus 4spänn för en planta.
Lite pengar men faktiskt rätt dyrt. Har lyckats hitta med mängdpris och diverse snack för 1spänn plantan.

Xoot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 sep-11 kl 23:03 »
Går det att plantera Kungsgran här i Kronoberg eller är den för känslig?Är det vanliga rödgranar som säljs mest?

Visst går det! :) 
Vad folk än säger. Har själv köpt stora partier därifrån.

Undvik blågran, som luktar kattpiss när den kommer in i värme inomhus efter den blivit huggen.
Har tendens till att få olika sjukor och kan sprida sig inom hela odlingen. Känslig för skugga och fukt.
Tåligaste granen är röd men också ful och barrar lätt, men också lättsåld och hyffsat pris. Smaken är också olika.

Xoot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 sep-11 kl 23:07 »
Jag läste lite om att sätta julgranar och där gick de runt och toppade årsskotten och det var viktigt att trimma gräset under granarna annars så förstörs det undre kvistlagret.Gör ni så eller de får växa bäst de vill och tar bara de finaste?

Många låter granarna växa som de vill. Går ju. Men det handlar om att kunna sälja samma mängd man planterat.
Vilket sällan går. Då vill man uppnå en hög procent iaf så därför gör man detta bla.

Majoriteten går med något som jag kallar för "hugga-shackas" som jag tyvärr inte kan namnet på.
En i varje hand. Slår uppifrån och ner. För att få den riktiga kalleanka-granen. Kommer från någon av staterna.

kiik

• Småland
« Svar #15 skrivet: 05 sep-11 kl 23:11 »
Hur stor efterfrågan är det på granarna?Ifall man kan ha 10000 granar är det då smartast att plantera 2000 per år eller 10000?Man vill ju få granarna sålda när det är dags och marken för att plantera nya?

Xoot

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 sep-11 kl 23:16 »
Hur stor efterfrågan är det på granarna?Ifall man kan ha 10000 granar är det då smartast att plantera 2000 per år eller 10000?Man vill ju få granarna sålda när det är dags och marken för att plantera nya?

Handlar om hur du marknadsför dig samt vem du riktar dig till. Ännu en grej som spelar in är vitheten och svartheten.
För att ge ett enkelt svar så kan du lätt sälja det dubbla som du skriver.

Sen handlar det också om att lägga in minimalt med arbete men ändå leverera toppgranar.

kiik

• Småland
« Svar #17 skrivet: 05 sep-11 kl 23:20 »
När det gäller oss får vi väl såga ner dem när det är mörkt 8).Vi har ingen annan inkomst på gården och inget eu stöd på marken.Hur stor är vinstmarginalen,hur mycket jobb är det ?Hur mycket gödsel måste man lägga på?

Xoot

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 05 sep-11 kl 23:28 »
När det gäller oss får vi väl såga ner dem när det är mörkt 8).Vi har ingen annan inkomst på gården och inget eu stöd på marken.Hur stor är vinstmarginalen,hur mycket jobb är det ?Hur mycket gödsel måste man lägga på?

Förbereda marken innan plantorna, plantera plantorna, gödning, underhålla terrängen, klippa plantorna, gödning.
Sen får man räkna in stängsel fast många chansar och kör utan.

Sök på "skogsplantor" på google och ta ett av företaget. Ring och fråga efter deras pris på din mängd plantor.
Räkna in inköpet och stängselkostnad plus arbetet under 4-6år. Lönsamheten blir lönsam om arbetet blir minimalt.

Att lyckas sälja är det minska problemet. :)
Stängsel är dyrt, granarna ska klara sig efter plantering, gödningen ska bli lyckad, formen ska bli snygg.
Många av plantorna ska överleva.

kiik

• Småland
« Svar #19 skrivet: 05 sep-11 kl 23:41 »
Det är mycket jobb med granarna det kan jag ju konstatera men också god vinst.Vi får tänka lite på det här.Godnatt

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 6 användare (2 dolda)
Schwartz kalle, nordictinkerer, ärt, Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser