Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera lekstugan  (läst 6999 gånger)

Abigail

Isolera lekstugan
« skrivet: 30 aug-11 kl 11:43 »
Jag har så smått börjat fundera på att isolera lekstugan för att ha vaktlar där. Stugan har brädväggar och brädtak med tjärpapp på. Har alltid blivit itutat att fukten ska kunna vandra utåt men inte in, hört prat om diffspärr. Om jag ska ha levande djur där så kan man ju tänka sig att det blir en fuktig miljö. Någon liten uppvärmning blir det bara när det blir riktiga hårda köldknäppar.

Är det tillräckligt att lägga på frigolitskivor med någon tunn träskiva utanpå? Vad för slags träskiva i så fall? Jag vill inte lägga några stora pengar på det utan vill helst ha en billig lösning.
Hur ska jag göra för att allt inte ska börja ruttna?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Isolera lekstugan
« Svar #1 skrivet: 30 aug-11 kl 12:35 »
Minst 95 mm isolering, annars blir det kondens på insidan.
Frigolitskivor håller skapligt vindtätt om de skärs till väl. Sen plast och så OSB-skiva invändigt.

Detta under förutsättning att du vill behålla ytterpanelen och isolera inifrån.
« Senast ändrad: 30 aug-11 kl 12:37 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Abigail

« Svar #2 skrivet: 30 aug-11 kl 12:58 »

Detta under förutsättning att du vill behålla ytterpanelen och isolera inifrån.

Där gav du mig något att tänka på. Om jag isolerar utåt så blir det ju lite bättre plats på insidan. Nu fick jag mer att tänka på, jag som har så svårt att komma till skott.

Abigail

« Svar #3 skrivet: 30 aug-11 kl 13:07 »
Jag har haft höns för längesedan. Där var bara taket isolerat. Det gick bra ända tills det blev en riktigt snörrik vinter där det låg mängder med snö på taket. Det droppade mängder av kondens från taket ner till hönsen, så mycket att jag inte ansåg att de hade det bra hos mig längre och hösten efter gjorde jag mig av med hönsen.

Jag vet att det handlar om att kalla och varma ytor möts men jag tycker ändå det är lite krångligt att begripa. Nu har jag en vedbod där ena sidan är brädor med breda springor emellan, på de tre andra sidorna finns det uppsågade hål så det drar igenom ordentligt där. Ändå droppar det kondens från det helt oisolerade taket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 2 användare
fri, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser