Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vettig griplastarvagn för X kronor?  (läst 9269 gånger)

Halte

• Gäst
Vettig griplastarvagn för X kronor?
« skrivet: 29 aug-11 kl 20:10 »
I vinter när EU-bidraget kommer måste jag bara köpa en griplarstarvagn, nu är det tredje vintern jag säger det men nu är det sista gången annars kommer jag att dö under de där rishögarna.

Jag kommer ungefär ha 35000-45000 inkl. moms att röra mig med.. Jag har kollat lite på Blocket och det verkar ju finnas en del för det priset, men inte många. Någon med ägandeerfarenheter som kan ge mig lite tips? Går det få tag i någon som är duglig till lite "allroundkörning" i skogen för det priset? Vad ska man kolla efter när man ska köpa?

pålle

• Gäst
SV: Vettig griplastarvagn för X kronor?
« Svar #1 skrivet: 29 aug-11 kl 20:15 »
I vinter när EU-bidraget kommer måste jag bara köpa en griplarstarvagn, nu är det tredje vintern jag säger det men nu är det sista gången annars kommer jag att dö under de där rishögarna.

Jag kommer ungefär ha 35000-45000 inkl. moms att röra mig med.. Jag har kollat lite på Blocket och det verkar ju finnas en del för det priset, men inte många. Någon med ägandeerfarenheter som kan ge mig lite tips? Går det få tag i någon som är duglig till lite "allroundkörning" i skogen för det priset? Vad ska man kolla efter när man ska köpa?
Billigast är nog att elda upp riset   om inte riset betalar vagnen?
« Senast ändrad: 29 aug-11 kl 20:22 av pålle »

anders50

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 aug-11 kl 20:21 »
Köp en begagnad skotare istället, typ Rottne eller Gremo.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #3 skrivet: 29 aug-11 kl 20:26 »
vad har du för traktor ?
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 aug-11 kl 20:26 »
Känns som om det finns mkt mer strulmöjligheter på dem.. Eller? Brukar inte reservdelar till drivning o.s.v. vara sinnessjukt dyrt på gamla skotare?

Halte

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 aug-11 kl 20:27 »
vad har du för traktor ?
En IH 844..

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #6 skrivet: 29 aug-11 kl 20:45 »
Får du ingen som kan köpa/skota riset till grotförsäljning?

Lainde

• -
« Svar #7 skrivet: 29 aug-11 kl 20:52 »

För 35-45 får man i bästa fall en gammal Skogsboxer som på "medeldistans" verkar ha "brunnit" några ggr.  ;D

anders50

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 aug-11 kl 20:57 »
För 35-45 får man i bästa fall en gammal Skogsboxer som på "medeldistans" verkar ha "brunnit" några ggr.  ;D

Ja då vet jag inte var du handlar...

Lainde

• -
« Svar #9 skrivet: 29 aug-11 kl 21:06 »
Ja då vet jag inte var du handlar...

Dito, om du kan skrapa loss en vettig Gremo eller Rottne (typ "Blondin") för runt 40k.

"Veckans fynd" kanske,,, för 53?:

http://www.blocket.se/uppsala/Skogstraktor_BM_350_Boxer_35506748.htm?ca=1_11&w=3

anders50

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 29 aug-11 kl 21:18 »
Dito, om du kan skrapa loss en vettig Gremo eller Rottne (typ "Blondin") för runt 40k.

"Veckans fynd" kanske,,, för 53?:

http://www.blocket.se/uppsala/Skogstraktor_BM_350_Boxer_35506748.htm?ca=1_11&w=3

Orkar inte bråka med dig... ;) Men kan andra/jag hitta sådana så borde du om du letar? 

Lainde

• -
« Svar #11 skrivet: 29 aug-11 kl 21:37 »
Orkar inte bråka med dig... ;) Men kan andra/jag hitta sådana så borde du om du letar?

Inget bråk från min sida Anders50,,,, försöker bara vara realistisk.

Att komma över snorbilligt, ja tom få grejor hör inte till vardagen precis, men visst inträffar det.
En kompis fick sin grannes 4 WD Fiat (80-90 tror jag det var) med frontlastare när han la av med jordbruket pga av ålderdom.
Toppskick!, mindre än 1000/h på mätaren, men hur ofta inträffar något sådan?

Inte mig iallafall.

Halte

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 aug-11 kl 22:10 »
Nåväl.. :) Om vi avgränsar frågan till enbart griplastarvagnar för enkelhetens skull.
Vad tänka på? Den ska gå för att ta in brännved + lite lite sågtimmer samt grot. Min mark är ganska avlång med korta avstånd till väg, så någon terrängkörning blir det inte mkt av.
Frågan är, utöver vad man bör tänka på vid inköp, om det överhuvudtaget är troligt att man kan hitta någon vagn som inte är idiotlångsam och glapp/läckande för 35000-45000 (ink moms).

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #13 skrivet: 29 aug-11 kl 22:32 »
Nåväl.. :) Om vi avgränsar frågan till enbart griplastarvagnar för enkelhetens skull.
Vad tänka på? Den ska gå för att ta in brännved + lite lite sågtimmer samt grot. Min mark är ganska avlång med korta avstånd till väg, så någon terrängkörning blir det inte mkt av.
Frågan är, utöver vad man bör tänka på vid inköp, om det överhuvudtaget är troligt att man kan hitta någon vagn som inte är idiotlångsam och glapp/läckande för 35000-45000 (ink moms).
Jag tror att det blir svårt att hitta någon i hyfsat skick till det priset.
Jag har svetslagat ganska många kärror på jobbet och folk begär runt 35000 kr för en gammalkärra 7-8 ton med många lagningar ofta har hela kranen gått av i botten eller en bit upp .Förstår inte hur folk bär sig åt.Många hoppar även över att se över kolven så kolvläckage är ofta vanligt efter en svetslagning för de flesta svetsar inte sprickor förrän den blir rejält stor ev viker sig och då får ju kolven också stryk.
Det kommer ofta vagnar till jobb där man bara inte fattar hur det har gått till.

Spar årets gårdsstöd och köp nästa år.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Halte

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 30 aug-11 kl 07:09 »
Jag tror att det blir svårt att hitta någon i hyfsat skick till det priset.
Jag har svetslagat ganska många kärror på jobbet och folk begär runt 35000 kr för en gammalkärra 7-8 ton med många lagningar ofta har hela kranen gått av i botten eller en bit upp .Förstår inte hur folk bär sig åt.Många hoppar även över att se över kolven så kolvläckage är ofta vanligt efter en svetslagning för de flesta svetsar inte sprickor förrän den blir rejält stor ev viker sig och då får ju kolven också stryk.
Det kommer ofta vagnar till jobb där man bara inte fattar hur det har gått till.

Spar årets gårdsstöd och köp nästa år.

Lars
Ok, tack för info! Som reservlösning funderar jag på att köpa Kellfris lilla griplastarvagn till ATV. Den går på 30000+moms, känns som prisvärt trots Kina-kvalitén. Går ju fixa ett utbytbart drag på den så man kan ha den till både ATVn och traktorn

Lainde

• -
« Svar #15 skrivet: 30 aug-11 kl 08:15 »

TW

• Finland
« Svar #16 skrivet: 30 aug-11 kl 09:36 »
Kellfri betraktar jag som en leksak. Åtminstone de grejorna jag har sett.

Om du kan svetsa och reparera så går det ju alltid att köpa den minst sönderbråkade kärran som ryms inom budgeten och börja reparera. Sedan då du har gått igenom den har du en bra kärra i 20 år framåt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Halte

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 30 aug-11 kl 09:48 »

Om du kan svetsa och reparera så går det ju alltid att köpa den minst sönderbråkade kärran som ryms inom budgeten och börja reparera. Sedan då du har gått igenom den har du en bra kärra i 20 år framåt.
Svetsning på kärran känns inte som något större problem, svetsa kan jag och grannen är "konstruktionssmed" om det skulle vara något mer avancerat.. Det jag jag vill undvika är dock strulande hydraulik och söndersvetsad kran. Köpte en sådan för något år sedan och jag fick aldrig i ordning på det ordentligt.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #18 skrivet: 30 aug-11 kl 22:18 »

Nja,jag har en slaghack från kellfri och där var oljeläckage från början men de bytade ut maskinen (plus lite ekonomisk kompensation.)sedan dess har den gått perfekt.
Men visst det är ett budgetalternativ helt klart.Och ibland ser man dåliga svetsar och oljeläckage vilket jag sällan ser på mina JF eller agrimaster maskiner.
Mycket är kina tillverkat och allt är långt ifrån skit,jag är mycket nöjd med min abelco maskin och den är inte klent byggd om man jämför med avant eller norcar och kinas stålkvalitet är det inget fel på.
Men ex montering ,målning kan vara lite bristfällig.

Väldigt många helt nya atv timmervagnar är väldigt "dåligt" svetsade och materialet är så jävla tunt så de spricker innan stockarna har skavt av galven på kärran .Där är det nog inte fel att köpa svenskt eller ha en 220 pinnasvets hemma.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Moraggarn

• -
« Svar #19 skrivet: 04 sep-11 kl 21:32 »
Såg en på Blocket alldeles nyss för 15000. Såg ut att vara en helt ok vagn med tanke på priset

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 2 användare
Ninni Strömberg, nybyggarliv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser