Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dals-Pärlhöna  (läst 29742 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #40 skrivet: 22 maj-13 kl 12:40 »
Är det någon som har vägt sina Dals-Pärlhöns? Någon som har en siffra på hur många ägg de värper per år? Genomsnittlig äggvikt? De ägg jag har vägt har vägt 28, 32, 32, 32, 33, 33, 33, 36 och 37g. Kan vi inte försöka sammanställa lite mer fakta här, det finns ju INGENTING.
Du får hjälpa mig att väga nästa gång du är hos mig. Jag glömmer alltid bort sådant  :-[.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #41 skrivet: 22 maj-13 kl 15:28 »
Nu är det en förening under bildande för den här rasen och torpardvärghönsen :) Den kommer att ha de raserna i sluten stambok/genbank och det kommer tas fram fakta om raserna. Så var lugn det kommer  :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #42 skrivet: 23 maj-13 kl 10:46 »
Nu kläcks de! Första kycklingen på väg ut  :-*

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #43 skrivet: 24 maj-13 kl 14:46 »
...kan någon övertala mig så att jag verkligen skaffar dem??? :)
Så här kanske? 6 små söta argument ;)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #44 skrivet: 24 maj-13 kl 14:47 »
Vad blir det för färger? Någon som vågar gissa?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #45 skrivet: 24 maj-13 kl 14:51 »
 :-* :-* Vad söta. Den första blir troligen svart, kanske med guldkrage och/eller med vita "blommor", det har jag flera som blivit.

Den gula blir troligen vit, ev med svarta tecken.

Annars är det svårt att säga, färgerna varierar en hel del. Men verkligen fina kycklingar!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #46 skrivet: 08 jun-13 kl 10:22 »
Lite nya bilder. Inte helt aktuella, bara igår växte de jättemycket medan jag var borta några timmar känns det som!

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #47 skrivet: 08 jun-13 kl 10:23 »
den bruna är väl fin?  :-*

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #48 skrivet: 02 aug-13 kl 10:08 »
Du får hjälpa mig att väga nästa gång du är hos mig. Jag glömmer alltid bort sådant  :-[.
Sådär, nu lyckades vi äntligen.
Tuppar:
1259g
1302g
Hönor:
672g
836g
860g
861g

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #49 skrivet: 02 aug-13 kl 10:19 »
Mina egna är nu 10 veckor och självständiga. Mycket aktiva och uppmärksamma på allt, nyfikna och väldigt tama. Jag gillar rasen mer och mer.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #50 skrivet: 02 aug-13 kl 10:21 »
Samma nummer som på bilderna ovan.
Tyvärr måste jag nog behålla tre hönor istället för bara en som det var tänkt från början...

Vild

• -
« Svar #51 skrivet: 02 aug-13 kl 13:42 »
Åh va fina. Den guldiga hönan med kycklingar ser precis ut som min fina Malva här hemma. Går det att få tag på dals-pärlhöna för en vanlig hobbyhönsägare?

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #52 skrivet: 02 aug-13 kl 13:59 »
Om du har vägarna förbi får du gärna köpa en höna och 1-2 tuppar. Annars kommer äggen från ieenilorac, hon säljer avelsägg. Jag är väldigt vanlig så det är inget konstigt med att ha Dals-Pärlhöns.

Vild

• -
« Svar #53 skrivet: 02 aug-13 kl 20:43 »
Skåne är tråkigt nog väldigt långt bort. Annars hade jag kommit på stört. :) Men när jag har ruv-villig höna själv kanske man kan köpa avelsägg? Dom kan ju skickas.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #54 skrivet: 03 aug-13 kl 10:15 »
Nej, det är Uppland som är långt bort ;)
Ja det tycker jag att du ska göra. Jag kommer nog inte att behålla någon tupp, men hör med någon som skickar ägg.

Vild

• -
« Svar #55 skrivet: 04 aug-13 kl 09:09 »
Nej, det är Uppland som är långt bort ;)
Ja det tycker jag att du ska göra. Jag kommer nog inte att behålla någon tupp, men hör med någon som skickar ägg.
Det ska jag göra. Jag måste vänta tills jag har en ruvvillig höna först bara. ;D Finns den verkligen bara nere i Skåne? Jag vill ju ha en nu! *otålig nyförälskad* ::)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #56 skrivet: 06 maj-14 kl 13:16 »
Oj vad länge sen det var att jag skrev här, jag som hade tänkt att visa bilder hela tiden...

Det var meningen att jag skulle behålla en höna. Det gick inte så bra, det blev 3 hönor och en tupp  ;D Alldeles för söta för att sälja.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #57 skrivet: 06 maj-14 kl 13:18 »
För det mesta blir bilderna så här:

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #58 skrivet: 06 maj-14 kl 13:23 »
Den här vackra hönan kläcktes först, började värpa först, har värpt flest ägg och vill nu ruva.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #59 skrivet: 06 maj-14 kl 13:24 »
Den här är tamast och min favorit.

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser