Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ersättning för andras jakt på egen mark?  (läst 14056 gånger)

bondobjekt

• Gäst
Ersättning för andras jakt på egen mark?
« skrivet: 28 aug-11 kl 16:09 »
Då jag på allvar börjar fundera på att skaffa gård och är vegetarian skulle jag uppskatta förslag på lämplig ersättning för att andra ska få jaga på min mark. Vet inte alls hur sådant fungerar eller hur man ska kunna veta vad som fällts. Vad kan man ha för överenskommelse här? Förslag eller egna erfarenheter. Det senare värdesätts nog högst. Att någon kommer med lösningar som fungerat för er.

regnpipan

• Gäst
SV: Ersättning för andras jakt på egen mark?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-11 kl 17:55 »
Jakträtten hänger ihop med äganderätten till mark. Jakträtten kan dock "hyras ut" tillfälligt (1 eller flera år). Vanligen startar ett sådant avtal den 1 juli. Avtalet kan ha lite olika omfattning, det kan t.ex. enbart gälla älg, eller bara småvilt eller kanske all jakt. Vad som är ett lämpligt pris varierar i förhållande till var i landet man bor. Norrland är oftast billigt (några kr per ha), mälardalen och skåne asdyrt (ibland många hundra per ha). Vet att kyrkan i närheten av där jag bor tar 120 kr / ha och år, kommunen är inne på en liknande prissättning.

Du kan givetvis skriva in i kontraktet att du skall ha en redovisning av fällt vilt, jag har aldrig stött på redovisningskrav från markägare.

En länk till ett rätt bra utformat kontrakt (LRF + Jägareförbundet) hittar du på: http://www.jagareforbundet.se/Global/Blanketter/4.pdf

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #2 skrivet: 28 aug-11 kl 18:06 »
Då jag på allvar börjar fundera på att skaffa gård och är vegetarian skulle jag uppskatta förslag på lämplig ersättning för att andra ska få jaga på min mark. Vet inte alls hur sådant fungerar eller hur man ska kunna veta vad som fällts. Vad kan man ha för överenskommelse här? Förslag eller egna erfarenheter. Det senare värdesätts nog högst. Att någon kommer med lösningar som fungerat för er.

vi tar 500:- för jakträtten på våra marker, dom jagar inget här man dom få mark så dom kan skuta lite mer där dom jagar, ca 8 hektar och ganska nära storstad.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

anders50

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 aug-11 kl 18:27 »
Även storleken och markens arrondering har betydelse för vad man tar betalt. Vägar, järnvägar, motionsspår och annat störande är saker som drar ned avgiften.
Är det en liten mark på några hektar du ämnar arrendera ut så kolla med grannarna först, kan vara bra för grannsämjan!  :)
Jag betalar för mina jaktmarker från 50kr/ha till dyrast 105kr/ha.... moms tillkommer.  I småland.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 28 aug-11 kl 19:19 »
Även storleken och markens arrondering har betydelse för vad man tar betalt. Vägar, järnvägar, motionsspår och annat störande är saker som drar ned avgiften.
Är det en liten mark på några hektar du ämnar arrendera ut så kolla med grannarna först, kan vara bra för grannsämjan!  :)
Jag betalar för mina jaktmarker från 50kr/ha till dyrast 105kr/ha.... moms tillkommer.  I småland.
då får vi rätt bra  :D jag låter dom betala för marken för att få jag lite mer
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #5 skrivet: 30 aug-11 kl 08:45 »
Om du är intresserad av att få kött kan du skriva in/säga att du vill ha det första rådjuret/vildsvinet el vad det nu är. Var också tydlig med om du tycker det är för mycket vilt och önskar hårdare avskjutning eller om du önskar "måttlighet". En seriös jägare respekterar det.

Liten

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 30 aug-11 kl 09:35 »
Ta betalt?

Vi har tom en jaktstuga på vår mark som jägarna använder plus att de matar vildsvinen med majstunnor.

Vi har knappt 4 hektar liten gård. Inget avtal, inget reglerat (de har alltid stått där, typ).

Avtal känns knepigt när man är ny i gården och inte vill stöta sigmed grannarna. Hur bör vi göra?

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #7 skrivet: 30 aug-11 kl 09:42 »
En vegetarian är väl knappast intresserad av kött  ;D,,, åtminstonde inte för eget bruk.
Fö tycker jag att själva ursprungsfrågan är tämligen svårbesvarad, eftersom både fastighet/areal och arronderingsunderlag saknas.

Halte

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 aug-11 kl 09:43 »
Prata med jaktlagen runt omkring och se vad de säger.. Det tror jag är enklast och smidigast.
Jag tog kontakt med ena jaktlaget här omkring coh frågade om de var intresserade av jakten och intresset var väl svalt men de tog ändå in marken bara för att slippa ha det andra jaktlaget i en kil in i deras mark. Betalningen blev fiskerätt i en sjö + ett vildsvin om året. Men de har faktiskt lämpat av ett rådjur om året också utöver det. För min del är det ett helt OK upplägg även om jag nu inte utnyttjar fiskerätten längre, det har ju å andra sidan inte varit någon som jagat på min mark under dessa 3 år heller så.. :)

Lainde

• -
« Svar #9 skrivet: 30 aug-11 kl 09:51 »
Ta betalt?

Vi har tom en jaktstuga på vår mark som jägarna använder plus att de matar vildsvinen med majstunnor.

Vi har knappt 4 hektar liten gård. Inget avtal, inget reglerat (de har alltid stått där, typ).

Avtal känns knepigt när man är ny i gården och inte vill stöta sigmed grannarna. Hur bör vi göra?

Är det er privata jaktstuga?

Liten

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 30 aug-11 kl 15:36 »
Är det er privata jaktstuga?

Nej, det är en vagn som de tagit hit som de sitter och lurar på svinen i. Vi använder den inte.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 30 aug-11 kl 16:12 »
Ni får väl lite vildsvinskött emellanåt, hoppas jag? Isf är det väl ingen idé att hålla på och skriva avtal.
Men det kan ju bli bekymmer med vilsvinsåtlar, då är grisarna i närheten och bökar oxå....och det finns ju det som är roligare än att få sin mark uppbökad.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tännlappen

• -
« Svar #12 skrivet: 30 aug-11 kl 16:58 »
Nej, det är en vagn som de tagit hit som de sitter och lurar på svinen i. Vi använder den inte.
Har dom inte frågat er om lov så tjuvjagar dom troligtvis på er mark.

Lainde

• -
« Svar #13 skrivet: 30 aug-11 kl 17:17 »
Har dom inte frågat er om lov så tjuvjagar dom troligtvis på er mark.

Det här är inte helt lätt att "bena ut" baserat på givna uppgifter.
Du kan ha rätt, Tännlappen, men det kan lika gärna vara så att jägarna har någon form av kontrakt
för jaktmarken/uppställningsplats av vagnet med tidigare fastighetsägare.

anders50

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 30 aug-11 kl 17:24 »
Ta betalt?

Märkligt!  Kollade ni när ni köpte gården att det inte fanns någon förbehåll när det gällde jakten?  Annars är det ju en väldigt märkligt betéende att bara fortsätta jaga trots att marken bytt ägare.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #15 skrivet: 30 aug-11 kl 17:40 »
Det här är inte helt lätt att "bena ut" baserat på givna uppgifter.
Du kan ha rätt, Tännlappen, men det kan lika gärna vara så att jägarna har någon form av kontrakt
för jaktmarken/uppställningsplats av vagnet med tidigare fastighetsägare.

Det är möjligt men mycket osannolikt. De tjuvjagar med största sannolikhet. De kommer att fortsätta med det tills de blir "informerade" om att de inte får göra det.

När jag var ny på min gård stötte jag på en jägare med hund på min mark. Jag hälsade artigt. Han blev uppenbarligen oerhört generad och började svamla om ditten och datten och att han kände han och henne. Och att ingen tidigare hade brytt sig om att han jagade där. Jag hade fortfarande inte sagt något annat än "Hejsan!". Sedan gick han och jag har inte sett han sedan dess ...   (:)

Sätt upp en lapp på jaktstugan där du informerar om att marken bytt ägare och alla tidigare avtal rörande jakt och uppställningsplats har upphört. Men att du gärna diskuterar möjligheten att upprätta ett nytt avtal om så önskas. Om du inte vill ha dem där är det bara att dra till med sisådär 20 000:- om året för jakträtten. Annars får du kanske nöja dig med ett par tusenlappar, och då ingår uppställningsplatsen.

Att vara flat och mesig innebär nog mest bara att man blir förlöjligad och överkörd av grannarna. Inte att de tycker att man är snäll och trevlig. Var artig men tydlig.  8)

Lainde

• -
« Svar #16 skrivet: 30 aug-11 kl 18:39 »
Det är möjligt men mycket osannolikt. De tjuvjagar med största sannolikhet. De kommer att fortsätta med det tills de blir "informerade" om att de inte får göra det.

Vak/jaktkoja - fast åtelplats, där man tydligen inte skäms för att "öppet" passa på gris, och någonstans inom dessa 4 ha ligger dessutom minst ett bostadshus (markägarnas).
Känns lite främmande att någon skulle bedriva regelrätt "tjuvjakt" under dessa förhållanden?, men som sagt,,,, man kan bara spekulera i saken.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #17 skrivet: 30 aug-11 kl 19:12 »
Ser du dem så skall du gå fram och prata med dem. Säg, "Hej, det är jag som är markägaren här. Vad gör ni här?"

Börjar de svamla om att de har avtal med någon så säger du bara att det avtalet gäller inte. Detta eftersom du som ny ägare inte blivit informerad om avtalet och inte heller har fått någon ersättning. Ligger de ute med pengar får de själva kräva tillbaka dem av den person som lurade dem. Be dem att legitimera sig och visa upp sina jaktkort.

Om de krånglar ringer du polisen och säger att du har ett gäng okända otrevliga beväpnade personer på din mark och att du är rädd. Låt gärna jägarna höra att du ringer. Kommer polisen så riskerar jägarna att bli av med sina vapenlicenser och jaktkort. Du riskerar inget alls.

Men var hela tiden artig och undvik att bli högljudd. Stanna kvar tills de försvinner.

Du är markägaren. Det innebär att det är du som bestämmer. Ingen annan!

En del människor är så fräcka och oförskämda att man inte tror att det är sant.

Tännlappen

• -
« Svar #18 skrivet: 30 aug-11 kl 21:37 »
Märkligt om förra ägarna inget sagt till dom förmodade tjuvjägarna. Kör säkerligen fulingen "vi visste inget",men det håller inte i rätten. Stå bara bredbent och visa pondus mot tjuvjägarna.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 30 aug-11 kl 23:14 »
det kan ju vara så att nån oseriös typ arrenderat ut din mark till jägare.. de kanske betalat stora summor till en snubbe som utgett sig för att vara markägaren.. inte helt ovanligt då det finns pengar att tjäna..

kan ju oxå vara så att jakten är utarrenderad på 5-10år och att de betalat förra markägaren.. kolla med tidigare ägare eller snacka med jägarna.. självklart skall ingen jaga utan din vetskap..  att de skulle vara tjuvjägare låter osannolikt..
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 2 användare (1 dolda)
Susanna Ramirez

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser