Jag har en sex-å-enhalva för räven. Används även till rådjur, dov och ibland för älg. Har skjutit en hel del kråkfågel på åtel med den också. Bra med billig övningsammo som gör att man kan bekanta sig rejält med bössan, bra utbud av helt OK bössor till bra pris. Sedan finns det ett hyfsat utbud av köpeammo, vilket gör att man kan prova ut vad som går bäst i just den egna bössan.
När jag jagar räv brukar jag använda Millforce varmintammo. En väldigt snabbt laddad snabbexpanderande kula som om man skjuter in den 2 cm över riktpunkten på 80 m medger att man inte behöver ratta på kikarsiktet förrns avståndet börjar närma sig 200 m. Men att skjuta räv på det avståndet är ju ändå inte att rekommendera.
Mitt tips är att inte köpa en klass 2 eller klass 3 utan att gå på en klass 1, då helst en 6,5-a (6,5x55 mm Swedish Mauser). Den är en helt OK allroundkaliber som är bra till det mesta och har mycket bra långhållsegenskaper. Om du sedan skall ge dig i kast med vildsvin eller björn så kan det ju vara bra att komplettera med en något grövre kaliber. Men samtidigt fortsätta öva flitigt med 6,5-an.