Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är en ras??  (läst 2133 gånger)

jennabus

• Kaninuppfödare
    • Norrbotten
    • Mytoskaniner
Vad är en ras??
« skrivet: 26 aug-11 kl 12:12 »
I varje (inte riktigt) tråd hittar man små gnabb om raser vad som är riktigt och inte riktigt. Funderar väldigt över vad en ras är för er ;)...
För mig är en ras något som är genomtänkt avlad för att förstärka och behålla de goda egenskaper kaninen har inom det område den är framtagen.
Tex Rex=produktion i första hand för den vackra pälsen men också för det goda köttet. Senare även för utställning. Sedan slår fortfarande i vissa linjer ett mindre socialt beteende (ibland rent otrevligt igenom) men allt eftersom kaninen blivit en leksak för barn  >:( har man fokuserat på temperamentet. Detta var bara ett exepel för att ni skall förstå hur jag menar  :-[.
Hur resonerar ni angående ras eller inte ras? Är den förädlade kaninen inget att ha? I så fall varför lägger man ner en massa arbete på att bevara lantraserna för i slutändan blir det ju samma sak som de redan "etablerade" raserna...
Ni som tycker att de svenska lantraserna inte är en ras, varför? För med målmedvetet arbete så blir de ju i slutändan lika "etablerade färdiga raserna" som oftast är importerade och blandade med de svenska lantraserna för att få den populationen vi idag har..
Hoppas ni förstår vad ja menar och är nyfiken på, är urkass på att uttrycka mig  :-[..

Irmelinis

• Gäst
SV: Vad är en ras??
« Svar #1 skrivet: 26 aug-11 kl 12:42 »
För mig är det en homogen grupp, som liknar varandra i egenskaper och utseende (inte nödvändigtvis färg dock). När man parar två av dessa ska man kunna veta vad man kan förvänta sig av ungarnas egenskaper och utseende.

Sedan tycker ju jag att egenskaper och hälsa är viktigare än utseende och färg. Jag blir förundrad ibland när ett visst djur blir indelad i raser endast pga färgvarianten.

Utställningar med bedömningar av funktion och egenskaper skulle jag uppskatta mer än utställningar med bedömning av utseende. Så det inte blir som inom hundrasaveln, att man avlar på sjuka djur bara för att de har ett attraktivt/annorlunda utseende.

Irmelinis

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 aug-11 kl 13:08 »
Hittade en kort tråd om liknande ämne i hönsforumet
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=102823.0

jennabus

• Kaninuppfödare
    • Norrbotten
    • Mytoskaniner
« Svar #3 skrivet: 26 aug-11 kl 15:19 »
Intressant att man indelar efter endast färg utan hänsyn till andra egenskaper, på vilka djur gör man det?? Inte hund, katt, häst eller kanin som jag endast har erfarenhet av.
Sant att hundaveln helt gått över styr bitvis och så även kattaveln. Tur att utställningsaveln inom kanin fortfarande lägger stor vikt vid helheten av ett djur. Honor helt utan kvaliteter som mammor tas ur avel en hona med goda modersegenskaper står över en dålig mor med hög poäng osv...

Irmelinis

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 aug-11 kl 17:04 »
Intressant att man indelar efter endast färg utan hänsyn till andra egenskaper, på vilka djur gör man det?? Inte hund, katt, häst eller kanin som jag endast har erfarenhet av.
Sant att hundaveln helt gått över styr bitvis och så även kattaveln. Tur att utställningsaveln inom kanin fortfarande lägger stor vikt vid helheten av ett djur. Honor helt utan kvaliteter som mammor tas ur avel en hona med goda modersegenskaper står över en dålig mor med hög poäng osv...

Jag tänkte på hundraser t.ex, som taxar. Långhårig tax, strävhårig och korthårig är ju alla tre olika raser, men egenskaperna, färger, ursprung och utseende (förutom pälsstruktur) är ju detsamma. Korthårig och strävhårig vorsteh likaså.
Jämför med rasen Border collie som kan ha vilken pälslängd eller struktur som helst, öronen kan hänga eller stå upp osv. För att man vill avla på egenskaper och funktion, inte utseende.

Inom hästraserna har du Paint och Palomino-"raserna", där kan du registerar vilken hästras (eller blandning) som helst bara den följer vissa storleksramar och har rätt färg.

Vissa kaninraser har väl också blivit uppdelade i två eller fler olika raser, enbart pga färg, fastän de har samma ursprung och egenskaper? Belgian Silver och French silver, om jag inte minns fel.

jennabus

• Kaninuppfödare
    • Norrbotten
    • Mytoskaniner
« Svar #5 skrivet: 26 aug-11 kl 17:20 »
Tänkte du på stora och lilla silver så skiljer endel mer än bara namnet... Belgian och French har jag ingen aning om, har aldrig sett :)... Det jag inte visste var att det avlades på endast färg utan andra faktorer. Korthår, strävhår mm har inget med färg att göra. Lika gäller kaniner med avikande hårstruktur tex Dvv rex (ingen egen ras utan en dvv med rex päls). Skillnaden vad gäller hårlaget på Vorsteh och deras egenskaper vid jakt temperament osv är en storskillnad men vill hålla mig till kaninerna då vi är på kanindelen  :)...

Gösta

« Svar #6 skrivet: 26 aug-11 kl 18:47 »
Så kallad "rasförädling" är människans strävan av att förändra naturen utan hänsyn taget till djuret. Alla kaniner härstammar från vildkaninen.
Gösta

jennabus

• Kaninuppfödare
    • Norrbotten
    • Mytoskaniner
« Svar #7 skrivet: 26 aug-11 kl 20:32 »
Så kallad "rasförädling" är människans strävan av att förändra naturen utan hänsyn taget till djuret. Alla kaniner härstammar från vildkaninen.
Gösta

Det vet jag Gösta :)... Jag ville bara få igång en diskussion om hur man ser på vad en ras är i en egen tråd, då det vid ett par tillfällen blivit väldiga diskussioner om vad som är en ras "på riktigt" och det känns lite trist att så fort någon vill ha info så slutar det med att man gnabbas ist för att lämna den infon man kan om "sin" ras och det man brinner för och låta den som vill starta själv göra ett val om vad som skulle passa dem bäst :)... Men inte många tycks igentligen ha någon åsikt eller tanke om vad en ras är, eller kanske är jag väldigt dålig på att uttrycka mig  :-[...

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 27 aug-11 kl 09:34 »
En renrasig kanin är för mig en kanin som man vet hur ungarna kommer se ut om man parar med en annan inom samma ras. Hyfsat samma storlek och "karaktär" (rasprägel på bedömningskortet). Två dvärgvädurar får inte en hermelinunge. Två tysk jättescheck får inte angoror. En renrasig kanin är för mig också en kanin som har en kartlagd härstamning där man kan se att andra raser inte blandats in. Nya raser tas upp i standarden som godkänd ras när dom är hyfsat homogena i exteriören.

Gottisar har ju faktiskt en egen rasprägel, det "gamla" utseendet på ex öron och typ. Vikten verkar ju dock variera stort? Pälsanlag också, det finns ju rexade? Alla raser börjar ju nånstans med korsning av andra raser. Andra raser blandas in för att få in egenskaper som fattas i populationen (vanligt med pälsanlag).

Renavla på färger, det är det inte ens alla SKAF-medlemmar som gör (många raser kan ge suprises pga dolda anlag från tidigare färgkorsningar).
//Lina

Gille

• -
« Svar #9 skrivet: 28 aug-11 kl 09:18 »
Ser man till vikt kan det variera stort även på andra raser. Och rex är inte önskvärt på Gotlandskanin då man (tror jag det var) ser det som en senare inkorsning. Håller med om att Gotlänningen är relativt homogen. Att det sedan finns dokumentation på ALLA Gotlänningar så ser man lätt att det är en egen grupp, dvs ras. Till skillnad på Dvärgvädur som vi kallar dvärgvädur så fort den kan bedömmas som det exteriört.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser