I varje (inte riktigt) tråd hittar man små gnabb om raser vad som är riktigt och inte riktigt. Funderar väldigt över vad en ras är för er

...
För mig är en ras något som är genomtänkt avlad för att förstärka och behålla de goda egenskaper kaninen har inom det område den är framtagen.
Tex Rex=produktion i första hand för den vackra pälsen men också för det goda köttet. Senare även för utställning. Sedan slår fortfarande i vissa linjer ett mindre socialt beteende (ibland rent otrevligt igenom) men allt eftersom kaninen blivit en leksak för barn

har man fokuserat på temperamentet. Detta var bara ett exepel för att ni skall förstå hur jag menar

.
Hur resonerar ni angående ras eller inte ras? Är den förädlade kaninen inget att ha? I så fall varför lägger man ner en massa arbete på att bevara lantraserna för i slutändan blir det ju samma sak som de redan "etablerade" raserna...
Ni som tycker att de svenska lantraserna inte är en ras, varför? För med målmedvetet arbete så blir de ju i slutändan lika "etablerade färdiga raserna" som oftast är importerade och blandade med de svenska lantraserna för att få den populationen vi idag har..
Hoppas ni förstår vad ja menar och är nyfiken på, är urkass på att uttrycka mig

..