Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kraftfoder å mineralgiva...  (läst 1582 gånger)

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
Kraftfoder å mineralgiva...
« skrivet: 25 aug-11 kl 23:37 »
Har 2 blandrasgetter, kastrerade killar, som går med våra fjällnäradamer å våra hästar.
Alla djuren har fri tillgång på hösilage å hö dygnet runt.
Går i mkt stora mkt kuperade hagar där d finns gräs, skog å sly.
Undrar lite vad för mineraler och kraftfoder ni ger å vad ni tycker mina behöver.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Sussilo

  • Gäst
SV: Kraftfoder å mineralgiva...
« Svar #1 skrivet: 26 aug-11 kl 06:52 »
Dina killar verkar leva ett härligt liv! Enl min uppfattning ska kastraterna inte ha kraftfoder, men ev. en gnutta mineralfoder, typ Nötfor Effekt eller likvärdigt. Viltsaltsten + vanlig, vit saltsten  och vatten så har de allt de behöver, skog och sly har de ju gott om  :).
« Senast ändrad: 26 aug-11 kl 08:02 av Sussilo »

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
SV: Kraftfoder å mineralgiva...
« Svar #2 skrivet: 28 aug-11 kl 22:18 »
Viltsaltstenen har dom,å älskar den!:) Ska inhandla lite nötmineraler då.  :)
Ja, dom e rätt så nöjda m tillvaron. ;)
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Kraftfoder å mineralgiva...
« Svar #3 skrivet: 30 aug-11 kl 06:05 »
Den vanliga vita saltstenen innehåller inte tillräckligt med koppar för att tillgodose detta behov hos getter. Den grå viltsaltstenen är betydligt bättre, men t.o.m. den innehåller för lite koppar. Hur mycket koppar Nötfor Effekt innehåller vet jag inte, men jag tvivlar på att mineralbehovet hos nöt och get är samma.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Sussilo

  • Gäst
SV: Kraftfoder å mineralgiva...
« Svar #4 skrivet: 30 aug-11 kl 06:56 »
Senast jag kollade innehållet av cu/kopparsulfat i Nötfor Effekt fanns varianter med 540, 800 och 1000 mg/kg. Mineralfoder avsedda för får innehåller för litet/ingen koppar och det blir helt fel för getter. "Ko-mineraler" anses i stora delen av getvärlden vara lämpligt för getter. Har själv alltid använt det och har aldrig haft problem med bristsjukdommar hos getterna  :) .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser