Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gårdshöna  (läst 6467 gånger)

Alternativen

• Gäst
Gårdshöna
« skrivet: 24 aug-11 kl 22:55 »
Svara bara på min fråga nu, jag vill INTE ha lantrashöns!!!!!

Hej! Jag vill skaffa som min egen gårdshöna, alltså typ som min EGNA ras.
Jag vill få tag på 2 raser som är ganska lika varandra, men den ena får gärna ha något som avviker, som hätta, långa ben/korta ben, skägg eller liknande. Men den ska i övrigt vara ganska lik den andra hönsrasen...

Några tips?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Gårdshöna
« Svar #1 skrivet: 24 aug-11 kl 23:00 »
vet inte vad du menar med egna ras riktigt.. köper du gökfärgade maraner och gökfärgade houdaner så har du en ras utan tofs och skägg och en med... finns givetvis en hel mängd kombinationer att genomföra...  alla höns duger som gårdshöns vill jag påstå...
Fjäderfän och kaniner

Alternativen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 aug-11 kl 23:04 »
menar att jag vill ha 2 olika raser som har ungefär samma kroppsbyggnad.
Som jag ska korsa med varandra för att få fram min EGEN gårdshöna.

grimbart

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 aug-11 kl 23:08 »
menar att jag vill ha 2 olika raser som har ungefär samma kroppsbyggnad.
Som jag ska korsa med varandra för att få fram min EGEN gårdshöna.
ok.. jag har korsat isbar med blomme och fått helsvarta med grönblå skimmer i fjäderdräkten som på skator.. både gröna och bruna ägg i samma size... 
Fjäderfän och kaniner

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 aug-11 kl 23:10 »
Kort sagt så vill du avla fram en egen ras som ska se trevlig ut, som du kan ha inne på gården?  ::)

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 aug-11 kl 23:12 »
Jag slår ett slag för att du ska ha en maran inblandad.
Brunbruna ägg och tålig höna som är snygg.

Frågan är vad du mer vill uppnå utseendemässigt beroende på vad man mer ska vilja korsa med? :)

Alternativen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 aug-11 kl 23:27 »
Jag slår ett slag för att du ska ha en maran inblandad.
Brunbruna ägg och tålig höna som är snygg.

Frågan är vad du mer vill uppnå utseendemässigt beroende på vad man mer ska vilja korsa med? :)
maran är de randiga va?

Jag vet inte riktigt, är inte så hajj på raser direkt. Men finns det någon ras som har ungefär samma kroppsbyggnad som maran då? Hätta eller liknande är ett plus  ::)  :D

Xoot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 aug-11 kl 23:47 »
maran är de randiga va?

Jag vet inte riktigt, är inte så hajj på raser direkt. Men finns det någon ras som har ungefär samma kroppsbyggnad som maran då? Hätta eller liknande är ett plus  ::)  :D

Ungefär och ungefär.. Du kan ju korsa en stor maran med en pytteliten araucana tex. så det handlar om vad du vill ha.
Jag tänkte främst på kopparmaran. Titta på google.

Blomme?

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #8 skrivet: 25 aug-11 kl 06:24 »
Bor du i närheten får du gärna komma o kolla,jag har flera olika raser och olika färger. Maran tycker jag också om, har svart/koppar och vetefärgad.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 25 aug-11 kl 07:14 »
Araucana finns med både kvastar o skägg och dom lägger blåa ägg .
Korsa den rasen med en högproduktiv äggläggare tex Leghorn så blir det nog ganska så kul varianter ..som lägger bra med ägg .
Annars har du tex stor wyanedott som har väldigt vacker fjäderdräkt  att blanda in .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ronny

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 25 aug-11 kl 19:32 »
Tofsig blommetupp med maran eller RIR kanske? Borde bli en rejäl korsningseffekt, åtminstone i första generationen.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 25 aug-11 kl 19:56 »
Jag skulle vilja ha lite mer uppgifter om vad du ska ha dina hönor till, mer än gå och kackla på gården..... ägg, kött, ligghöns, ögongodis ???
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

rackarns

• Närke
« Svar #12 skrivet: 25 aug-11 kl 20:27 »
Mina faverolle/australorp gillar jag!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 25 aug-11 kl 21:59 »
Om jag skulle ta fram en gårdshöna till mej själv skulle jag kombinera en snabbväxande ras med en högproduktiv ras .
Då får man ju både kött o ägg .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

grimbart

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 25 aug-11 kl 22:00 »
Mina faverolle/australorp gillar jag!
jag hade en faverolle korsad med isbar.. den såg ut som en skäggig berguv ;D.. men den dog dessvärre innan den växt klart... otur..
Fjäderfän och kaniner

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 25 aug-11 kl 22:02 »
Vill man ha nåt knäppt så korsa nåt frisserat med Araucana som har både kvastar och skägg plussa sen till nåt med hätta *S*  ;D

grimbart

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 25 aug-11 kl 22:08 »
nakenhalsat med frisserad  och skägg på det... ;)
Fjäderfän och kaniner

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 25 aug-11 kl 22:09 »
Hahah Snyggt det grimbart plussa på lite randigt och guldbandat oxå så blir det riktigt hysteriskt  ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #18 skrivet: 25 aug-11 kl 22:23 »
nakenhalsat med frisserad  och skägg på det... ;)
Nakenhalsade har bara varannan fjäderrad. Det är inget problem för dem i vårat klimat med normala fjädrar men jag skulle inte satsa på frisserade nakenhalsar då de förmodligen kommer ha svårt att hålla värmen i viinterkylan.

Nakenhals anlaget i kombination med frisseringsanlaget används i en del väldigt varma länder ( i bla Afrika) för att slaktkycklingar med dom egenskaperna klarar värmen bättre och äter bra även när temperaturen närmar sig 40+

Var sak på sin plats  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 25 aug-11 kl 22:25 »
Silkes + brahma svartguldbandad skulle bli ballt oxå *S*

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 5 användare (1 dolda)
Be, Schwartz kalle, Bokohammare, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser