Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gårdshöna  (läst 6476 gånger)

Xoot

• Gäst
SV: Gårdshöna
« Svar #20 skrivet: 28 nov-11 kl 16:33 »
Men då skulle väl "ni" genbankfolk skrika rakt ut?

Värt att bumpa tråden för en sådan kommentar?

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #21 skrivet: 28 nov-11 kl 17:41 »
Orpington och Kochin är väldigt lika varandra men kochin har fjäderbeklädaben och det har inte orpington.

Annars kanske faverolle korsat med brahma,orpington, kochin eller någon annan ras skulle blivit fina?
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

David97

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 28 nov-11 kl 17:52 »
Men då skulle väl "ni" genbankfolk skrika rakt ut?

Hej! Skulle bara säga en sak, det finns ca 1000 genbanks anslutna skånskblomme, men ca 2000 som är ''lösa'' Jag har ett gäng, i samma grupp som, Lohmann, sussex, araucana, brahma, dvärg kochin, av denna blandning blir det en lugn, fin och trevlig blandning!

.. Men en fin ''egenras'' skulle nog vara, Stor orpington, stor Kochin och stor faverolle!

Orpington är väldigt fina
Kochin är stora o fluffiga, med befjädrade ben
Faverolle, en bra kött- o värpras, med skägg!

Börja tex. med 1/2 Orpington tupp(ar), 1-3 kochin hönor och 1-3 faverolle hönor, eller hur som helst, en bra grupp av domma 3 :)

Ronny

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 30 nov-11 kl 16:08 »
Det är precis som David97 skriver. Det finns gott om "blommehöns" utanför genbanken. Det brukar också bli tuppar över i genbankerna. Det finns ingen anledning för "genbanksfolket" att "skrika" om du använder dig av detta material. Som jag skrev i ett tidigare inlägg tror jag att en blommetupp med tofs i kombination med maran och/eller RIR kunde bli en bra grund. Jag tror det kunde bli bra brukshöns av den kombinationen. Tofsen behövs givetvis inte, men det var ju ett önskemål från början.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 30 nov-11 kl 16:20 »
Här finns det just nu gått om unga blommetuppar med hätta ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser