Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  I valet och kvalet angående värmekälla...  (läst 7953 gånger)

granpa

• Medelpad
I valet och kvalet angående värmekälla...
« skrivet: 24 aug-11 kl 19:32 »
Hej!

Arbetet med den gamla fäboden går fint(Bilder kommer snart). Funderar dock på värmekälla och har här ett dilemma. Jag vet helt enkelt inte var jag skall få tag på en produkt som uppfyller mina behov.

Förutsättningar:

Boyta: 16-18 m^2
Isolering: Timmerstockarna och husmossan mellan dem. Spån i golv och ovanpå innertak.
Sysselsättning: Arbetar.

Behov:

Jag skall kunna värma upp fäboden under vintern då det är som kallast(ner till -34 grader ungefär).
Jag skall kunna laga mat på spisen/pannan eller vad det nu är jag behöver.
Det skall helst finnas vattentank med kran på sidan om.

Jag har en vedspis jag skulle kunna restaurera men den rackaren får man väl elda i hela tiden under vintern då det ej får plats större vedbitar i den.

Jag kan inte själv uppskatta vad jag skall ha för storlek på en eventuell kamin eller liknande. Ni kanske vet?

Cyklisten

• Gäst
SV: I valet och kvalet angående värmekälla...
« Svar #1 skrivet: 24 aug-11 kl 19:41 »
Finns det el?

Vargerik

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 aug-11 kl 19:59 »
Det går inte åt mycket effekt att hålla det där ordentligt varmt. Jag skulle prioritera värmelagringskapacitet före effekt på kaminen, läs en MASSA täljsten.
Och för guds skull, dra fram uteluft direkt till kaminen så slipper du drag.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 aug-11 kl 20:02 »
Okej, jag har tittat på dina tidigare inlägg och jag förstår att det inte finns el. Att jag frågade berodde på att det går väldigt mycket fortare att få upp värmen om man har en fläkt som blåser på kaminen.

Jag har i många år levt med Laxen 2 och den har fungerat bra. Billig också.

http://www.vedkaminer.nu/kaminernew.htm

Eller lär dig att mura en rörspis. Då kan du tjäna lite pengar genom att hjälpa andra med.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 aug-11 kl 20:34 »
En annan fråga som är viktig är hur mycket det får kosta. Har du 100 000? Eller 10 000? Eller va?

granpa

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 24 aug-11 kl 22:15 »
Tack så mycket för svaren hittills!

Cyklisten:
Jag klarar mig alltså med sådana småa rackare? och precis, jag har ej någon elektricitet. Jag skulle inte vilja lägga ut mer än 10000 kr. Helst kring 5000 kr ;) Angående fläkt, vad tror du om en sådan här?: http://www.ecofan.se/

Vän Af Ordning:
Vad menar du med uteluft för att slippa drag? Ett rör ut genom väggen?
« Senast ändrad: 24 aug-11 kl 22:23 av granpa »

Cyklisten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 aug-11 kl 22:24 »
Kaminerna räcker till, man kan elda så de glöder. Jag har skruvat bort den nedersta skjutluckan för att få in tillräckligt med luft.

Jag tror inte alls på Ecofan, det termoelektriska elementet ger alldeles för lite ström.

För att få el i ditt läge, skulle jag köpa ett extra batteri och en laddningsseparator till bilen, samma som finns till husvagnar och husbilar. Batteriet laddas när du kör och sedan kan du koppla det till ditt 12V-nät när du kommer hem och sedan driva fläkten. Då får du också till lite lyse, som är så mysigt i mörkret   ;D  . Och till datorn och bredbandet, så du kan hålla kontakt med verkligheten!

Cyklisten

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 aug-11 kl 22:27 »
Nackdelen med kaminen är förstås att den svalnar fort, så på morron är det svinkallt igen.

Vargerik

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 aug-11 kl 22:32 »
Vän Af Ordning:
Vad menar du med uteluft för att slippa drag? Ett rör ut genom väggen?

Japps, eller genom golvet beroende på hur spisen är placerad. Komforten och vedåtgången blir helt annorlunda.

granpa

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 24 aug-11 kl 22:40 »
Nackdelen med kaminen är förstås att den svalnar fort, så på morron är det svinkallt igen.

Jo, detta tänkte jag också på. Dock får man in hyffsade vedklabbar i den så det blir iaf inte lika mycket spring som vid en enkel vedspis. Jag kanske kan kombinera med lite täljsten på något vis, som Vän Af Ordning föreslog?

Bra idé det där med batteriet! Fyndigt! :)

Ja, det där med att ha kontakt med "verkligheten" kanske inte är så dumt ändå. En sådan självinsikt har jag att utan kontakt på det viset kommer jag att avskärma mig. Bitterljuv kunskap om sig själv, haha!

granpa

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: 24 aug-11 kl 22:42 »
Japps, eller genom golvet beroende på hur spisen är placerad. Komforten och vedåtgången blir helt annorlunda.

Ach so! Ja, det låter ju inte alls dumt! :D

Vargerik

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 aug-11 kl 23:34 »
En liten fuling jag gjorde var att jag helt sonika la ett sjok täljsten ovanpå vedspisen. Den blev ju kass som spis, men den lagrade värme å det grövsta. Klabbet var att lyfta ner den när sotaren kom.. Tungt jäv ull en!

Skogsola

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 aug-11 kl 07:21 »
 Täljsten är dyrt. Vanlig tegelsten lär funka lika bra och är nästan gratis. Inte behöver man nån fläkt till att värma ett så litet rum. Men el är ju bra till mycket annat.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 25 aug-11 kl 19:42 »
Både tegel och sand funkar lika bra som den "magiska" täljstenen... men är mycket billigare.

En stor nackdel dock med "tunga" eldstäder med en massa sten är att dom tar lång tid att få varma, sådana eldstäder funkar bäst om man kan elda lääääänge eller elda rejält ofta - dvs flera ggr per dag.

Vill man ha värme snabbt så är det en järnspis som gäller, plåt eller gjutjärn blir snabbt varmt och inte mycket värmer så som några kilo rödglödgad metall. 

granpa

• Medelpad
« Svar #14 skrivet: 26 aug-11 kl 12:40 »
Det låter ju som att det är en värmekälla av typen vedkamin och dess derivat som jag bör satsa på. Speciellt eftersom de värmer upp snabbt! När man kommit hem från ett löp- eller skidpass på vintern vill man gärna bli varm fort :D

http://www.vedkaminer.nu hade ju jäkligt behändiga sådana.

Men okej, då är det klart. Då är bara frågan vad jag lagar middag på? Kaminerna på ovanstående sida har visserligen en platta att kocka på men räcker det? Jag är inte direkt någon mästerkock som svävar ut särskilt mycket vad gäller föda så det kanske räcker med en platta.

Men uppvärmning av vatten för tvagning och tvättning? Måste åka och titta på dessa kaminer för att se dess proportioner och hur stor kokplattan är.

Tack för all input. Kommer ni på något mer så hojta till!

pålle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 aug-11 kl 13:37 »
Ja såg något som kan vara intressant  i biltemas katalog en 25liers  gryta med avtappnings kran   bra ackumulator tank och varmvatten för disk med mera obs bara ett tipps  .

bondobjekt

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 aug-11 kl 13:52 »

Men okej, då är det klart. Då är bara frågan vad jag lagar middag på? Kaminerna på ovanstående sida har visserligen en platta att kocka på men räcker det? Jag är inte direkt någon mästerkock som svävar ut särskilt mycket vad gäller föda så det kanske räcker med en platta.

Men uppvärmning av vatten för tvagning och tvättning? Måste åka och titta på dessa kaminer för att se dess proportioner och hur stor kokplattan är.

Har använt kamin för både matlagning tvätt och diskvatten. Kanske svårt om man ska steka men soppor och kok går utmärkt. Råder de som vill prova att använda sig av en kokplatta på spisen hemma om det finns möjlighet. Som före detta äventyrare och inbiten friluftsman har jag i flera års tid mest använt bara en platta. Det sparar också energi. Det finns en bok i ämnet.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #17 skrivet: 27 aug-11 kl 20:06 »
Tycker absolut att täljsten håller värmen bättre än tegel. Har en på övervåningen och både täljstenen och tegelstenen som rökröret går ut genomblir varma när man eldar, dock går det mycket fortare för teglet att svalna när eldan slocknat. Täljstenen däremot är ljummen nästa morgon.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Vargerik

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 28 aug-11 kl 01:04 »
Tycker absolut att täljsten håller värmen bättre än tegel. Har en på övervåningen och både täljstenen och tegelstenen som rökröret går ut genomblir varma när man eldar, dock går det mycket fortare för teglet att svalna när eldan slocknat. Täljstenen däremot är ljummen nästa morgon.

Även min erfarenhet, har dock inte hittat tekniska data på täljsten vs tegel. Grejen med täljsten är att den ska värmas upp satan, typ 300 C. Då blir det redigt bra värmelagring. Såna där täljstenprydda kaminer där stenen knappt blir fisljummen är skit och fyller inte avsedd funktion, elden ska direkt på stenen om det ska bli nåt.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #19 skrivet: 28 aug-11 kl 10:40 »
Vi har en Scanspis Andersen 4-5 och den håller som sagt värmen på vår övervåning en hel natt om det inte är kallare än -25 ute. Men man måste som sagt elda på ordentligt först så täljstenen blir ordentligt varm. Täljstenen blir varm mcket långsammare motför teglet, vilket kan göra att man tror att de håller värmen lika bra. Men om man får upp värmen ordentligt igenom hela täljstenen håler den betydligt mycket bättre än tegel.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser