Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dv kochin, gula ben?  (läst 2264 gånger)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
dv kochin, gula ben?
« skrivet: 23 aug-11 kl 13:25 »
skall en dv kochin ALLTID ha gula ben, eller kan de ha bleka/beiga, grå osv...
fick hem 6 kycklingar från samma ställe som jag hämtade mina första dv kochins, och ju mer jag tittar ju mer inser jag att alla från det stället har lite varierande ben färg, men ingen är riktigt gul om ja säger så.
de har fina kroppar med fylliga fjädrar, befjädrade ben, och eftersom uppfödaren även säljer avelsägg tycker man väl att de borde vara rasrena som de skall vara, men dock ej färg rena, utan en blandfärgad grupp.

tacksam för alla råd jag får.... bara internet hemma ordnar upp sig så ska jag lägga ut bilder på dem  :D
även en blind höna hittar ett korn...

sonja på slätten

• Halland
SV: dv kochin, gula ben?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-11 kl 13:59 »
Du behöver nog inte oroa dig.  För att benen ska bli gula krävs inte bara arvsanlag, utan även att djuren äter en massa av sådant  som gräs och annat grönt eller majs t.ex.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #2 skrivet: 23 aug-11 kl 14:50 »
Ja, de ska alltid ha gula ben. De är inte så gula från födseln med med utevistelse och grönt fint gräs på våren brukar de bli kanongula. Avlar man på felfärgade ben blir ju naturligtvis avkomman därefter. Fotsulan är gul även som nykläckt. Att säljaren även säljer avelsägg är tyvärr inga garantier för någonting!!

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #3 skrivet: 24 aug-11 kl 10:15 »
lägger in lite bilder på de jag hämtat från samma ställe...
2 tuppar har flyttat, träffade en av dem igår och den hade då rejält gula ben...

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #4 skrivet: 24 aug-11 kl 14:28 »
Varierar benfärgen mellan de olika färgerna?

Alltså har vissa färger gulare ben än andra och om så är fallet beror det på att några färger generellt håller högre kvalitet eller på att vissa färger inte har genetiska förutsättningar för riktigt gula ben?
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #5 skrivet: 24 aug-11 kl 16:55 »
jag har en svart höna med silver hals fårn första leveransen som har väldigt grå ben, samma med den svarta med silver hals som kom hit nu senast... de 2 äldsta tupparna har båda beiga ben... sen har ja inte full koll vilken nyans de övriga hönorna fårn senaste leveransen har...

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #6 skrivet: 24 aug-11 kl 17:14 »
Varierar benfärgen mellan de olika färgerna?

Alltså har vissa färger gulare ben än andra och om så är fallet beror det på att några färger generellt håller högre kvalitet eller på att vissa färger inte har genetiska förutsättningar för riktigt gula ben?

Det är ärftligt. Man ska ju bara avla på "rättfärgade" så är det oftast inga bekymmer. De svarta och andra mörka färger har mörkare ben en bit ner men fotfulan ska alltid vara gul.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #7 skrivet: 24 aug-11 kl 19:52 »
ska försöka kika vad det är för färg under fötterna nästa gång ja släpper ut dem i dagsljus, dvs imorgon :)

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #8 skrivet: 24 aug-11 kl 21:22 »
Det är ärftligt. Man ska ju bara avla på "rättfärgade" så är det oftast inga bekymmer. De svarta och andra mörka färger har mörkare ben en bit ner men fotfulan ska alltid vara gul.

Det förstår jag, att det är ärftligt! Jag tänkte mer på om en tex svart höna kan anses ha mycket bra benfärg trots att hennes ben är mörkare än tex en vit hönas eller har en svart dv.kochin av toppklass knallgula ben? Att svart färg "ursäktar" mörkare ben, typ...

När man ser på bilder av dv.kochin är det många svarta som har ganska mörka näbbar, tex.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 1 användare
stromback

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser