Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har man getter till?  (läst 22367 gånger)

Luppa

• Norrbotten
Vad har man getter till?
« skrivet: 23 aug-11 kl 12:10 »
Som rubriken säger: vad använder folk sina getter till? Att man kan mjölka och göre getost vet jag så klart, men annars då?
Går det att äta getkött, fått för mig att det skulle smaka hemskt?
Upplys en oupplyst stackare.  ;D
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Miss Evil

• Skåne
SV: Vad har man getter till?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-11 kl 15:19 »
Vi ska ha våra till att hålla efter sly på en mark som vi vill göra om till bete. Sen säger folk att det är gott med killing. Att det inte ska smaka så mycket som lamm. Har lite problem med lammsmaken så jag ser fram emot att smaka killing när den dagen kommer  ;D men har aldrig smakat så jag vet inte.
Sen är getter väldigt trevligt som sällskap och det är nog många som har dem som det.
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 aug-11 kl 15:30 »
Jag vill ha getter! Och... då tänker jag mig ha dem för mjölk, kött och slyätande, i den ordningen! Har aldrig ätit get, så vitt jag vet, men hoppas på ett smakrikt kött!

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #3 skrivet: 23 aug-11 kl 15:35 »
Har aldrig ätit get, men det lär vara ett utsökt kött, och anses av vissa runt medelhavet vara godare än lamm
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #4 skrivet: 23 aug-11 kl 15:45 »
Både vuxna getter och killingar är mycket goda! nån stans mellan lamm och vilt det värsta är när man skall flå vuxna bockar då lukten från raggen kan vara lite frånstötande
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Luppa

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 23 aug-11 kl 15:49 »
Ok, då har jag lärt mig något nytt.  o:)
Jag håller mig nog till fåren jag, fast jag äter inte lamm.  :-[
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #6 skrivet: 23 aug-11 kl 16:33 »
Kan absolut rekommendera att prova get. Har tidigare haft en hel del getter och de jag åt var framför allt bockkillingarna före tre månaders ålder. Efter att de har blivit könsmogna vill iaf inte jag äta bock.
Så upp med dem på grillen bara, ett mer välsmakande kött är svårt att finna. Skall isf vara rådjur som påminner om killing.
Min bästa ägodel är min vedspis!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 23 aug-11 kl 17:09 »
Håller med, getkött är gott, Smakar som ett mellanting mellan lamm och rådjur ungefär. Men de riktiga finsmakarna kring medelhavet och i mellanöster säger att det allra bästa är get som är ca 1,5-2 år, därefter äldre get och sist kommer killingkött. Där är de å andra sidan väldigt duktiga på att göra långkok och goda grytor, där ett smakrikt kött gör sig bättre. Men jag håller med dem, killingkött smakar lite blekt i förhållande till äldre getter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 aug-11 kl 17:18 »
Finns ju dom som har dom som dragare med åtminstone dom större .

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #9 skrivet: 23 aug-11 kl 17:38 »
Finns ju dom som har dom som dragare med åtminstone dom större .
Det skulle jag velat se med mina getter. Det enda dom drog var ut ur hägnet så fort de fick en chans  :D
Min bästa ägodel är min vedspis!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 23 aug-11 kl 17:46 »
Till att älska!   :-* :-*  Så kallad psykoprofylax!

Sen går det bra att använda allt det andra också: mjölk kött skinn ragg slyröjning drag klövje ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 23 aug-11 kl 17:54 »
Till att älska!   :-* :-*  Så kallad psykoprofylax!

Sen går det bra att använda allt det andra också: mjölk kött skinn ragg slyröjning drag klövje ...
Vad kan man göra med raggen?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sussilo

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 aug-11 kl 18:12 »
Vad kan man göra med raggen?

Blanda med ull och sticka raggsockar  :).

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #13 skrivet: 23 aug-11 kl 19:14 »
De fungerar jättebra när man fäller träd. De äter rent på blad o bark på MYCKET kort tid. Och ut kommer pelleterad gräsmattegödsel som de själva sprider av hjärtans lust.  ;D

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #14 skrivet: 23 aug-11 kl 20:51 »
Getter är helt underbara djur som man inte kan leva utan :)
Mina är sällskaps djur och hjälper också till att rensa sly :)
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Vargerik

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 aug-11 kl 21:09 »
Jag har levt på getkött under några månader när jag jobbade i Uzbekistan, i bästa fall ätbart, oftast vedervärdigt.
Getter har en destruktionskraft som en mindre atombomb, låt dem inte komma åt något träd som du vill behålla. Mina getter slutade som kräftbete.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #16 skrivet: 23 aug-11 kl 21:12 »
Nåja, det går faktiskt att förstöra även förstklassiga råvaror vid tillagningen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

nordard

« Svar #17 skrivet: 23 aug-11 kl 21:33 »
getkött är suveränt om man tar hand om det på rätt sätt!
om jag fick välja skulle jag inte äta killing.
bättre med lite äldre djur som har växt färdigt.
rökt eller saltad o torkad e inte fel.
väl bekomme
nordard

Sussilo

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 aug-11 kl 21:50 »
Instämmer helt, nordard  :)!

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #19 skrivet: 23 aug-11 kl 22:00 »
Har ätit get för första gången sensate veckan/veckorna.
En bock ca 4 gammal som tog sönder mitt lammnät.

Slutsatsen är den att köttet är helt godkänt.
Lamm i all ära det är också billig mat men det köttet smakar ju inte så mycket i sig, vete sjutton om inte geten ändå är bättre.
Riktig gris är nog godast men dom kräver också väldigt mycket arbete för att föda upp.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser