Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni för kalkyler på erat kommersiella odlande?  (läst 3130 gånger)

octavianus

• Uppland
Jag har en del åkrar som jag just nu arrenderar ut. Jag funderar på vad det skulle ge mig ekonomiskt om jag brukade dem själv. Så vore intressant att veta hur era uträkningar ser ut. Dels i vilken zon ni bor i, vad det ger för bidrag. Vad ni odlar och vad det har för omkostnader. Så att jag kan bilda mig en uppfattning av vad det innebär att vara bondläpp.

octavianus

• Uppland
SV: Vad har ni för kalkyler på erat kommersiella odlande?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-11 kl 22:09 »
ingen som har något att förmedla?

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 28 aug-11 kl 22:23 »
Du får nog försöka vara lite mera exakt vad du tänkt dig.

Det är rätt stor skillnad om du odlar havre, gränsaker eller äpplen. ;)

octavianus

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 12 sep-11 kl 19:46 »
Ja, egentligen är det mot spanmålshåller jag är ute efter, eller rättare sagt vad som kan odlas på åker i lite större skala. Men även andra saker är intressant, frukter, bär, grönsaker osv.

Bo

« Svar #4 skrivet: 12 sep-11 kl 20:42 »
Beroende på vilket arbete man är beredd att satsa och beroende på om man kan sälja utan mellanhänder, får man väl ut mellan 1 och 100 kr/kvadratmeter.
« Senast ändrad: 12 sep-11 kl 20:47 av Bo »

octavianus

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 13 sep-11 kl 07:51 »
jo visst, det är därför jag vill höra lite exempel, hur gör just ni, vad får ni ut av eran mark? Själv arrenderar jag ut min för tillfället, men det är ju lite tråkigt, och undrar helt enkelt vad jag kan tjäna på den om jag brukar den själv.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #6 skrivet: 13 sep-11 kl 07:53 »
Höj arrendet så tjänar du mer pengar utan att behöva anstränga dig  8)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

G01kur_Kisel

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 14 sep-11 kl 08:21 »
börja med vad du vill och kan odla på din mark. Kolla upp vilket av det som skulle ge högst avkastning gentemot arbete för dig att lägga ner. Samtidigt som du googlar eller hör med folk i närheten om du de vill tänkas eller känner någon som vill ha det du odlar?

octavianus

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 17 sep-11 kl 09:37 »
men inget av det ni skriver svarar på min fråga. Jag vill veta vad NI har för kalkyler på ERAT odlande, vad NI tjänar på det osv.

Tack på förhand.

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser