Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp vi behöver bilder  (läst 3473 gånger)

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
hjälp vi behöver bilder
« skrivet: 22 aug-11 kl 20:47 »
Hej familjen tidsoptimist här.

Jag och min man beställde för ca 1 vecka sen några bärbuskar och fruktträd för att inplantera på vår nya gård men vi insåg nu när vi fått dom att vi inte vet hur dom ser ut som fullvuxna och vi hittar inga bilder på nätet förutom närbilder på frukterna vilket det även fanns där vi köpte dom. så vi behöver bilder för att veta exakt var vi ska plantera dom.
Så om ni har bilder på våra nykomlingar i familjen så posta gärna eller PM.a el dyl.

Allmänna odlingsråd (som vi i vår enfald trodde skulle följa med) och planteringsavstånd tas också gärna emot.

Nykomlingarna är
Ananaskanel (äppelträd)
ester päronäpple (äpple)
leepan meloni (äpple)
chokladnaja (körsbär)
sambucus nigra black lace eva (fläder)

och några andra som vi inte behöver bilder på

Jennyt

• Västergötland
SV: hjälp vi behöver bilder
« Svar #1 skrivet: 22 aug-11 kl 21:14 »
För att säga hur stora körbäret och äppelträden blir behöver man veta vilken grundstam de är ympade på. Roliga sorter för övrigt :D

Vad gäller flädern är jag 99 % säker på att den växer som en vanlig sambucus nigra; fläder
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #2 skrivet: 22 aug-11 kl 21:23 »
ananaskanel = Antonovka
ester = B9
leepan = A2

detta står på hemsidan"Grundstammar Äpplen

•A2: Vinter härdighet upp till zon 6. Starkväxande, bra rotsystem.
•B9: Grundstammen har klart - 71 grader i Sibirien. Svag växande.Bär frukt tidigt. Svagare rot system.
•Antonovka: Fröförökand grundstam av Antonvka, härdig till zon 7.
Långsamväxande, bra rotsystem
 •P60: Korsning mellan A2 och B9. Kraftigt rotsystem.Mycket god vinterhärdighet. Bär frukt tidigt.
 Grundstam Körsbär •Gisela 5: Mycket bra vinerhärdighet. Får inga rotskott. Zon 5. Träden blir inte stora ca 1/3 om man jämför med Prunus avium. Bildar vågrätta, delvis nedböjda krongrenar. Bär rikt och ger full skörd det 6 året. Trädet slutar växa tidigt på hösten, därför avmognar grenar och knoppar ordentligt."
men förstår inte riktigt hur stora dom blir och hur dom växer (vi vill ju inte riskera att sätta dom för tätt blandannat)

vet ej om det är annorlunda äppelsorter men kan nästan gissa det då jag tror få kan växa här

Tulipanros

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 aug-11 kl 21:26 »
Provade att googla och visa med bilder, där fanns allt det ni skriver om...

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #4 skrivet: 22 aug-11 kl 21:37 »
vi har provat att googla på
namnen på träden och namnen på grundstammarna
tex grundstam A2 eller ester päronäpple
men får inte upp någon bra bild på ett vuxet träd, du får gärna länka om du hittar en bra bild.

TFia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 aug-11 kl 08:47 »
Körsbäret ni har, är inte det en buske på egen rot..? Jag har för mig att jag har något som heter liknande chokladkörsbär ngt från Blomqvist plantskola...
Flädern, ja här är den mer som perenn och det har jag hört fler som den fungerar så för. Alltså fryser ner och kommer med nya grenar under sommaren. Jag har bara haft den ett par år men den blir ca 2 meters buske under sommaren. Snygg i perennrabatten eller vad som.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 23 aug-11 kl 12:58 »
Vad gäller träden, så blir A2 stora träd och kräver lite utrymme,  andra två växer ju långsammare och behöver därför inte lika stor plats. Sedan beror det ju helt på hur ni tänkt klippa träden. B9 kan du ju göra spaljeträd av om du vill och ha det platt på väggen. Därför är det ju oxå lite svårt att se på en bild av vuxna träd...... människor har oftast format dem ;)

Lycka till med fruktodlingen :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #7 skrivet: 23 aug-11 kl 22:20 »
vänta nu, nu är jag riktigt förvirrad  ???
på ett annat forum fick jag svaret att Antonovka blir störst särskilt med ananaskanel på
men nu ska A2 bli störst?  ???
men att B9 var minst var då alla överens på iallafall (eller hur det nu blir)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 24 aug-11 kl 13:42 »
Jag har ingen erfarenhet av Antonovka...... jag läste bara det du själv skrev  och utgick ifrån det :-[ Men det e klart, även ett långsamtväxande träd blir ju stort med tiden ;) Det är ju inte så att träd växer i 10 år och sedan slutar växa...... ett träd växer alltid...... men olika fort.

Citera
•Antonovka: Fröförökand grundstam av Antonvka, härdig till zon 7.
Långsamväxande, bra rotsystem

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser