Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hasselbuskar  (läst 7346 gånger)

Purpurea

  • Inlägg: 112
    • Västergötland
Hasselbuskar
« skrivet: 22 aug-11 kl 16:56 »
Jag har till min stora förtjusning hittat hasselbuskar på tomten! Det lönar sig att lyfta blicken från backen ibland... Nu undrar jag några saker:
Den ena är om det är lönt att samla de flesta buskar så att de växer i samlad klunga. Som det ser ut nu, så har de dels inte planterats där, dels är de utspridda på ett stort område. När jag läst på om växten, så verkar de lite kinkiga. Är det så?
Det andra är om jag ska beskära dem. Det har alltså inte gjorts någon gång. Jag ser att nötterna finns där men kan inte avgöra om det är en bra skörd på gång eller inte. Typ, hur mycket kan jag förvänta mig av en dylik buske?
Just det - hur skördar jag bäst - genom plock från marken med ex en vit presenning under eller genom att ta dem ngt tidigare från busken direkt?
 ::)
Hade varit gött att slippa köpa importerade nötter som fått åka en bra bit!
Svaret på allt är 42...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hasselbuskar
« Svar #1 skrivet: 22 aug-11 kl 17:06 »
Jag har till min stora förtjusning hittat hasselbuskar på tomten! Det lönar sig att lyfta blicken från backen ibland... Nu undrar jag några saker:
Den ena är om det är lönt att samla de flesta buskar så att de växer i samlad klunga. Som det ser ut nu, så har de dels inte planterats där, dels är de utspridda på ett stort område. När jag läst på om växten, så verkar de lite kinkiga. Är det så?
Det andra är om jag ska beskära dem. Det har alltså inte gjorts någon gång. Jag ser att nötterna finns där men kan inte avgöra om det är en bra skörd på gång eller inte. Typ, hur mycket kan jag förvänta mig av en dylik buske?
Just det - hur skördar jag bäst - genom plock från marken med ex en vit presenning under eller genom att ta dem ngt tidigare från busken direkt?
 ::)
Hade varit gött att slippa köpa importerade nötter som fått åka en bra bit!
Klipper du ner hassel får du upp många spröt som förbuskar sig på samma plats. Annars kan du ju göra en liten hasseldunge. Tror inte dom är jättekinkiga men det vet säkert någon annan här hur det ligger till med det. Nötterna sitter liksom i hela busken som kan bli rätt hög - den jag ser från mitt fönster nu är nog en 8-10 meter. Jag hinner nästan aldrig få någon mängd med nötter - ekorrarna här verkar ha 100 % koll på när exakt nötterna är skördemogna, har provat att ta in tidgare än de små liven men de nötterna blir inte bra. Hoppas någon här har tips, jag vill oxå väldigt gärna skörda egna hasselnötter. :)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Hasselbuskar
« Svar #2 skrivet: 22 aug-11 kl 17:48 »
Kinkiga, nej inte med rätt markförhållanden. Här växer de som ogräs. Vi sågar ner mängder vart år och flätar hasselstängsel av. Har man inte får eller getter som käkar upp skotten sedan, så kommer de tillbaka på några år. Vill man ha riklig skörd bör man beskära dem. Men ta då inte alla samtidigt, för då får du inga nötter vissa år. De bör nog få tre, fyra år på sig innan de bär rejält igen.

Själv plockar jag helst på buskarna. Annars brukar ekorre, hasselmus och fåglar hinna före. Ja, visst är det fantastiskt vad man kan skörda i vårt land om man bara orkar. ;)

Purpurea

  • Inlägg: 112
    • Västergötland
SV: Hasselbuskar
« Svar #3 skrivet: 22 aug-11 kl 18:28 »
Tack för svaren! Det låter bra att de inte är så svåra. Läste att de inte skull stå alltför blött och inte torrt heller. Gärna i glänta, inte i tätare skogspartier, ogräsfritt kring stammen. Puh! Kan det ha att göra med växtzon? Vi har våra i zon 3-4, lite olika beroende på var på tomten.
För bättre skördar ska jag kanske göra en inventering av alla buskar och sedan börja beskära enligt plan. Hmmm. Alltså, jag är riktigt glad över "fyndet"!  ;D
Det här med att de är fredade, hur funkar det??? Får jag ta från grannens mark, får han ta från min?
Svaret på allt är 42...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser